2009
Milloin minun pitäisi saada patriarkallinen siunaukseni?
Elokuu 2009


Milloin minun pitäisi saada patriarkallinen siunaukseni?

Janet oli 17-vuotias tullessaan kotiini saamaan patriarkallisen siunauksensa. Kun juttelimme ennen siunausta, sain tietää, että hänellä oli ollut piispaltaan saamansa suositus muutaman kuukauden, ennen kuin hän soitti minulle sopiakseen tapaamisesta. Hän oli odottanut, koska hän pelkäsi, että siunauksessa häntä pyydettäisiin tekemään sellaista, mikä olisi hänelle liian vaikeaa. Hän oli myös huolissaan siitä, ettei hän kenties olisi valmis.

”Taivaalliselta Isältä saatu lupaus ei ole käsky”, minä sanoin hänelle. ”Siunauksessasi olevat lupaukset täyttyvät vain, jos haluat niiden täyttyvän ja teet työtä niiden eteen.” Vakuutin hänelle myös, että en patriarkkana tuomitsisi enkä nuhtelisi häntä. Minä antaisin hänelle siunauksen.

Mikä on patriarkka?

Profeetta Joseph Smith on selittänyt: ”Minne tahansa Kristuksen kirkko perustetaan maan päällä, siellä tulisi myös olla patriarkka pyhien jälkeläisten hyödyksi, kuten oli Jaakob, joka antoi patriarkallisen siunauksen pojilleen.”1

Vaarnasi patriarkka on taivaallisen Isän harras palvelija. Hänet on asetettu patriarkan virkaan, ja hänellä on tuo virka koko loppuelämänsä ajan. Hän on yleensä vanhahko mies, joka tuntee monia niistä asioista, joita kohtaat tullessasi vanhemmaksi.

Hänen kutsumuksenaan on antaa siunauksia. Hän ei ole neuvonantaja, joten hän ei neuvo. Hän ei ole piispa, joten hän ei tuomitse. Kun patriarkka asettaa kätensä pääsi päälle antaakseen sinulle siunauksen, taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen kuiskausten kautta hänelle sinua varten mielikuvia, ajatuksia ja joskus jopa yksittäisiä sanoja. Sitten patriarkka sisällyttää nuo ajatukset ja mielikuvat siunaukseesi.

Mikä on patriarkallinen siunaus?

Presidentti Harold B. Lee (1899–1973) kuvasi patriarkallista siunausta ”[kappaleeksi] mahdollisuuksiesi kirjasta”2. Kun patriarkkasi asettaa kätensä pääsi päälle, huomaat, että siunaukseesi sisältyy yleensä seuraavat osat:

Lausunto patriarkan valtuudesta. Siunaukset annetaan Melkisedekin pappeuden valtuudella ja Pyhän Hengen innoituksella.

Ilmoitus polveutumisesta. Jokainen kirkon jäsen perii hengellisiä siunauksia ja tehtäviä joltakin Israelin kahdestatoista heimosta. Hengen innoituksella patriarkka ilmoittaa sen heimon, jonka kautta sinä saat nämä siunaukset. Tämä polveutuminen ei määräydy pelkästään etnisen taustasi tai kansallisuutesi perusteella. Saman geneettisen perheen jäsenet voivat kuulua Israelin eri heimoihin. Tämä polveutuminen liittyy usein tehtäviisi Herran valtakunnassa. Monet kirkon jäsenet polveutuvat Efraimista, Manassesta tai Juudasta, jotka ovat yleisimpiä Israelin heimoista tässä vaiheessa hankettamme saarnata evankeliumia kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille.3

Henkilökohtainen siunaus. Tässä osassa siunaustasi saat innoitettuja ja profeetallisia lausuntoja elämästäsi. Siunaukseesi voi myös sisältyä erilaisia saavutuksia toteutettavaksi, Herran lupauksia sinulle sekä kehotuksia ja varoituksia avuksi suojelemaan sinua vahingoilta tai vastoinkäymisiltä. Siunauksesi ei sisällä jokaista elämäsi tapahtumaa, mutta se sisältää ne, jotka sinun pitää erityisesti ottaa huomioon. Ellei siinä mainita lähetystyötä, se ei tarkoita, ettet voisi lähteä lähetystyöhön. Se osoittaa kenties vain, että lähetystyöpalvelu on jotakin, mitä voit Jumalan mielestä tehdä ilman että sitä erityisesti tähdennetään patriarkallisessa siunauksessasi.

