2011
Vanlige spørsmål om Mormons bok
Oktober 2011


Spørsmål som ofte blir stilt om Mormons bok

Vi får alle spørsmål angående Mormons bok, enten det er fra venner, familie, virkelig interesserte eller motstandere. Her følger noen mulige svar.

Hva er Mormons bok, og hvordan er den sammenlignet med Bibelen?

Mormons bok er en bok med hellig skrift i likhet med Bibelen. Den er et annet testamente om Jesus Kristus.1 Bibelen tar hovedsakelig for seg oldtidens Israels liv og læresetninger. Mormons bok inneholder skriftene til flere grupper som kom til Amerika, bl.a. en familie som forlot Jerusalem i år 600 f.Kr.. Disse menneskene var også etterkommere av Israels hus. Derfor ble Bibelen og Mormons bok skrevet av folk av samme herkomst, men i forskjellige deler av verden.

I likhet med Bibelen er Mormons bok noe mer enn en historisk beretning. Den inneholder «fylden av Jesu Kristi evangelium» (L&p 20:9): læren, læresetningene og profetiene som vitner om Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus.

Profeten Joseph Smith forklarte at i Mormons bok «kan vi lese at vår Frelser viste seg på dette kontinent [Amerika] etter sin oppstandelse, at han her forkynte evangeliet i all dets rikdom, fylde, kraft og velsignelse, at de hadde apostler, profeter, hyrder, lærere og evangelister, den samme orden, det samme prestedømme, de samme ordinanser, gaver, krefter og velsignelser som man hadde på det østlige kontinent, at folket ble avskåret som følge av sine overtredelser, at de siste av de profeter som levde blant dem, ble befalt å skrive en forkortelse av deres profetier, historie osv., og deretter skjule disse opptegnelsene i jorden så de skulle komme frem og sammen med Bibelen oppfylle Guds hensikter i de siste dager.»2

Kirkens medlemmer studerer både Bibelen og Mormons bok. Faktisk er to av fire år i vårt Søndagsskole-pensum viet studium av Bibelen. (For mer om dette emnet, se side 16, 24 og 52 i dette nummeret.)

Hvem skrev Mormons bok?

Oldtidsprofeter, som Nephi, Jakob, Mormon og Mormons sønn Moroni, var hovedforfatterne. Mormon samlet og forkortet opptegnelsene som profeter førte om sin historie, sine profetier og læresetninger. Han tok også med noen av sine egne opplevelser. Mormon inngraverte denne opptegnelsen på metallplater som var bundet sammen – utseende var som gull – de blir ofte omtalt som gullplatene.

Etter Mormons død fullførte Moroni opptegnelsen og gravde den ned i en høyde for å bevare den til vår tid. I 1823 viste Moroni seg som en engel for Joseph Smith og viste ham hvor opptegnelsen var gravd ned. Fire år senere fikk Joseph tillatelse til å hente opptegnelsene. Han «oversatte opptegnelsen ved Guds gave og kraft» til engelsk fra oldtidsspråket den var skrevet på.3 Deretter publiserte og distribuerte han Mormons bok. (For mer om dette emnet, se side 22 og 72 i dette nummeret.)

Hva skjedde med den opprinnelige opptegnelsen – gullplatene?

Joseph Smith hentet platene i september 1827 og hadde dem til våren 1829. Da han skrev sin historie i 1838, forklarte han hva som skjedde med platene: «Da sendebudet [Moroni] slik han hadde bestemt, kom for å hente dem, overleverte jeg dem til ham, og han har dem i sin varetekt inntil denne dag, som er den annen dag i mai måned i året attenhundre og åtte og tredve» (Joseph Smith – Historie 1:60).

Hvem andre så gullplatene?

I tillegg til Joseph Smith så flere andre menn og kvinner platene og vitnet om deres eksistens. Elleve menn i særdeleshet, kjent som de tre vitner og de åtte vitner, nedtegnet sine vitnesbyrd om at de hadde sett platene og, i de åtte vitnenes tilfelle, hadde holdt platene. Deres vitnesbyrd er inkludert foran i hvert eksemplar av Mormons bok.

Disse menn står som mektige vitner om Mormons bok, kanskje enda mer fordi noen av dem «en tid var fiendtligsinnede overfor Joseph», fastslår eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum. Likevel «bar de vitnesbyrd helt til sin død om at de hadde sett en engel og hadde holdt platene. ”De er blitt vist oss ved Guds og ikke ved menneskers kraft,” erklærte de. ”Derfor vet vi ved sikkerhet at verket er sant.“»4

Finnes det fysisk bevis for at Mormons bok er sann?

Selv om vi ikke baserer vår tro på fysiske bevis, er det språklige, historiske og arkeologiske funn som støtter opp om Mormons bok. Tanken på å skrive på metallplater ble for eksempel en gang latterliggjort, men i senere år har tallrike eksempler på hellige skrifter på metallplater – noen skjult i stenskrin – blitt funnet.

