2012
Svar på frågor om vår tro
Augusti 2012


Svar på frågor om vår tro

Jag hade bara varit medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i några dagar när min omvändelse kom upp i ett samtal bland en grupp vänner.

En del var nyfikna, ja, fascinerade. Några var likgiltiga. En ung kvinna i min ålder vägrade helt enkelt och utan förbehåll att tro att jag var kristen.

Det var min första upplevelse av att försöka förklara min tro för människor som inte delade den. Jag minns känslan av total frustration när jag försökte nå fram till ett sinne så helt stängt att inget försök att resonera gjorde något intryck.

Allteftersom kyrkan växer granskas den allt noggrannare, liksom alla andra trosuppfattningar, och det kommer att leda till många fler samtal, öga mot öga eller på internet, mellan våra medlemmar och deras släktingar, vänner och bekanta som inte delar vår tro.

Vissa grundläggande principer kan hjälpa medlemmarna att med större säkerhet svara på frågor eller kommentarer.

Lev efter din religion

En av de stora fördelar som trofasta medlemmar har är att vår tro uppmuntrar oss att ”leva vår religion”. Det blir en känsla av äkthet som kommer när vänner och bekanta ser sambandet mellan det man säger och det man gör.

Om sista dagar heligas liv är vår bästa predikan så bör också våra samtal vara öppna, äkta och föras i en anda av vänlighet, även om människor ställer olämpliga frågor eller anlägger ett cyniskt tonfall. Våra anspråk på att vara Kristi efterföljare är som mest övertygande när våra handlingar står i samklang med vår tro. När vi svarar på frågor eller till och med kritik, finns det tillfällen när vi behöver ett tjockt skinn. Vi kanske också behöver ett sinne för humor.

År 2007 vid en skolavslutning för elever vid BYU–Hawaii, sade äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum: ”Om ni lever efter evangeliets principer snarare än att bara studera dem, så hjälper den kombinationen av kunskap er att känna er väl till mods och vara beredda att undervisa om det ni vet är sant — i alla situationer.”

Sätt in saker och ting i sitt sammanhang

När vi möter frågor eller kommentarer om vår tro, är det viktigt att från början sätta in saker och ting i sitt sammanhang.

I stället för att bara svara på en serie slumpmässiga frågor, kan det vara till hjälp att först ta 30 sekunder till att skapa en grund. Det kan vara så enkelt som att förklara att vi ser Jesus Kristus som vår Frälsare och accepterar Bibelns lära om hans födelse, liv, verksamhet, korsfästelse och uppståndelse. Vi tror också att den kristna världen avvek från de sanningar Jesus lärde i Bibeln och att den kyrka han grundat behövde återupprättas.

Att lägga fram kyrkans fundamentala uppfattningar på det sättet ger en referenspunkt när samtalet sedan kommer in på andra delar av evangeliet.

Förbind punkterna

När medlemmar lyssnar på frågorna kan de urskilja evangelieprinciper i frågans kärna och leda svaret tillbaka till Frälsaren.

Till exempel: Varför sänder vi missionärer till kristna länder? Därför att Kristus på sin tid sände sina budbärare två och två till ”hela världen”. Och vi kan göra samma sak i dag. Varför ser vi negativt på samboskap före äktenskapet? Därför att Jesus och hans apostlar undervisade om äktenskapets helgd och allt som följer med det.

Vi behöver inte komplicerade, sofistikerade världsliga argument när principerna vi försöker leva efter kommer från Guds Son.

Berätta om personliga upplevelser

Att besvara våra vänners frågor handlar inte om att läsa upp inövade svar. Att rättframt berätta om personliga upplevelser kan inbjuda Anden att vittna och föra budskapet till lyssnarens hjärta.

Ett av de största hindren mot att sprida vår tro är rädslan att vi inte har svaren. Få människor i andra kyrkor är experter på sin egen historia och lära, och undersökningar visar att sista dagars heliga är jämförelsevis ovanligt kunniga i fråga om sin tro.

När någon ställer en fråga om kyrkans lära eller historia som vi inte känner till är det okej att säga ”jag vet inte”. Men vi kan alla delge personliga upplevelser som förklarar vad vi känner för vår tro.

Om vi berättar om egna upplevelser i samband med bön eller fasta eller hur vi kommunicerar på ett bra sätt med våra familjer, så kan de upplevelserna inte ifrågasättas. De är våra, och ingen förstår dem bättre än vi.

Var medveten om vem du talar med

Vissa människor törs inte komma till medlemmar med frågor eftersom de är rädda att utsättas för en halvtimmes föredrag. Om de ställer en enkel fråga, så var medveten om deras intresse, bekvämlighet och kunskapsnivå. Om vi tidigt visar att vi är lyhörda, kan detta göra den nyfikne bättre till mods.

Förstå att samma samtal inte fungerar för alla på grund av olikheter i bakgrund — religiös eller världslig.

Berätta vad vi tror på

Kyrkans medlemmar har tillfällen som aldrig förr att utöva ett gott inflytande och hjälpa till att klara upp missuppfattningar beträffande vad vi inte är och att öka andras kunskap om vilka vi är och vad vi tror på.

När människor får veta mer om sista dagars heligas tro, kan de se tydliga skillnader men ändå finna oväntad gemensam grund att bygga bättre relationer på.

Att berätta om personliga upplevelser kan vara ett bättre sätt att besvara frågor på än att läsa upp inövade svar.

Var dig själv när du besvarar dina vänners frågor. Den du är är ofta anledningen till att de ställde frågan till dig.