2009
1 Tim 4:12
Januari 2009


Rad på rad

1 Tim 4:12

Detta års tema för veckoträffarna visar hur vi ska vara ett föredöme för världen.

12 Ingen får förakta dig för att du är ung, utan var ett föredöme för de troende i ord och gärning, i kärlek, trohet och renhet.

Ingen får förakta dig för att du är ung

Paulus sade till Timoteus att hans relativt unga ålder inte borde ha någon betydelse när det gäller att efterleva evangeliet och att tjäna i kyrkan. Många ungdomar har haft mäktiga andliga upplevelser. Slå upp dessa skriftställehänvisningar och läs om några av dem: 1 Sam 17:12–49 (David), 2 Nephi 2:4 (Jakob), Mormon 1:15 (Mormon) och Joseph Smith–Historien 1:7–20 (Joseph Smith).

Hur kan du visa din hängivenhet mot evangeliet under den här tiden i ditt liv? Skriv om det i din dagbok.

Föredöme

Bild
President Thomas S. Monson

”Vi behöver inte vänta på en katastrof, en dramatisk händelse i den värld vi lever i eller en speciell uppmaning för att bli ett föredöme – ja, en förebild. Tillfällena ligger framför oss här och nu. Men de är förgängliga. Troligtvis finner vi dem i vårt eget hem och i vårt vardagsliv. Vår Herre och Mästare visade vägen: ’Han … gick omkring och gjorde gott.’ (Apg 10:38) Han var sannerligen en förebild – ja, ett föredöme för de troende.

Är vi det?”

President Thomas S Monson, ”Ett föredöme för dem som tro”, Nordstjärnan, jan 1993, s 96.

Ord

Vi visar stor självdisciplin när vi bemästrar våra ord. (Se Jak 3:2.) I stället för att dra ner andra bör våra ord upplyfta dem. (Se Ef 4:29; L&F 108:7.) För att bli bättre på detta kan du till exempel skrivna ner specifika mål som har att göra med att ge komplimanger, prata vänligare med familjemedlemmarna, använda ett trevligare tonläge och undvika svordomar och ett rått språk.

Kristuslik kärlek

Bild
Elder Joseph B. Wirthlin

”Vi [bör] inom oss så kärlekens frö, Kristi rena kärlek. Han är vårt fullkomliga föredöme i kärlek. Hela hans liv, och särskilt hans försoningsoffer, är ett exempel på kärlek. Alla hans handlingar återspeglar absolut, entydig kärlek till hela människosläktet och till var och en av oss. Hans exempel lär oss att kärleken innebär att villigt och glatt underordna personliga intressen andras bästa. Jag tror att vårt framåtskridande mot upphöjelse och evigt liv beror på hur väl vi lär oss och efterlever kärlekens princip.”

Äldste Joseph B Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum, ”Förnyelsens frön”, Nordstjärnan, jul 1989, s 6.

Tro

För att vara ett föredöme i tro kan vi följa aposteln Jakobs lärdom: ”Jag [skall] visa dig min tro genom mina gärningar.” (Jak 2:18)

Renhet

Läs orden i psalmen ”Mer helighet giv mig” (Psalmer, nr 77) och begrunda vad det innebär att vara ett föredöme i renhet.Redaktionen: Den här sidan är inte avsedd att vara en utförlig förklaring av den valda versen i skrifterna, utan bara en start för dina egna studier.

Fotografi av president Monson, David Newman