2011
Hvordan studere Mormons bok
Oktober 2011


Hvordan studere Mormons bok

Bilde
Elder D. Todd Christofferson

For 25 år siden regnet president Ezra Taft Benson (1899-1994) opp «tre gode grunner til at siste-dagers-hellige skulle gjøre studiet av Mormons bok til et foretagende for hele livet».1 Grunnene var:

  • For det første, Mormons bok er sluttstenen i vår religion – sluttstenen i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus, i vår lære og i vårt vitnesbyrd.

  • For det annet, Mormons bok ble skrevet for vår tid.

  • For det tredje, Mormons bok hjelper oss å komme nærmere Gud.

Disse grunnene til å studere Mormons bok leder også til noen måter vi kan studere denne enestående Skriftens bok på.

Sluttstenen i vår religion

Siden Mormons bok er sluttstenen i vårt vitnesbyrd om Kristus og fylden av hans evangelium, er det viktig at vi i vårt studium er spesielt oppmerksomme på de mange læresetninger og vitnesbyrd om Frelseren som den inneholder. Noen har gjort dette ved å skaffe seg et nytt, rimelig eksemplar av Mormons bok og merke alle versene som henviser til eller handler om Frelseren, hans virke og hans misjon. Dette gir både et mer dyptgripende vitnesbyrd om Jesus som Guds Sønn og en ny verdsettelse av det han har gjort og fortsetter å gjøre for oss.

Skrevet for vår tid

Forfatterne av Mormons bok skrev med fremtidige generasjoner i tankene, spesielt de siste dager. Da Mormon forkortet nephittenes opptegnelser, sa han at han ikke engang kunne ta med «en hundredel» (se 3 Nephi 5:8; se også Mormons ord 1:5). Moroni bemerket: «Se, jeg taler til dere som om dere var tilstede, og likevel er dere ikke det. Men se, Jesus Kristus har vist meg dere, og jeg vet hva dere gjør» (Mormon 8:35). Disse to forfatterne og andre, som handlet under inspirasjon, skrev det som ville være til størst nytte for oss i disse siste dager.

Vi skulle derfor studere med følgende spørsmål i tankene: «Hvorfor ble dette tatt med? Hvordan gjelder dette i dag og for meg?» President Benson bemerket for eksempel at vi i Mormons bok finner et mønster for hvordan vi forbereder oss til Frelserens annet komme. Vi lærer hvordan Kristi disipler lever i krigstid, takler forfølgelse og frafall, utfører misjonærarbeid og reagerer overfor farene forbundet med materialisme.2 Når vi studerer, skulle vi gjøre slik Nephi gjorde og «anvende» Skriftene på oss selv – altså prøve å oppdage hvordan vi kan bruke det vi finner i Mormons bok (se 1 Nephi 19:23).

Kom nærmere Gud

Jeg siterer igjen president Benson: «Det er ikke bare det at Mormons bok lærer oss sannhet, selv om den virkelig gjør det. Det er ikke bare det at Mormons bok bærer vitnesbyrd om Kristus, selv om den virkelig gjør det også. Men det er noe mer. Det finnes en kraft i boken som vil begynne å tilflyte deres liv i samme øyeblikk som dere begynner på et seriøst studium av boken.»3

Ja, å studere Mormons bok innbyr Ånden, og Ånden er åpenbaringens medium. Dette betyr at vi studerer på en ettertenksom måte – vi grunner, ber og tar kanskje notater mens vi leser. Dette gjør oss i stand til å motta mer lys og forståelse, både om det vi studerer og om andre saker. Noen ganger er det nyttig å lese hele Mormons bok over en relativt kort tidsperiode for å få tak i omfanget av historien og budskapet. Men generelt sett er det best å gå inn for å sette av tilstrekkelig tid hver dag til å studere boken, i motsetning til å lese et bestemt antall vers eller sider hver dag.

Studiehjelpemidler

Vi er heldige som i dag har flere hjelpemidler til vårt studium av Mormons bok. Noen finnes i standardverkene – Topical Guide, Bible Dictionary og indeks i den engelske utgaven og Veiledning til Skriftene i utgaver på andre språk. Og vi har tallrike fotnoter og krysshenvisninger på hver side i Kirkens utgaver av Skriftene.

Andre trykte studiehjelpemidler omfatter Søndagsskolens studieveileder for klassens medlemmer, studieveileder for Seminar-elever og leksjonsbok for Institutt. Nytt i vår tid og tidsalder er den økende mengde elektronisk verktøy, beskrevet i sideartikkelen på side 31.

Et redskap for omvendelse

Mormons bok er en enestående skatt og et redskap til omvendelse som Herren har planlagt og bestemt for vår evangelieutdeling. Jeg betrakter den som grunnlaget for mitt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus, om Joseph Smiths profetiske kall og om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som «Herrens rike som enda en gang er opprettet på jorden».4 Jeg er glad for å forene mitt vitnesbyrd med Jesu Kristi vitnesbyrd om at «så sant deres Herre og deres Gud lever, er den sann» (L&p 17:6). Måtte deres livslange studium av Mormons bok befeste deres omvendelse og føre dere på riktig kurs til evig liv.

Noter

  1. Ezra Taft Benson, «Mormons bok – sluttstenen i vår religion», Lys over Norge, jan. 1987, 3–5. Denne klassiske talen er gjenopptrykt i dette nummeret på side 52-58.

  2. Se Ezra Taft Benson, Lys over Norge, jan. 1987, 3–5.

  3. Ezra Taft Benson, Lys over Norge, jan. 1987, 5.

  4. Innledningen til Mormons bok.

Fotoillustrasjon: Craig Dimond