2009
När ska jag ta emot min patriarkaliska välsignelse?
Augusti 2009


När ska jag ta emot min patriarkaliska välsignelse?

Janet var 17 år när hon kom hem till mig för att få sin patriarkaliska välsignelse. När vi pratades vid före välsignelsen fick jag veta att hon hade haft biskopens rekommendation i några månader innan hon ringde mig för att bestämma tid för ett möte. Hon hade väntat för att hon var rädd att det skulle finnas uppmaningar i välsignelsen som skulle vara för svåra för henne att följa. Hon var också orolig för att hon inte var redo.

”Ett löfte från vår himmelske Fader är inte en befallning”, sade jag till henne. ”Löftena i din välsignelse uppfylls bara om du vill att de ska infrias och arbetar på det.” Jag försäkrade henne också om att som patriark skulle jag inte döma eller tillrättavisa henne. Jag skulle ge henne en välsignelse.

Vad är en patriark?

Profeten Joseph Smith förklarade: ”Varhelst Kristi kyrka är upprättad på jorden, skall det finnas en patriark till de heligas och deras efterkommandes nytta, liksom fallet var med Jakob, då han gav sin patriarkaliska välsignelse till sina söner.”1

Din stavspatriark är en hängiven tjänare till sin himmelske Fader. Han har ordinerats till patriarkens ämbete och har kvar det ämbetet i resten av sitt liv. Det är vanligtvis en äldre man som känner till mycket av det som du kommer att ställas inför när du blir äldre.

Hans kallelse är att ge välsignelser. Han är inte rådgivare så han ger inga råd. Han är inte biskop så han dömer inte. När han lägger händerna på ditt huvud för att ge dig en välsignelse, ger din himmelske Fader, genom den Helige Andens maningar, honom tankar, begrepp och ibland särskilda ord till dig. Patriarken tar sedan med de här begreppen och tankarna i din välsignelse.

Vad är en patriarkalisk välsignelse?

President Harold B Lee (1899–1973) beskrev en patriarkalisk välsignelse som ”ett [avsnitt] ur boken om ens möjligheter”.2 När din patriark lägger händerna på ditt huvud upptäcker du att din välsignelse innehåller följande:

Ett uttalande om patriarkens myndighet. Välsignelserna ges genom melkisedekska prästadömet och inspiration från den Helige Anden.

Ett uttalande om din släktlinje. Varje medlem i kyrkan ärver andliga välsignelser och ansvarsuppgifter genom en av Israels tolv stammar. Genom inspiration från Anden nämner patriarken den stam genom vilken du får de här välsignelserna. Den här släktlinjen avgörs inte enbart av din ras eller nationalitet. Medlemmar från samma genetiska familj kan komma från olika stammar. Släktlinjen har ofta att göra med dina ansvarsuppgifter i Herrens rike. Många av kyrkans medlemmar tillhör Efraims, Manasses eller Judas släktlinje, som är de vanligaste stammarna under den här tiden när vi predikar evangeliet till varje nation, släkte, tungomål och folk.3

En personlig välsignelse. I den här delen av din välsignelse får du inspirerade och profetiska uttalanden om ditt liv. Din välsignelse kan också innehålla vissa bedrifter som ska utföras, löften som Herren vill ge dig och uppmaningar och varningar som skyddar dig från skada eller den ondes inflytande. Din välsignelse kommer inte att innehålla varje händelse i ditt liv, men sådana som du behöver vara särskilt uppmärksam på. Om det inte sägs något om att du ska verka som missionär så betyder det inte att du inte kan göra det. Det kanske bara betyder att en mission är något som Gud känner att du kan göra utan att det behöver ges särskild betoning i din patriarkaliska välsignelse.

Din välsignelse kan vara lång eller kort. Längden på din välsignelse är inget mått på hur värdig du är.

När du läser din välsignelse är det nästan som att läsa skrifterna. Du får nya tankar om vad du bör göra och goda känslor om ditt liv. Ju mer du läser din välsignelse desto mer förstår du vad den innebär för dig.

Din patriarkaliska välsignelse är en uppenbarelse bara för dig. Den är personlig, helig och konfidentiell. Du bör inte berätta om den bara för att stilla någons nyfikenhet. ”Den [är] given under den Helige Andens inspiration och bör läsas och tolkas genom samma Andes inflytande.”4

När ska jag ta emot min patriarkaliska välsignelse?

Enkelt sagt är den bästa tiden för dig att få din välsignelse när du är redo. Att vara ”redo” innebär att man är förberedd både känslomässigt och andligt. Och det inträffar förmodligen under dina tonår. Det är då du börjar bli oberoende och börjar undra över livet och vad som ska hända.

Du når en punkt när du verkligen vill ha en välsignelse — inte för att dina vänner får deras utan för att du själv vill det. Det kan hända när du ser andra göra sådant som du vet är fel. Det kan hända när en vän eller släkting dör. Det kan hända när du hör ett tal i kyrkan som du berörs av. Det kan hända när du läser skrifterna och lär dig mer om Frälsaren. Det kan hända när du är ensam och börjar känna Guds kärlek till dig. Det kan hända när du börjar närma dig åldern för att verka som missionär, studera på universitet, göra lumpen eller gifta dig i templet.

Hur får jag en patriarkalisk välsignelse?

När du är redo att få en patriarkalisk välsignelse blir du intervjuad av biskopen eller grenspresidenten. Han ställer frågor till dig om din värdighet, till exempel om du följer Visdomsordet, betalar ett fullt tionde, lever ett moraliskt rent liv och är en aktiv medlem i kyrkan. Men du behöver inte vara fullkomlig för att vara värdig. Din önskan att få en välsignelse och villighet att veta hur du kan leva närmare din himmelske Fader är lika viktiga som att vara värdig. Du kan stärka din önskan att få en välsignelse genom att be, studera evangeliet och sträva efter att lyssna på Anden.

När du har fått din välsignelse får du ett skrivet exemplar av patriarken. Förvara det exemplaret på en säker plats. Tappa inte bort det! Men om du skulle behöva få ett nytt exemplar kan du kontakta kyrkans huvudkontor i Salt Lake City.

Varje värdig medlem i kyrkan kan få en patriarkalisk välsignelse. Det är en personlig gåva till dig från din kärleksfulle himmelske Fader som vill berika ditt liv, vägleda dig och hjälpa dig återvända för att bo hos honom.

Slutnoter

  1. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (Studiekurs för melkisedekska prästadömet och Hjälpföreningen, 2007), s 138.

  2. Karl G Maeser, citerad i Harold B Lee, Stand Ye in Holy Places (1975), s 117.

  3. Se Dallin H Oaks, ”Patriarkaliska välsignelser”, världsomfattande ledarutbildningsmöte, 8 jan 2005, s 8.

  4. Dallin H Oaks, ”Patriarkaliska välsignelser”, s 10.

Fotoillustrationer Christina Smith; Jakob välsignar Josef, av Harry Anderson; fotografi av president Faust, Busath Photography