2011
De zegeningen van de tiende
Juni 2011


Boodschap van het Eerste Presidium

De zegeningen van de tiende

Afbeelding
President Henry B. Eyring

Gods doel met de geboden die Hij ons geeft, is ons te zegenen. Hij wil ons het eeuwige leven geven, de grootste van al zijn gaven (zie LV 14:7). Om de gave te ontvangen van eeuwig in gezinsverband bij Hem in het celestiale koninkrijk te wonen, moeten we in staat zijn om de wetten van dat koninkrijk na te leven (zie LV 88:22).

Hij heeft ons in dit leven geboden gegeven om ons te helpen met het ontwikkelen van dat vermogen. De wet van tiende is een van die voorbereidende geboden. De wet houdt in dat we de Heer een tiende van ons hele inkomen geven. Dat is zo eenvoudig dat zelfs een kind het kan begrijpen. Ik heb kinderen hun bisschop een tiendenenvelop zien overhandigen met een tiende van de munten die ze hadden verdiend.

Een van de zegeningen die we krijgen door een volledige tiende te betalen, is dat we het geloof ontwikkelen om een nog hogere wet na te leven. Om in het celestiale koninkrijk te leven, moeten we de wet van toewijding naleven. Daar moeten we in staat zijn om aan te voelen dat al wat wij zijn en hebben God toebehoort.

Er zijn op zijn minst drie manieren waarop het betalen van een volledige tiende in dit leven ons voorbereidt om te voelen wat we moeten voelen om de gave van het eeuwige leven te ontvangen.

Ten eerste stort onze hemelse Vader zegeningen op ons uit als we onze tiende aan de kerk betalen. Ieder die consequent zijn volledige tiende betaalt, weet dat. De zegeningen zijn soms geestelijk en soms stoffelijk. De zegeningen die de Heer het beste voor ons vindt, geeft Hij ons op het moment dat Hij geschikt acht.

Met die zegeningen wordt ons geloof sterker dat God de Bron van al het goede in ons leven is. Dan wordt het makkelijker om in te zien dat we met onze toewijding in feite erkennen dat al Gods scheppingen van Hem zijn. Het geeft ons een dankbaar gevoel dat Hij slechts tien procent terugvraagt van al wat Hij ons al heeft gegeven. Zo zijn wij er beter op voorbereid om de wet van toewijding na te leven als dat van ons wordt gevraagd.

Ten tweede voelen allen onder ons die consequent een volledige tiende betalen meer vertrouwen als we God vragen om wat wij en onze gezinsleden nodig hebben. Als wij ons verbond om tiende te betalen getrouw zijn, belooft Hij ons zegeningen die nog groter zijn dan wij kunnen ontvangen (zie Maleachi 3:10). Dus een van de grote zegeningen van de tiende is een vertrouwen in wat de toekomst in petto heeft. Wat onze omstandigheden ook mogen zijn, het komt allemaal goed. Als wij ons aan onze beloften houden, houdt Hij Zich aan de zijne. Gemoedsrust is een van de grote zegeningen van het betalen van een volledige tiende. Wie zich aan het gebod van de tiende heeft gehouden, kan getuigen dat het echt gemoedsrust oplevert en dat dit een fijne zegen is.

Ten derde voelen zij die tiende betalen hun liefde voor God en al zijn kinderen toenemen. Die toename van liefde vindt plaats als we begrijpen hoe de Vader ons tiendegeld gebruikt om mensen in deze wereld en hierna tot zegen te zijn.

Door zijn bevoegde dienstknechten besteedt Hij het tiendegeld zorgvuldig. De tiendebetaler helpt de Heer met het bouwen van tempels waar gezinsleden zich voor eeuwig aan elkaar kunnen laten verzegelen. De tiendebetaler helpt Hem om mensen overal het evangelie te brengen. De tiendebetaler helpt Hem om honger en lijden op zijn eigen manier door zijn dienstknechten te verlichten. Ieder van die dienstknechten kan u vertellen hoe zijn liefde toenam door tiendegeld te gebruiken om mensen tot zegen te zijn. En de trouwe tiendebetaler kan dat ook.

Het duurt nog maanden voordat we weer tiendevereffening hebben. Ik bid dat u en uw gezinsleden nu al plannen maken en zich voorbereiden om in aanmerking te komen voor de zegeningen die God uitstort op allen die aan Hem kunnen verklaren dat zij een volledige tiende betalen.

Foto’s Robert Casey

Illustraties Steve Kropp