2008
Trouw aan het geloof: eenvoudige uitleg van evangeliebeginselen
Oktober 2008


Trouw aan het geloof: eenvoudige uitleg van evangeliebeginselen

Als Robert Lund, bisschop in Kaysville (Utah, VS) een vraag over het evangelie krijgt, raadpleegt hij altijd Trouw aan het geloof.

‘Als er iemand met een vraag komt, dan zeg ik: “Laten we eens zien wat Trouw aan het geloof daarover zegt”’, zegt bisschop Lund, waarmee hij verwijst naar een naslagwerkje dat nuttig is bij schriftstudie en leringen van profeten uit onze tijd bevat.

Trouw aan het geloof werd in 2004 voor het eerst gepubliceerd. Het boekje biedt een eenvoudige uitleg van een keur aan evangelieonderwerpen. Hoewel deze naslag vooral is samengesteld met als doelgroep jongeren, jongvolwassenen en nieuwe leden, is het onderliggende doel van Trouw aan het geloof alle lezers te helpen om ‘tot de Heiland te naderen en zijn voorbeeld te volgen’, zoals het Eerste Presidium in het voorwoord zegt.

Bisschop Lund is niet de enige die enthousiast is over het boekje. Over de hele wereld vinden leden manieren om met Trouw aan het geloof hun schriftstudie doeltreffender te maken, hun fundament aan evangeliekennis te versterken, evangeliebeginselen in de praktijk toe te passen en zich voor te bereiden om andere mensen over het evangelie te vertellen.

Evangeliestudie verbeteren

Donna Heßling uit de gemeente Münster in de ring Dortmund (Duitsland) krijgt door Trouw aan het geloof een breder begrip van de herstelde kerk en haar leringen.

‘De uitleg is kort en duidelijk en elk onderwerp heeft mijn getuigenis van de waarheid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen vergroot en gestaafd’, aldus zuster Heßling.

Trouw aan het geloof bevat zo’n 170 onderwerpen, in alfabetische volgorde, variërend van Aanbidding tot Zustershulpvereniging. Naast een eenvoudige maar inspirerende uitleg van evangeliebeginselen wordt er in elk onderwerp ook naar de Schriften verwezen om verdere studie te bevorderen.

Mark Ellison en zijn gezinsleden, uit Saratoga Springs in Utah (VS), gebruiken Trouw aan het geloof vaak om zich bij hun evangeliestudie thuis op een bepaald onderwerp te concentreren.

‘Als onze kinderen de gezinsavondles geven, kiezen ze een onderwerp en zoeken een korte samenvatting daarvan op in Trouw aan het geloof’, aldus broeder Ellison. ‘Soms hebben we een onderwerp gekozen en elk gezinslid gevraagd iets te noemen wat hij of zij weet van dat onderwerp. Dan pakken we Trouw aan het geloof erbij en kijken wat daar staat, en wat we misschien over het hoofd hebben gezien.’

Broeder Ellison heeft kinderen in leeftijden van zeven tot achttien jaar, maar zegt dat Trouw aan het geloof informatie verschaft op het interesse- en evangeliekennisniveau van elk lid van zijn gezin.

‘Het is eenvoudig, maar bevat de belangrijkste informatie’, zegt broeder Ellison. ‘Ik denk dat mijn kinderen prima begrijpen dat dit een bron van evangeliekennis is waartoe ze zich altijd kunnen wenden als ze een vraag hebben, of als ze zich moeten voorbereiden op een les of opbouwende gedachte.’

Een fundament aan kennis opbouwen

In 2007 nam Jake McKell (17) de uitdaging van zijn bisschop in de wijk Grandview 21, ring Provo-Grandview (Utah, VS) aan zijn leeftijdgenoten en leiders aan om dat jaar Trouw aan het geloof van A tot Z te lezen. Jongemannenpresident David Tueller zegt dat er in de wijk positief op Trouw aan het geloof werd gereageerd.

‘Het was ons tot zegen om te lezen hoe de leer in dat boek zo eenvoudig, zuiver en begrijpelijk uiteen wordt gezet’, aldus broeder Tueller. ‘De hele wijk is zich nu beter bewust van de kracht en gebruiksmogelijkheden van dat boek voor individuele studie, toespraken en zendingswerk.’

In de gemeente Allentown, ring Reading (Pennsylvania, VS), gebruikten jongevrouwenpresidente Tracy Norton en de jongevrouwen in haar wijk Trouw aan het geloof bij hun studie van de geloofsartikelen, een project waarvan ze hoopten dat ze er meer vertrouwen door zouden krijgen in hun vermogen om anderen over het evangelie te vertellen, doordat ze er de fundamentele geloofspunten van de kerk beter door zouden gaan begrijpen.

‘Ik probeer Trouw aan het geloof zo veel mogelijk voor mijn lessen te gebruiken en de jongevrouwen aan te moedigen om er antwoorden op hun vragen in op te zoeken’, zegt zuster Norton. ‘Trouw aan het geloof behandelt veel onderwerpen waar jongeren mee zitten en legt uit wat het standpunt van de kerk in die en andere belangrijke kwesties is. Ik vind het belangrijk om ze een bron aan te bieden waar ze antwoorden kunnen vinden.’