Språkforskere har lagt merke til ord og uttrykk i Mormons bok som lyder merkelig på engelsk, men gir fullstendig mening på hebraisk og beslektede språk som folket i Mormons bok sannsynligvis har vært kjent med – språk som den unge Joseph Smith ikke kjente til.

Men denne slags tegn er ikke det som overbeviser oss om Mormons boks sannhet. Det er et spørsmål om tro og personlig åpenbaring.

Hvordan kan jeg vite at Mormons bok er sann?

Den eneste sikre måte du kan vite selv på, er gjennom Den hellige ånds kraft. Siste kapittel i Mormons bok innbyr alle som leser den, overveier den og oppriktig ønsker å vite om den er sann, å spørre vår himmelske Fader i Jesu Kristi navn. De som benytter denne fremgangsmåten, vil vite ved Den hellige ånds kraft at boken er sann (se Moroni 10:3–5). Millioner av Kirkens medlemmer har bedt og vet gjennom Den hellige ånds vitnesbyrd at Mormons bok er sann. (For mer om dette emnet, se side 4, 60 og 80 i dette nummeret.)

Jeg blir forvirret av Johannes åpenbaring 22:18–19, der det står at vi ikke skal tilføye noe til Guds ord.

En av våre viktige læresetninger er at Gud alltid har åpenbart sin vilje til sine barn på jorden og alltid vil gjøre det. Vi tror at Bibelen er Guds ord, men tror ikke at den inneholder all den åpenbaring Gud har gitt eller kommer til å gi sine profeter. Også i dag fortsetter han å åpenbare sin vilje gjennom levende profeter og apostler, fundamentet for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (se Efeserbrevet 2:20).

Da apostelen Johannes skrev Johannes’ åpenbaring, var den ikke den siste boken i Bibelen. Det gamle og nye testamente ble ikke bundet sammen til én bok med hellig skrift – nå kalt Bibelen – før det tredje århundre e.Kr.

På samme måte leser vi i 5. Mosebok 4:2 at vi ikke skal legge noe til Moses’ ord. Naturligvis gjør ikke dette verset tidlig i Det gamle testamente resten av Bibelen ugyldig. Hverken Moses eller Johannes kunne ha referert til endring av et verk som ennå ikke eksisterte. I stedet advarte de mot å forandre evangeliets sanne læresetninger.

Mormons bok, som inneholder evangeliets fylde, endrer ikke Guds ord, men bekrefter det på nytt. (For mer om dette emnet, se side 24 og 38 i dette nummeret.)

Jeg har hørt at det er gjort endringer i Mormons bok siden den ble utgitt første gang. Hva ble endret og hvorfor?

Svaret på dette spørsmålet avhenger av at man vet litt om prosessen i forbindelse med oversettingen og utgivelsen av Mormons bok.

1. Da Joseph Smith oversatte gullplatene ved Guds kraft, dikterte han ordene til en skriver. Skriverne gjorde av og til stavefeil og grammatikalske feil når de skrev ned hans ord. Eksempelvis ble de engelske ordene «were sorrowful» i 1. Nephi 7:20 transkribert som «ware sarraful». Skriverne var ikke uten utdannelse, men rettskrivningen var ikke standardisert på den tiden.

2. Det opprinnelige håndskrevne manuskriptet av oversettelsen ble deretter kopiert for å gi et nytt håndskrevet manuskript til trykkeren. På dette stadiet ble noen stavefeil og grammatikalske feil korrigert, og tegnsetning ble tilføyd. Men noen nye feil snek seg også inn idet ord ble kopiert feil.

3. Trykkeren gjorde sitt beste for å være nøyaktig da han satte typene. Men leilighetsvis tilførte han enda flere feil. For eksempel, i Alma 57:25 leste han det engelske ordet «joy» feil og satte «foes» i stedet.

4. Profeten Joseph Smith gjennomgikk omhyggelig de første tre utgavene av Mormons bok, og han fortsatte å hjelpe til med korrigeringer og justeringer. Men noen feil ble først oppdaget i senere utgaver. I 1981 ble endelig en trykkfeil i Alma 16:5 korrigert, da «whether» ble endret til «whither» – så det stemte med det opprinnelige manuskriptet slik profeten hadde oversatt det fra gullplatene.

5. Andre endringer omfattet nye inndelinger i kapittel og vers og fotnoter med krysshenvisninger.

Gi bort et eksemplar

Uansett hvilke spørsmål folk stiller angående Mormons bok, forsvarer boken best seg selv. Du kan bære vitnesbyrd om boken, gi bort et eksemplar og oppfordre andre til selv å be angående den. Hvis en person har et oppriktig hjerte og virkelig ønsker å vite om boken er sann, vil Herren «åpenbare sannheten av det for [vedkommende] ved Den Hellige Ånds kraft» (Moroni 10:4).

Noter

  1. Se for eksempel Boyd K. Packer: «Mormons bok – Et annet testamente om Jesus Kristus», Liahona, jan. 2002, 71.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 64.

  3. Læresetninger – Joseph Smith, 60.

  4. Jeffrey R. Holland: «Sikkerhet for sjelen», Liahona, nov. 2009, 90.

Fotoillustrasjoner: Robert Casey