2012
Sprid evangeliet från hjärta till hjärta
September 2012


Budskap från första presidentskapet

Sprid evangeliet från hjärta till hjärta

Bild
President Henry B. Eyring

Gud sätter förberedda personer i hans förberedda tjänares väg som vill dela med sig av evangeliet. Det har också hänt i ditt liv. Hur ofta det händer beror på hur förberett ditt sinne och hjärta är.

Jag har en vän som varje dag ber om att få träffa någon som är förberedd att ta emot evangeliet. Han bär alltid med sig en Mormons bok. Kvällen före en kortare resa bestämde han sig för att inte ta med sig någon bok, utan i stället ta med sig ett utdelningskort. Men när han just skulle ge sig av fick han en maning från Anden: ”Ta med dig en Mormons bok.” Han lade en i sin väska.

En kvinna han kände satt bredvid honom på planet och han undrade: ”Är det hon?” Hon åkte med samma plan på tillbakaresan. Han tänkte: ”Hur ska jag börja prata om evangeliet?”

Men i stället var det hon som sade: ”Du betalar tionde till din kyrka, eller hur?” Han sade att det gjorde han. Hon sade att hon borde betala tionde till sin kyrka, men att hon inte gjorde det. Sedan frågade hon: ”Vad kan du berätta för mig om Mormons bok?”

Han förklarade att boken var en skrift, ännu ett testamente om Jesus Kristus, översatt av profeten Joseph Smith. Hon verkade intresserad så han stack ner handen i väskan och sade: ”Jag kände mig manad att ta med mig den här boken. Jag tror att den är avsedd för dig.”

Hon började läsa den. När de skildes åt, sade hon: ”Du och jag måste prata mer om det här.”

Vad min vän inte kunde veta, men Gud visste, var att hon letade efter en kyrka. Gud visste att hon hade betraktat min vän och undrat vad det var med hans kyrka som gjorde honom så glad. Gud visste att hon skulle fråga om Mormons bok och han visste att hon var villig att få undervisning av missionärerna. Hon var förberedd. Det var min vän också. Du och jag kan också vara förberedda.

Förberedelsen vi behöver är i vårt sinne och hjärta. Kvinnan hade hört och kommit ihåg ord om Mormons bok, Herrens återställda kyrka och budet att betala tionde till Gud. Och hon hade känt början till ett vittnesbörd om sanningen i sitt hjärta.

Herren har sagt att han ska uppenbara sanningen för vårt sinne och hjärta genom den Helige Anden (se L&F 8:2). De flesta personer du träffar har börjat förberedas. De har hört eller läst om Gud och om hans ord. Om deras hjärtan är tillräckligt mjuka har de känt en bekräftelse på sanningen, om än svagt.

Kvinnan var förberedd. Det var också min vän, medlemmen som hade studerat Mormons bok. Han hade fått ett vittnesbörd om att den är sann, och han kände igen vägledningen från Anden om att ta med sig ett exemplar. Han var förberedd i sinne och hjärta.

Gud förbereder personer för att ta emot ditt vittnesbörd om den återställda sanningen. Han kräver att du har tro och sedan handlar för att oförskräckt dela med dig av det som blivit så dyrbart för dig och för dem du älskar.

Förbered dig för att sprida evangeliet genom att varje dag fylla ditt sinne med evangeliets sanningar. När du håller buden och hedrar dina förbund känner du vittnesbördet från Anden och mer av Frälsarens kärlek till dig och till dem du träffar.

Om du gör din del får du allt oftare den härliga upplevelsen att träffa personer som är förberedda för att höra ditt vittnesbörd om sanningen — från hjärta till hjärta, från ditt till deras.

Undervisa från det här budskapet

Du kan läsa budskapet tillsammans med familjen och samtala om det näst sista stycket där president Eyring pratar om hur man stärker sitt vittnesbörd. Samtala med familjen om hur viktigt det är att bära vittnesbörd när man delar med sig av evangeliet. Barnen i familjen kan tycka att det är bra att göra ett rollspel om hur man bär sitt vittnesbörd för sina vänner.

Illustration Dan Burr

Fotoillustration Christina Smith © IRI; illustrationer Adam Koford