2011
Undervisning for vår tid
Oktober 2011


Undervisning for vår tid

Vi lærer av profeter i oldtiden at Mormons bok inneholder mange «klare og verdifulle ting» som ble bevart for å undervise oss i vår tid (se 1 Nephi 13:40; 19:3). Disse sannheter sørger for klarhet og større forståelse av fylden av Jesu Kristi evangelium, og hjelper de som studerer Mormons bok, å navigere gjennom livets utfordringer med håp og styrke. I følgende sitater vitner profeter og apostler i nyere tid om disse viktige læresetninger.

Herren er oppmerksom på oss

Bilde
President Thomas S. Monson

«Jeg blir minnet på Herrens ord i Ethers bok i Mormons bok. Herren sa: ”Dere kan ikke krysse dette store dyp uten at jeg forbereder dere på havets bølger og på vindene som har gått ut, og vannmassene som skal komme” [Ether 2:25]. Mine brødre og søstre, han har forberedt oss. Hvis vi gir akt på hans ord og etterlever budene, vil vi overleve denne tiden med ettergivenhet og ugudelighet – en tid som kan sammenlignes med bølgene og vinden og flommen som kan ødelegge. Han er alltid oppmerksom på oss. Han elsker oss, og vil velsigne oss når vi gjør det rette.»

President Thomas S. Monson: «Avslutningsord», Liahona, nov. 2009, 109.

Jesus er Kristus

Bilde
President Henry B. Eyring

«Mormons bok er det mest kraftfulle skriftlige vitnesbyrd vi har om at Jesus er Kristus. Hva sa Nephi var grunnlaget for å motta Den hellige ånd? Tro på den Herre Jesus Kristus. Vil det å lese Mormons bok nå og da sikre oss tro på vår Herre Jesus Kristus? Det vil dere ikke regne med hvis dere leser Nephi omhyggelig. Han sa at dette er en gave til alle som flittig søker ham. Flittig betyr med sikkerhet regelmessig. Og det betyr visselig også å overveie og be. Og bønn innebærer at man trygler inderlig om å få vite sannheten. Noe mindre enn dette ville neppe være flittig. Og alt som er mindre, er ikke nok for deg og meg.»

President Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap, “Going Home,” i Brigham Young University 1986–87 Devotional and Fireside Speeches (1987), 77–78.

En erklæring om evangeliet

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

«Kjerneelementene i evangeliets budskap finnes i alle de hellige skrifter, men kommer aller tydeligst frem i Mormons bok og i åpenbaringene til profeten Joseph Smith. Her forklarer Jesus selv tydelig sin lære og sitt evangelium, som Guds barn må rette seg etter for å “få evig liv” (L&p 14:7).»

President Dieter F. Uchtdorf, annenrådgiver i Det første presidentskap: «Har vi ikke grunn til å fryde oss?» Liahona, nov. 2007, 19.

Dåp av små barn

Bilde
President Boyd K. Packer

«[Noen tror] at små barn er født i synd og at de kommer til jordelivet i en tilstand av naturlig fordervelse. Denne læren er falsk!

“Hvis jeg har fått vite sannheten,” skrev Mormon, ”har det vært ordstrid blant dere om deres små barns dåp” (Moroni 8:5).

Han kalte deres trette en stor feiltagelse og skrev: …

“Lytt til Kristi din Forløsers, din Herres og din Guds ord. Se, jeg kom til verden, ikke for å kalle de rettferdige, men syndere til omvendelse. De friske trenger ikke til lege, men de som er syke. Derfor er små barn friske, for de er ikke i stand til å begå synd. Derfor er Adams forbannelse tatt bort fra dem ved meg, så den ikke har noen makt over dem …

Og på denne måten åpenbarte Den Hellige Ånd Guds ord for meg. Derfor vet jeg, min elskede sønn, at det er alvorlig gudsbespottelse at dere døper små barn” (Moroni 8:7–9) …

Les hele dette brevet. Det er sann lære.»

President Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum: «Små barn», Lys over Norge, jan. 1987, 12, 13.

Advarsler fra Mormons bok

Bilde
Elder L. Tom Perry

«Blant det vi lærer av Mormons bok, er krigers årsak og virkning og under hvilke forutsetninger krig kan rettferdiggjøres. Den forteller om onder og farer med hemmelige forbund, som dannes for å oppnå makt og vinning over folket. Den forteller at Satan virkelig finnes, og gir oss et innblikk i noen av metodene han bruker. Den gir råd om klok og riktig bruk av rikdom. Den forteller om evangeliets klare og meget verdifulle sannheter og Jesu Kristi guddommelighet og hans sonoffer for alle mennesker. Den informerer oss om innsamlingen av Israels hus i de siste dager. Den gir oss formålet med og prinsipper for misjonærarbeid. Den advarer oss mot stolthet, likegyldighet, utsettelse, farene ved falske tradisjoner, hykleri og ukyskhet.

