2012
Utvikle tro på Kristus
September 2012


Utvikle tro på Kristus

Fra en tale som ble holdt på et seminar for nye misjonspresidenter i Provo, Utah, 23. juni 2011.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Det er mye vi kan gjøre for å påvirke og utvide den begavelse av tro vi mottar gjennom Den hellige ånd.

Apostelen Paulus gir kanskje den mest kjente definisjon av tro: “Tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser” (Hebreerne 11:1). Alma tilføyer at det vi håper på, men ikke ser, “er sant” (Alma 32:21).

Tro på Jesus Kristus er overbevisning og forsikring om (1) hans status som Guds enbårne Sønn, (2) hans altomfattende forsoning og (3) hans bokstavelige oppstandelse – og alt som disse fundamentale realitetene innebærer for oss.

Paulus innlemmer tro i sin liste over åndelige gaver (se 1 Korinterbrev 12:9). Troen kommer i sannhet ved Ånden, men Bible Dictionary sier: “Selv om tro er en gave, må den fremelskes og søkes inntil den vokser fra et lite frø til et stort tre.” Det er mye vi kan gjøre for å påvirke og utvide den begavelse av tro vi mottar gjennom Den hellige ånd.

Tro kommer ved å høre Guds ord

De første antydninger til tro på Jesus Kristus kommer ved å høre Guds ord – Jesu Kristi evangelium. Når denne undervisningen gis og mottas ved Den hellige ånd, “sannhetens Ånd” (se L&p 50:17-22), blir et frø av tro på Kristus plantet. Paulus forkynte dette for romerne da han forklarte at alle kan få troens gave: “Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører” (Romerne 10:17). Med andre ord kommer troen ved å høre det budskap som er Kristi ord eller evangelium.

Når han beskriver englers betjening, forteller Mormon oss at det alltid har vært et mønster at troen kommer av å høre evangeliet:

“Og deres [englenes] kall og gjerning består i å kalle mennesker til omvendelse og til å oppfylle og utføre arbeidet med Faderens pakter som han har inngått med menneskenes barn for å berede veien blant menneskenes barn ved å forkynne Kristi ord til Herrens utvalgte redskaper, så de kan bære vitnesbyrd om ham.

Og ved å gjøre dette bereder Gud Herren veien så resten av menneskeheten kan få tro på Kristus, så Den Hellige Ånd kan få plass i deres hjerter ifølge sin kraft. Og på denne måten oppfyller Faderen de pakter som han har inngått med menneskenes barn” (Moroni 7:31-32).

Misjonærer er befalt å “bære vitnesbyrd om ham”, og blir kalt, beskikket og bemyndiget i henhold til apostoliske nøkler og myndighet. De regnes derfor blant “Herrens utvalgte redskaper”. Med andre ord, som Herrens bemyndigede budbringere, vil de, ved å undervise og bære vitnesbyrd ved Den hellige ånds kraft, introdusere tro på Kristus for de sjeler som hører dem.

Det ord vi erklærer, det ord som frembringer tro på Kristus, er Jesu Kristi evangelium, eller gode nyheter. Enkelt sagt er den gode nyheten at døden ikke er slutten på vår eksistens og at vår adskillelse fra Gud er midlertidig. Vi har en Frelser, Jesus Kristus, den guddommelige Guds Sønn, som ved sin forsoning har overvunnet døden og helvete, slik at alle skal gjenoppstå, og alle som vil omvende seg og bli døpt i hans navn, kan få plass i Guds himmelske rike for evig.

Tro kommer ved omvendelse

Omvendelse spiller en fremtredende rolle i å utvikle tro på Kristus. Å motta Kristi ord genererer den tro som er nødvendig for omvendelse, og omvendelse i sin tur nærer en voksende tro. Mormon erklærer: “Og Kristus har sagt: Omvend dere, alle jordens ender, og kom til meg og bli døpt i mitt navn og ha tro på meg, så dere kan bli frelst” (Moroni 7:34).

For eksempel vil en klok misjonær rådføre seg med og be sammen med sin ledsager, og søke inspirasjon om den omvendelseskurs som hver undersøker skulle følge. Misjonærene vil planlegge sin undervisning deretter. De vil med bønnens hjelp avgjøre hva slags invitasjon eller oppfordringer de skal gi for hver kontakt med undersøkeren. De vil bygge sine leksjoner rundt oppfordringen ved å identifisere læresetninger som undersøkeren må forstå for å ta imot oppfordringen.

Misjonærene vil avgjøre hvordan de skal fremlegge disse læresetningene for å oppnå størst mulig klarhet og overbevisning for vedkommende. De vil planlegge metoder og midler for å utnytte alle tilgjengelige ressurser, inkludert bistand fra medlemmer, for å hjelpe undersøkeren å holde sin forpliktelse til å handle i samsvar med det aktuelle prinsippet eller budet. Denne typen undervisning og vitnesbyrd fra misjonærer er hvordan vi leder en undersøker gjennom omvendelsesprosessen.

