2009
Av hela ert hjärta
Januari 2009


Nya vänner

Av hela ert hjärta

Barn över hela världen älskar och dyrkar Jesus Kristus — precis som du! Den här månaden ska vi träffa Ricardo Fortuna från Santo Domingo i Dominikanska republiken.

Vad Ricardo Fortuna än gör, så gör han det med entusiasm. Denne åttaåring från Santo Domingo i Dominikanska republiken spelar baseboll med ett proffs energi. Han tävlar med leksaksbilar eller gör ett låtsasslagsmål mellan dinosaurier tillsammans med sin vän och sin bror. Han blir glad när hans mamma ber honom komma in i köket för att laga tostones (stekta mjölbananer).

Ricardo deltar glatt under familjens hemafton. Han ber uppriktigt tillsammans med sin familj varje morgon och kväll. Han läser och läser sina skrifter. Och han önskar att han kunde gå till Primär mer än en gång i veckan! Vad Ricardo Fortuna än gör, så gör han det med hela sitt hjärta.

En sak som Ricardo gör av hela sitt hjärta är att älska Herren. Han vet att det är ett bud för det har han läst i Bibeln: ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.” (Matt 22:37)

”Det betyder att man älskar honom allt vad man kan”, säger Ricardo. Den kärleken var särskilt tydlig i familjens lägenhet när de firade jul. Varje kväll läste familjen skriftställen om Frälsarens födelse. Några handlade om vad som hände i det heliga landet. Andra handlade om vad som hände i den nya världen.

Ricardo säger att det är viktigt att komma ihåg Jesus Kristus under julen eftersom det är då alla firar hans födelse. ”Men det är viktigt att tänka på Jesus varje dag och följa hans exempel”, säger han. ”Vi borde komma ihåg att han undervisade oss om vår himmelske Fader och hur vi ska dyrka honom och att han också sände den Helige Anden till oss.”

Innanför ytterdörren till familjen Fortunas lägenhet hänger en stor målning av Frälsaren. Oavsett vart i rummet man går så ser man honom. ”Det påminner oss om att tänka på honom”, säger Ricardo, ”inte bara under julen utan hela året.”

Ricardos favoritskriftställe

Ricardo tycker om Trosartiklarna, särskilt nummer fem, som han kan återge muy rápidamente (mycket snabbt). ”Vi tror att en man för att predika evangeliet och betjäna i dess förordningar måste kallas av Gud genom profetia och genom handpåläggning av dem som har myndighet”, citerar han. ”Det talar om för oss att Herren kallar ledarna för sin kyrka och att vi undervisar om evangeliet med myndighet.”

Rolig mat

Det tar tid att göra hans favoritmat, tostones, men Ricardo tycker att det är värt varje minut. Han och hans mamma skalar och skivar mjölbananerna försiktigt. De ser ut som vanliga bananer men är inte söta. De steker dem i het olja, låter dem svalna och klappar dem torra. Sedan kommer det som Ricardo tycker bäst om. Han lägger varje skiva i en träpress och trycker ihop den så att den blir platt. Sedan steks skivorna igen. Han tycker särskilt mycket om att äta tostones med korv.

Goda exempel

Ricardo leker ofta med sin lillebror Marcus och med en annan vän, Manuel, en medlem i kyrkan som bor i en annan lägenhet i området. Han vet att sanna vänner uppmuntrar varandra att göra det som är rätt. ”Eftersom de ser till mig som ett exempel måste jag vara ett gott exempel för dem”, säger han.

Ricardo står också sin mamma och pappa nära. ”Jag älskar mamma och pappa”, säger han. ”De hjälper mig och de leker med mig. De undervisar mig och de läser med mig. De ber böner med mig varje morgon och varje kväll.”

Han ser också upp till president Thomas S Monson som ett exempel. ”Jag vet att han är en Guds profet och att han talar Guds ord”, säger Ricardo. ”Jag vet att han ber sina böner och läser sina skrifter, så jag bör göra det också.”

Och Ricardo säger att Jesus Kristus är det största exemplet. ”Han lär oss att göra det som är rätt, att vara lydiga, att be på rätt sätt och att vara vördnadsfulla och visa respekt.” ●

Foto Richard M Romney, om inget annat anges

Karta © Mountian High Maps

Ricardo säger att det är viktigt att tänka på Jesus Kristus varje dag. Ricardo tittar ofta på målningen som hänger i lägenheten tillsammans med sin pappa, och han läser skriftställen om Frälsarens liv.

Ricardo bor i Dominikanska republiken som delar en ö med Haiti. Han lagar mjölbananer och korv, tycker om baseboll och leker med dinosaurier och bilar.

Var i hela världen ligger Santo Domingo i Dominikanska republiken?

Atlanten

Kuba

Haiti

Dominikanska republiken

Puerto Rico

Santo Domingo