2010
Voor kinderen: jullie pad naar de tempel
2010


Jullie pad naar de tempel

Voor kinderen

Weet je welke tempel het dichtst bij jou is? Maak een tekening van die tempel en hang die ergens op waar je haar elke dag kunt zien.

De tempel is het huis van de Heer. Het is een gebouw waar we meer over onze hemelse Vader leren, verbonden met Hem sluiten (of beloften doen) en grote zegeningen ontvangen. In de tempel doen we belangrijk werk voor onszelf en voor onze overleden familieleden. Het werk dat we in de tempel doen, bestaat onder andere uit dopen voor de doden, begiftigingen en verzegelingen. Ze worden tempelverordeningen genoemd.

Wat er in de tempel gebeurt

Doop voor de doden

Als je acht jaar oud bent, kun je je laten dopen en bevestigen als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Veel van je voorouders zijn overleden zonder zich te hebben laten dopen en bevestigen. Hoewel hun lichaam dood is, leeft hun geest verder in de geestenwereld, waar ze het evangelie van Jezus Christus kunnen horen.

Als je twaalf jaar oud bent, kun je naar de tempel gaan en je plaatsvervangend voor deze mensen laten dopen en bevestigen. Dan kunnen zij kiezen of ze die doop en bevestiging willen accepteren. Je draagt witte kleding als je voor de doden wordt gedoopt, net als toen je zelf werd gedoopt.

Maak met de hulp van je ouders een lijstje met familieleden die zijn overleden zonder te zijn gedoopt in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Probeer erachter te komen of iemand zich al voor hen heeft laten dopen.

De begiftiging

Een van de grote zegeningen van de tempel is de begiftiging. Begiftiging betekent ‘gift’. Als je je begiftiging ontvangt, leer je meer over het heilsplan en sluit je verbonden. Verbonden zijn beloften die we doen aan onze hemelse Vader. Als je die verbonden naleeft, bereid je je voor om bij onze hemelse Vader en Jezus Christus terug te keren.

In de tempel is een prachtige, vredige zaal die de celestiale zaal wordt genoemd. In de celestiale zaal voelen we ons dicht bij onze hemelse Vader en Jezus Christus en voelen we een beetje hoe het moet zijn om bij Hen in het celestiale koninkrijk te wonen.

Verzegelingen voor tijd en eeuwigheid

Als een man en een vrouw in de tempel verzegeld worden, knielen ze aan een altaar neer en worden ze voor tijd en eeuwigheid aan elkaar verzegeld. Dat betekent dat zij en hun kinderen als een eeuwig gezin bij elkaar horen. Bereid je nu al voor om op een dag in de tempel verzegeld te worden. Dat is de grootste zegen van de tempel.

De tempelaanbeveling

De tempel is een heilige plek. Bisschoppen en gemeentepresidenten zorgen ervoor dat zij die naar de tempel gaan dat waardig zijn, en dat ze voldoende voorbereid zijn. Voordat je naar de tempel gaat, heb je een gesprek met je bisschop of gemeentepresident. Hij vraagt of je een getuigenis van de kerk hebt en of je de geboden onderhoudt, de kerkleiders steunt, het woord van wijsheid naleeft, tiende betaalt en eerlijk bent in alles wat je doet en zegt. Hij zal je laten weten wat je moet doen om naar de tempel te kunnen gaan.

Bereid je nu al voor op de tempel

Onze hemelse Vader geeft veel zegeningen aan mensen die goed leven en naar de tempel gaan. Het is belangrijk om je op de tempel voor te bereiden als je jong bent.

Onze hemelse Vader heeft je lief en wil dat je de zegeningen van de tempel ontvangt. Hij zegent je als je tempelverordeningen voor jezelf en anderen verricht. Hoewel je nu nog niet naar de tempel kunt gaan, kun je het tempelterrein van de dichtstbijzijnde tempel bezoeken en daar de Geest voelen. Je kunt ook thuis een foto van de tempel ophangen om je eraan te herinneren hoe belangrijk de tempel is. Leef goed zodat je waardig zult zijn om naar het huis van de Heer te gaan.

Kijk naar de spiegel in de afbeelding. Sommige verzegelkamers hebben dergelijke spiegels. Door de verzegelingen in de tempel kan ons gezin eeuwig zijn, net als de weerspiegeling in deze spiegel.

Kijk naar de celestiale zaal op deze foto en de foto op pagina 64. Wat voor gevoel krijg je als je een celestiale zaal ziet?

Bostontempel (Massachusetts). Op 1 oktober 2000 ingewijd.

Verzegelkamer, Abatempel (Nigeria).

Celestiale zaal, Nuku’alofatempel (Tonga).