Siunauksesi voi olla pitkä tai lyhyt. Siunauksesi pituus ei ole kelvollisuutesi mitta.

Siunauksesi lukeminen muistuttaa paljon pyhien kirjoitusten lukemista. Kun luet sitä, mieleesi tulee uusia ajatuksia siitä, mitä sinun pitäisi tehdä, ja elämääsi koskevia hyviä tunteita. Mitä enemmän luet siunaustasi, sitä paremmin ymmärrät, mitä se sinulle merkitsee.

Patriarkallinen siunauksesi on ilmoitus, joka on annettu vain sinulle. Se on henkilökohtainen, pyhä ja luottamuksellinen. Sinun ei pitäisi näyttää sitä vain tyydyttääksesi jonkun toisen uteliaisuuden. ”Se annetaan Pyhän Hengen innoituksella, ja sitä tulee lukea ja tulkita saman Hengen vaikutuksessa.”4

Milloin minun pitäisi saada patriarkallinen siunaus?

Lyhyesti sanottuna paras aika saada siunaus on silloin, kun olet valmis. Se, että on ”valmis”, tarkoittaa, että on sekä henkisesti että hengellisesti valmistautunut. Ajankohta lienee teinivuosiesi aikana. Se on silloin, kun alat tulla riippumattomaksi ja alat pohtia elämää ja sitä, mitä sinulle tulee tapahtumaan.

Saavutat sen vaiheen, kun todella haluat saada siunauksen – ei siksi, että ystäväsi saavat omansa vaan koska haluat sitä itse. Se voi tapahtua, kun näet muiden tekevän sellaista, minkä tiedät olevan väärin. Se voi tapahtua, kun joku ystävä tai sukulainen kuolee. Se voi tapahtua, kun kuulet kirkossa puheen, joka koskettaa sydäntäsi. Se voi tapahtua, kun luet pyhiä kirjoituksia ja opit enemmän Vapahtajasta. Se voi tapahtua, kun olet yksin ja alat tuntea Jumalan rakkautta sinua kohtaan. Se voi tapahtua, kun lähestyt ikää, jolloin palvellaan lähetystyössä, lähdetään opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, astutaan varusmiespalvelukseen tai solmitaan temppeliavioliitto.

Kuinka minä saan patriarkallisen siunauksen?

Kun olet valmis saamaan patriarkallisen siunauksen, piispasi tai seurakunnanjohtajasi puhuttelee sinua. Hän esittää sinulle kysymyksiä kelvollisuudestasi, kuten elätkö viisauden sanan mukaan, maksatko täydet kymmenykset, elätkö siveellisesti puhdasta elämää ja oletko aktiivinen kirkon jäsen. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla täydellinen ollaksesi kelvollinen. Siunauksen haluaminen ja halu tietää, kuinka voit elää lähempänä taivaallista Isääsi, ovatkin yhtä tärkeitä kuin se, että olet kelvollinen. Voit kasvattaa haluasi saada siunaus rukoilemalla, tutkimalla evankeliumia ja pyrkimällä kuuntelemaan Henkeä.

Kun olet saanut siunauksesi, patriarkka antaa sen sinulle kirjallisena. Säilytä sitä turvallisessa paikassa. Älä kadota sitä. Jos kuitenkin joskus tarvitset siitä kopion, voit ottaa yhteyttä kirkon keskustoimistoon Salt Lake Cityssä.

Patriarkallisen siunauksen voi saada jokainen kelvollinen kirkon jäsen. Se on sinulle henkilökohtainen lahja rakastavalta taivaalliselta Isältäsi, joka haluaa kohentaa ja opastaa elämääsi ja auttaa sinua palaamaan Hänen luokseen. ◼

Viitteet

  1. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith (Melkisedekin pappeuden ja Apuyhdistyksen oppikurssi), 2007, s. 145.

  2. Karl G. Maeser lainattuna julkaisussa Harold B. Lee, Stand Ye in Holy Places, 1975, s. 117; ks. myös Boyd K. Packerin lainaamana artikkelissa ”Vaarnan patriarkka”, Liahona, marraskuu 2002, s. 44.

  3. Ks. Dallin H. Oaks, ”Patriarkalliset siunaukset”, Maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous, 8. tammikuuta 2005, s. 8.

  4. ”Patriarkalliset siunaukset”, s. 10.

Valokuvakuvitus Christina Smith; Harry Andersonin teos Jaakob siunaa Joosefin; valokuva presidentti Faustista Busath Photography