Nå er det opp til oss å studere Mormons bok, lære dens prinsipper og anvende dem i vårt liv.»

Eldste L. Tom Perry i De tolv apostlers quorum: «Velsignelser ved å lese Mormons bok», Liahona, Nov. 2005, 8.

Alle ting skal bli gjenopprettet

Bilde
Elder Dallin H. Oaks

«Oppstandelsens bokstavelige og universelle natur er levende beskrevet i Mormons bok. Profeten Amulek forkynte:

”Kristi død skal løse denne timelige døds bånd, så alle skal oppstå fra denne timelige død.

Ånden og legemet skal gjenforenes til sin fullkomne skikkelse, både lemmer og ledd skal bringes tilbake til sin rette plass slik som vi er nå …

“Nå vil alle få del i denne gjenforening, både gammel og ung, både trell og fri, både mann og kvinne, både ugudelige og rettferdige, og ikke så mye som et hår på deres hode skal gå tapt, men alle ting skal bringes tilbake til sin fullkomne skikkelse” (Alma 11:42–44).

Alma forkynte også at i oppstandelsen skal alle ting “føres tilbake til sin rette og fullkomne skikkelse” (Alma 40:23) …

Hvilken trøst det er å vite at alle som har blitt berøvet i livet … vil oppstå i sin ”rette og fullkomne skikkelse.”»

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum: «Oppstandelse», Liahona, juli 2000, 17.

Farer forbundet med hemmelige forbund

Bilde
Elder M. Russell Ballard

«Mormons bok forteller at hemmelige forbund som driver med kriminell virksomhet, er en alvorlig utfordring, ikke bare for enkeltpersoner og familier, men for hele sivilisasjoner. Blant dagens hemmelige forbund er gjenger, narkotikakarteller og organiserte kriminelle familier. Vår tids hemmelige forbund virker stort sett på samme måte som Gadianton-røverne på Mormons boks tid… Deres hensikter er bl.a. å ”myrde og plyndre og stjele og bedrive hor og begå allslags ugudelighet, stikk i strid med sitt lands lover og også med sin Guds lover” [Helaman 6:23].

Hvis vi ikke er forsiktige, kan dagens hemmelige forbund få makt og innflytelse like raskt og like så fullstendig som de gjorde på Mormons boks tid.»

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum: «Stå frem for sannhet og rettferdighet», Lys over Norge, jan. 1998, 39.

Hvordan løse livets utfordringer

Bilde
Elder Richard G. Scott

«Mormons bok inneholder budskap som ble plassert der på guddommelig vis for å vise hvordan man korrigerer innflytelse fra falsk tradisjon, og hvordan man mottar en fylde i livet. Den lærer oss hvordan vi løser de problemer og utfordringer vi står overfor i dag… [Herren] har sørget for et middel til å rette opp livets alvorlige feil, men denne veiledning har ingen verdi hvis den forblir stengt inne i en lukket bok.»

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum : «Sanne venner som løfter deg», Lys over Norge, jan. 1989, 64-65.

En påminnelse om våre pakter

Bilde
Elder Robert D. Hales

«I Mormons bok blir vi minnet om at vår dåp er en pakt om å “stå som Guds [og hans rikes] vitner til alle tider og i alle ting og på alle stederdere måtte være, like til døden, så dere kan bli forløst av Gud og bli regnet blant dem som får del i den første oppstandelse, så dere kan få evig liv” (Mosiah 18:9; uthevelse tilføyd).»

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum: «Dåpens pakt – å være i riket og av riket», Liahona, jan. 2001, 7.

Velsignelsene ved lydighet

Bilde
Elder Quentin L. Cook

«En rekke steder i Mormons bok ble folket lovet at det skulle gå dem vel i landet hvis de ville holde budene [se 1 Nephi 2:20; 2 Nephi 4:4]. Dette løftet ledsages ofte av advarselen om at hvis de ikke holder Guds bud, skal de bli avskåret fra hans nærhet [se Alma 36:30].»

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum: «Håper du forstår at vi har hatt det tøft», Liahona, nov. 2008, 104.