2011
Hva Mormons bok lærer oss om Guds kjærlighet
Oktober 2011


Hva Mormons bok lærer oss om Guds kjærlighet

Noen av de mest enestående eksempler på Herrens kjærlighet er opptegnet i Mormons bok.

Bilde
Elder Russell M. Nelson

De fleste kristne er kjent med Jesu Kristi egenskaper slik de er å finne i Bibelen. De undrer seg storlig over den kjærlighet han viste de fattige, de syke og de undertrykte. De som betrakter seg som hans disipler, gjør også sitt ytterste for å ta etter hans eksempel og følge hans elskede apostels formaning: «La oss elske hverandre! For kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud… for Gud er kjærlighet» (1 Johannes 4:7–8).

Dette begrepet klargjøres av Mormons bok. Den beskriver hvordan man blir født av Gud og hvordan man blir i stand til å ha slik kjærlighet han har. Den identifiserer tre hovedprinsipper som bringer oss kraften i Guds kjærlighet.

For det første, Mormons bok lærer oss at å utøve tro på Kristus og inngå en pakt med ham om å holde hans bud er nøkkelen til å bli åndelig født på ny. Kong Benjamin sa til folket i Mormons bok som hadde inngått en slik pakt: «Og nå, på grunn av den pakt dere har inngått, skal dere kalles Kristi barn, hans sønner og hans døtre, for se, i dag har han født dere åndelig, for dere sier at deres hjerter er forandret gjennom tro på hans navn. Derfor er dere født av ham og er blitt hans sønner og hans døtre» (Mosiah 5:7).

For det annet, Frelseren selv lærer oss at evnen til å bli ham mer lik kommer ved å motta evangeliets ordinanser: «Dette er befalingen: Omvend dere, alle jordens ender, og kom til meg og bli døpt i mitt navn, så dere kan bli helliggjort ved å motta Den Hellige Ånd, så dere kan stå ubesmittet for meg på den siste dag» (3 Nephi 27:20).

For det tredje, han formaner oss til å følge hans eksempel: «Hva slags menn burde dere være?» Han spør retorisk. Hans svar var: «Sannelig sier jeg dere, likesom jeg er» (3 Nephi 27:27). Ja, han ønsker at vi skal bli ham mer lik.

Noen av de mest enestående eksempler på hans kjærlighet er opptegnet i Mormons bok. Disse eksemplene kan anvendes i vårt liv når vi gjør vårt ytterste for å bli Herren mer lik.

Det var hans kjærlighet til Lehi og Lehis familie – og deres kjærlighet til ham – som bragte dem til Amerika, deres lovede land, der de hadde fremgang.1

Det var Guds kjærlighet til oss som tilskyndet ham for århundrer siden til å befale profeter blant nephittene å føre en hellig opptegnelse om sitt folk. Lærdommer fra denne opptegnelsen angår vår frelse og opphøyelse. Disse læresetningene er nå tilgjengelige i Mormons bok. Denne hellige tekst står som et håndgripelig bevis på Guds kjærlighet til alle hans barn over hele verden.2

Det var Kristi kjærlighet til sine «andre får» som bragte ham til Den nye verden.3 Av Mormons bok lærer vi at store naturkatastrofer og tre dagers mørke fant sted i Den nye verden etter Herrens død i Den gamle verden. Deretter steg den herliggjorte og oppstandne Herre ned fra himmelen og virket blant folket i Den nye verden.

«Jeg er verdens lys og liv,» fortalte han dem. «Og jeg har drukket ut den bitre kalk som Faderen har gitt meg, og har forherliget Faderen ved å påta meg verdens synder» (3 Nephi 11:11).

Deretter innbød han til den næreste kontakt noen kunne ha med ham. Han oppfordret dem til å føle såret i hans side og naglegapene i hans hender og føtter, slik at de med sikkerhet kunne vite at han er «Israels Gud og hele jordens Gud og er blitt drept for verdens synder» (3 Nephi 11:14).

Deretter ga Jesus sine disipler myndighet til å døpe, til å meddele Den hellige ånds gave og til å forrette nadverden. Han ga dem myndighet til å etablere hans kirke blant dem, ledet av tolv disipler.

Han ga dem noen av de grunnleggende læresetninger han hadde gitt sine disipler i Den gamle verden. Han helbredet deres syke. Han knelte og ba til Faderen med så mektige og hellige ord at de ikke kunne nedtegnes. Så kraftfull var hans bønn at de som hørte ham, ble overveldet av glede. Jesus selv gråt, overveldet av sin kjærlighet til dem og av deres tro på ham. Han profeterte om Guds verk i århundrene som leder opp til Hans annet komme, slik det er lovet.4

Deretter ba han dem bringe sine barn til ham.

«Og han tok deres små barn en for en og velsignet dem og ba til Faderen for dem.

Og da han hadde gjort dette, gråt han igjen.

Og han talte til forsamlingen og sa til dem: Se deres små.

«Og da de så seg om for å få øye på dem, kastet de et blikk opp mot himmelen, og de så himmelen åpne seg, og de så engler stige ned fra himmelen likesom omgitt av ild. Og de kom ned og omringet disse små, … og englene betjente dem» (3 Nephi 17:21-24).

Slik er renheten og kraften i Guds kjærlighet, slik den åpenbares i Mormons bok.

I disse siste dager vet vi som er velsignet med å ha Mormons bok, med å være medlemmer av Herrens kirke, med å ha hans evangelium og med å holde hans bud, noe om Guds uendelige kjærlighet. Vi vet hvordan vi kan gjøre hans kjærlighet til vår egen. Når vi blir hans sanne disipler, blir vi i stand til å ha slik kjærlighet han har. Når vi holder hans bud, blir vi ham mer lik. Vi utvider vår personlige kjærlighetssirkel til å omfatte folk i enhver nasjon, enhver slekt og ethvert tungemål.

Med dyp takknemlighet for hans eksemplariske liv kan vi gjøre følgende skriftsted til vår norm: «Be til Faderen med all hjertets iver om å bli fylt med denne kjærlighet som han har skjenket alle som er sanne etterfølgere av hans Sønn Jesus Kristus, så dere kan bli Guds sønner [og døtre], så vi, når han viser seg, skal være lik ham, for vi skal se ham som han er» (Moroni 7:48).5

Kristus viser seg på den vestlige halvkule, av Arnold Friberg © 1995 IRI

Alma døper i Mormons vann, av Arnold Friberg

Jesus Kristus besøker det amerikanske kontinent, av John Scott