Tro kommer gjennom pakter

Et annet viktig element ved omvendelse er dåp ved nedsenkning, der vi begynner å påta oss Kristi navn. Mange skriftsteder omtaler “dåp til omvendelse” eller “omvendelsens dåp” (se Apostlenes gjerninger 19:4; Alma 5:62; 7:14; Moroni 8:11; L&p 35:5-6). Disse ordene understreker læren om at dåpen i vann er det siste eller høyeste trinnet i omvendelsesprosessen. Å gi avkall på synd, kombinert med vår pakt om lydighet, fullender vår omvendelse. Omvendelsen er og blir uferdig uten denne pakten. Med den er vi kvalifisert for syndsforlatelse ved Jesu Kristi nåde gjennom Åndens dåp (se 2 Nephi 31:17). Videre gjelder dåpspakten både fremover og bakover i tid. Hver gang vi virkelig omvender oss, blir denne pakten fornyet, og kvalifiserer oss igjen for syndenes forlatelse.

Hva har disse ordinansene og deres tilhørende pakter med utvikling av tro å gjøre? Tro på Kristus er en avgjørende forutsetning for inngåelse av guddommelige pakter, men pakter styrker også troen på en måte som ellers ikke kan oppnås. Ved pakt lar himmelens store Gud seg selv være bundet til hver enkelt av oss (se L&p 82:10). Så lenge vi overholder våre pakter med ham, er han forpliktet til å gi oss en plass i sitt rike, og med de høyere pakter, opphøyelse i det riket. Han er en Gud som har all makt og som ikke kan lyve. Dermed kan vi ha ubegrenset tro på at han vil oppfylle sine løfter til oss. Ved våre pakter med Gud kan vi nyte en tro på Kristus som er sterk nok til å bringe oss gjennom enhver utfordring eller prøvelse, vel vitende om at vår frelse til syvende og sist er sikret.

Tro kan styrkes

Det jeg har sagt om å utvikle tro på Kristus blant dem som blir undervist av misjonærene, gjelder oss alle. Vår tro på Kristus blir født av Ånden når vi hører Guds ord forkynt av dem som er hans bemyndigede tjenere, både levende og døde. Når vi bygger på denne grunnvoll, blir vår tro styrket ved troens bønner som har blitt en del av vårt daglige liv – og noen ganger en del av vårt liv time for time.

Å fortsette å nyte Kristi ord i Mormons bok og andre skrifter legger til og utdyper den tro som hadde sin opprinnelse i ordet. Omvendelse forankret i tro gir ytterligere næring til vår tro når vår lydighet fullkommengjøres. Omvendelse blåser nytt liv i vår egen dåp i vann og av Ånden, og frembringer forlatelse for våre synder som er begått ikke bare før dåpen, men også etter dåpen. Kristus-lignende tjeneste for vår neste er en avgjørende del av pakten som nærer troen på Kristus. Med tiden ser vi at de velsignelser som loves for lydighet mot Gud, faktisk blir realisert i vårt liv og at vår tro blir bekreftet og styrket.

Tro er også et kraftens prinsipp

Det jeg har beskrevet så langt, er et nivå av tro som består av åndelige forsikringer og som frembringer gode gjerninger, ikke minst lydighet mot evangeliets prinsipper og bud. Dette er en sann tro på Kristus og det nivået som vår undervisning av undersøkere skulle rette seg mot.

Det finnes imidlertid et nivå av tro som ikke bare styrer vår adferd, men også gjør oss i stand til å forandre på ting og få ting til å skje som ellers ikke ville skjedd. Jeg snakker om tro, ikke bare som et handlingsprinsipp, men også som et kraftens prinsipp. Paulus uttalte at dette var den slags tro som gjorde at profeter “seiret … over kongeriker, håndhevet rettferdighet, fikk løfter oppfylt, stoppet gapet på løver, slokket ildens kraft, slapp unna sverdets egg, fikk styrke etter sykdom, ble veldige i krig, fikk fienders hærer til å vike [og] kvinner fikk sine døde igjen ved oppstandelse” (Hebreerne 11:33-35). Dette er store ting – men på en måte ikke større enn å overvinne en sterk avhengighet eller et annet tilsvarende hinder for omvendelse og dåp.

Nøkkelen til å oppnå kraft gjennom tro er å lære, spørre og handle i overensstemmelse med Guds vilje. “Kristus har sagt: Hvis dere har tro på meg, skal dere ha kraft til å gjøre alt jeg anser for nødvendig” (Moroni 7:33).

Han advarer imidlertid: “Hvis dere ber om noe som ikke er tjenlig for dere, skal det bli dere til fordømmelse” (L&p 88:65).

Din egen tro på Kristus vil utvikle seg fantastisk hvis du dag for dag søker å kjenne og utføre Guds vilje. Tro, som allerede er et handlingsprinsipp i deg, vil da også bli et kraftens prinsipp.

Illustrert av Cary Henrie