2012
Å formidle evangeliet fra hjerte til hjerte
September 2012


Budskap fra Det første presidentskap

Å formidle evangeliet fra hjerte til hjerte

Bilde
President Henry B. Eyring

Gud vil plassere forberedte mennesker foran hans forberedte tjenere som ønsker å dele evangeliet med andre. Dette har du selv opplevd. Hvor ofte det skjer avhenger av hvor forberedt ditt sinn og ditt hjerte er.

Jeg har en venn som hver dag ber om å møte en som er forberedt til å motta evangeliet. Han har med seg Mormons bok. Kvelden før en kort reise bestemte han seg for ikke å ta med seg boken, men i stedet ta med seg utdelingskort. Men mens han gjorde seg klar til å dra, fikk han en åndelig tilskyndelse: “Ta med deg en Mormons bok.” Han la en i vesken.

Da en kvinne han kjente satt ved siden av ham på reisen, tenkte han: “Er det henne?” Hun reiste også sammen med ham hjemover. Han tenkte: “Hvordan kan jeg komme inn på evangeliet?”

I stedet sa hun til ham: “Du betaler tiende til kirken din, ikke sant?” Han sa at han gjorde det. Hun sa at hun burde betale tiende til sin kirke, men at hun ikke gjorde det. Og så spurte hun: “Kan du fortelle meg om Mormons bok?”

Han forklarte at boken er hellig skrift, et annet vitne om Jesus Kristus, oversatt av profeten Joseph Smith. Hun virket interessert, så han stakk hånden ned i sekken sin og sa: “Jeg ble tilskyndet til å ta med meg denne boken. Jeg tror den er til deg.”

Hun begynte å lese i den. Da de skiltes, sa hun: “Du og jeg må ha flere samtaler om dette.”

Det min venn ikke kunne vite – men som Gud visste – var at hun søkte en kirke. Gud visste at hun hadde lagt merke til min venn og lurte på hva det var ved hans kirke som gjorde ham så lykkelig. Gud visste at hun ville stille spørsmål om Mormons bok og at hun ville være villig til å bli undervist av misjonærene. Hun var rede. Det var også min venn. Du og jeg kan også være rede.

Den forberedelsen vi trenger, er i vårt sinn og vårt hjerte. Kvinnen hadde hørt og husket ord om Mormons bok, Herrens gjenopprettede kirke og budet om å betale tiende til Gud. Og hun hadde følt begynnelsen av sannhetsvitnet i sitt hjerte.

Herren har sagt at han vil åpenbare sannheten til vårt sinn og vårt hjerte ved Den hellige ånd (se L&p 8:2). De fleste av dem du møter, har hatt begynnelsen av denne forberedelsen. De har hørt eller lest om Gud og hans ord. Hvis deres hjerter er myke nok, har de følt, om aldri så svakt, en bekreftelse av sannheten.

Kvinnen var forberedt. Det samme var min venn, den siste-dagers-hellige som hadde studert Mormons bok. Han hadde følt et vitne om at den er sann, og han gjenkjente Åndens veiledning om å ta med seg et eksemplar. Han var forberedt i sitt sinn og i sitt hjerte.

Gud forbereder folk til å motta ditt vitnesbyrd om gjengitt sannhet. Han krever din tro og deretter din handling ved at du fryktløst deler det som har blitt så verdifullt for deg og dine nærmeste.

Forbered deg på å dele ved hver dag å fylle ditt sinn med evangeliets sannheter. Når du holder budene og dine pakter, vil du føle Åndens vitnesbyrd og mer av Frelserens kjærlighet til deg og dem du møter.

Hvis du gjør din del, vil du i stadig større grad få den gode opplevelsen av å møte mennesker som er forberedt på å høre ditt vitnesbyrd om sannheten – utsendt fra hjerte til hjerte, ditt til deres.

Undervis fra dette budskapet

Vurder å lese budskapet sammen med familien og diskutere nest siste avsnitt, der president Eyring drøfter måter å styrke vårt vitnesbyrd på. Snakk med familien om viktigheten av å bære vitnesbyrd når vi deler evangeliet med andre. Barn i familien kan finne det nyttig å rollespille hvordan de kan bære vitnesbyrd for venner.

Illustrasjon: Dan Burr

Fotoillustrasjon: Christina Smith © IRI; illustrasjoner: Adam Koford