2010
Een tempelgericht volk
2010


Een tempelgericht volk

Hang bij u thuis een foto van de tempel op zodat uw kinderen die kunnen zien. Leg hun uit wat het doel van het huis des Heren is.

De tempel is het grote symbool van ons lidmaatschap

Wat is het geweldig dat wij het voorrecht hebben om voor onze eigen zegeningen naar de tempel te gaan. En als we voor onszelf zijn geweest, is het een geweldig voorrecht om het werk te doen voor hen die ons zijn voorgegaan. Dat aspect van tempelwerk is onzelfzuchtig werk. En als we tempelwerk voor anderen doen, worden we gezegend. Daarom hoeft het geen verbazing te wekken dat de Heer wil dat zijn volk tempelgericht is.

De Heer zelf heeft de tempel in zijn openbaringen aan ons verheven tot het grote symbool voor de leden van de kerk. Denk aan de zienswijze en het rechtschapen gedrag waar de Heer ons op wees toen Hij de heiligen in Kirtland door middel van de profeet Joseph Smith raad gaf wat betreft de bouw van een tempel. Die raad is nog steeds van toepassing:

‘Organiseert u; bereidt alle nodige dingen voor; en vestigt een huis, ja, een huis van gebed, een huis van vasten, een huis van geloof, een huis van leren, een huis van heerlijkheid, een huis van orde, een huis van God’ (Leer en Verbonden 88:119). Weerspiegelen onze houding en ons gedrag daadwerkelijk onze wensen en verlangens?

Al ons werk in de kerk leidt naar de heilige tempel

Al ons werk voor de verkondiging van het evangelie, de vervolmaking van de heiligen en de verlossing van de doden leidt naar de tempel. De reden daarvoor is dat de tempelverordeningen zo belangrijk zijn; zonder die verordeningen kunnen we niet in Gods tegenwoordigheid terugkeren.

De Heer verwacht echt van zijn volk dat het tempelgericht is. Het diepste verlangen van mijn hart is dat ieder lid van de kerk waardig is om naar de tempel te gaan. Ik hoop dat ieder volwassen lid die zegen waardig is en een geldige tempelaanbeveling heeft, zelfs als de tempel niet dichtbij is en geregeld bezoek niet tot de mogelijkheden behoort.

De tempel is de Here gewijd en moet dat ook voor ons zijn

Laten we de tempel bezoeken en liefhebben. Laten we zo vaak naar de tempel gaan als onze tijd, middelen en omstandigheden dat toelaten. Laten we niet alleen voor onze dierbare voorouders gaan, maar ook om zelf de zegeningen van de tempel te ontvangen, en te proeven van de heiligheid en veiligheid die binnen die heilige muren te vinden zijn. De tempel is een plek van schoonheid, van openbaring en van vrede. Het is het huis van de Heer. Het is de Heer gewijd. En moet dat ook voor ons zo zijn.

Laten we onze kinderen vertellen over de geestelijke gevoelens die we in de tempel hebben. En laten we ze oprecht en eenvoudig bijbrengen wat we over het doel van het huis des Heren kunnen zeggen. Hang bij u thuis een foto van de tempel op zodat uw kinderen die kunnen zien. Leg ze uit wat het doel van het huis des Heren is. Laat ze zich van jongs af aan voornemen om daar naartoe te gaan en om die zegen waardig te blijven.

Het is aangenaam in de ogen van de Heer als we waardig naar de tempel gaan

Het is aangenaam in de ogen van de Heer als onze jongeren waardig naar de tempel gaan en zich plaatsvervangend laten dopen voor hen die tijdens hun leven niet de kans hebben gehad om zich te laten dopen. Het is aangenaam in de ogen van de Heer als wij waardig naar de tempel gaan om onze eigen verbonden met Hem te sluiten en om als echtpaar en als gezin aan elkaar verzegeld te worden. En het is aangenaam in de ogen van de Heer als wij waardig naar de tempel gaan om die verlossende verordeningen te verrichten voor hen die zijn gestorven. Velen van hen wachten vol verlangen op de voltrekking van die verordeningen.

Maar de tempel kan alleen een symbool voor ons zijn als we dat zelf verlangen. We moeten waardig zijn om naar de tempel te gaan. We moeten de geboden van de Heer onderhouden. Als wij het voorbeeld en de leer van de Meester volgen, zullen we het niet moeilijk vinden om tempelwaardig te zijn, om in alle aspecten van ons leven beginselvast en trouw te zijn. Want dan wijden we ons toe aan een enkele, heilige norm van gedrag en geloof. Of we ons nu thuis of op ons werk bevinden, nog naar school gaan of die tijd al lang achter de rug hebben, of we helemaal alleen zijn of samen met vele anderen, onze koers en onze normen zijn duidelijk.

Waar het uiteindelijk om gaat, is het vermogen om ons aan onze principes te houden, om integer en vol geloof volgens onze overtuiging te leven. Die toewijding aan ware beginselen — in ons persoonlijk leven, bij ons thuis en in ons gezin, en op alle plaatsen waar wij andere mensen ontmoeten en beïnvloeden — is wat God uiteindelijk van ons vraagt. Dat vereist volledige, diepgewortelde, eeuwige getrouwheid aan de beginselen waarvan wij weten dat ze waar zijn in de geboden die God heeft gegeven. Als wij trouw zijn aan de beginselen van de Heer, zullen wij altijd waardig zijn om naar de tempel te gaan, en zullen de Heer en zijn heilige tempels de grote symbolen van ons discipelschap zijn.

Kirtlandtempel. Op 27 maart 1836 ingewijd.

Logantempel (Utah). Op 17 mei 1884 ingewijd. Op 13 maart 1979 heringewijd.