Zuster Norton gelooft dat de jongevrouwen beter in staat waren om elk beginsel te begrijpen omdat ze zich op individuele onderwerpen konden richten.

‘Door Trouw aan het geloof ging ik het evangelie beter begrijpen en kreeg ik een sterker getuigenis’, zegt Genesis Felix (14), lid van de gemeente Allentown. ‘Ik bewaar het nu bij mijn Schriften en ik zoek er vaak onderwerpen in op die ik niet helemaal begrijp.’

Evangeliebeginselen toepassen

Voor Daniel Jauslin uit de wijk Pratteln in de ring Bern (Zwitserland) is Trouw aan het geloof een van zijn lievelingsboeken.

Broeder Jauslin zegt: ‘Ik vind dit boek erg handig. Je leest het, je krijgt een getuigenis, of sterkt je getuigenis, en je haalt er echt iets uit. Het is eigenlijk een gids tot het naleven van het evangelie.’

Broeder Jauslin noemt als voorbeeld het stuk over de Schriften en de raad om die zowel individueel als met het gezin te bestuderen.

‘Ik weet dat elke dag in de Schriften lezen misschien veel gevraagd is van veel leden over de hele wereld, maar (…) in Trouw aan het geloof staat dat we het dagelijks moeten doen, we moeten een plan maken en we moeten wat we lezen zinvol blijven vinden.’

Legrand Laing, seminarieleerkracht in Springville (Utah) zegt dat hij heeft gezien dat Trouw aan het geloof een belangrijke rol speelde door mensen het evangelie bij te brengen en ze te leren hoe ze het in de praktijk moesten toepassen.

Trouw aan het geloof moedigt ons aan om de leringen en beginselen die erin staan in de praktijk toe te passen’, aldus broeder Laing. ‘Natuurlijk is al deze informatie ook te vinden in ander materiaal van de kerk, en uiteraard in de Schriften, maar in Trouw aan het geloof heb je makkelijk toegang tot duidelijke uitleg die allemaal bij elkaar staat.’

Voorbereiding op verbreiding

In 2004 werd Trouw aan het geloof officieel opgenomen in de boekenlijst voor zendelingen, samen met Predik mijn evangelie.

‘Toen Predik mijn evangelie geschreven werd, viel het besluit om de boekenlijst voor zendelingen te vereenvoudigen en bij te werken’, aldus Greg Droubay van de afdeling zendingswerk. ‘Trouw aan het geloof werd gekozen omdat het een eenvoudig, bondig en makkelijk te gebruiken naslagwerkje is waar een zendeling veel aan zou hebben bij zijn of haar evangeliestudie.’

Hoewel daarbij wordt beklemtoond dat Trouw aan het geloof slechts naast de Schriften en Predik mijn evangelie bestudeerd dient te worden, hebben zendelingen over de hele wereld er baat bij gehad, zowel in hun studie als in hun verkondiging van het evangelie.

‘Op zending gebruikte ik Trouw aan het geloof vaak voor toespraken of lessen’, zegt Paul Epperson uit Woodbridge (Virginia, VS), die in Nederland en België een zending vervuld heeft. ‘Predik mijn evangelie was een goed begin voor het bestuderen van bepaalde onderwerpen, maar ik keek ook in Trouw aan het geloof voor een uitgebreidere, maar toch nog eenvoudige uitleg van verschillende termen en begrippen.’

Trouw aan het geloof heeft zijn plekje gevonden in lesboeken voor het instituut en andere godsdienstlessen.

‘Wij werken de lesboeken voor instituut en seminarie voortdurend bij en zijn van mening dat Trouw aan het geloof een uitstekende informatiebron is die niet alleen is goedgekeurd, maar zelfs aanbevolen en uiterst toegankelijk’, aldus Brian Garner, manager universitaire leerplannen van de kerk.

Auteurs van lesboeken voor instituut en andere godsdienstlessen houden bij het schrijven in gedachten dat iedereen waar ook ter wereld de benodigde informatie moet kunnen vinden.

‘Bijna iedereen kan wel aan Trouw aan het geloof komen’, zegt hij. ‘Men vindt de verwijzing, pakt het boekje en leest de informatie. Het is toegankelijk en betrouwbaar.’

Trouw aan het geloof wordt uitgegeven in 46 talen, waardoor het leden van Spanje tot Finland en Cambodja bereikt. Het is te bestellen via ldscatalog.com of via de plaatselijke priesterschapsleiders. Een Nederlandse versie is te downloaden vanaf lds.org — ga naar Languages in het menu rechts bovenaan, Nederlands, Materiaal voor jongeren, en klik Trouw aan het geloof aan.

Trouw aan het geloof blijven

Hoewel het maar een grapje van bisschop Lund was toen hij zei dat hij had gewild dat Trouw aan het geloof aan de achterkant van zijn standaardwerken was geplakt, is hij van mening dat deze informatiebron op allerlei manieren te gebruiken is en dat hij antwoord geeft op vragen van iedereen.

‘De doop, ontvangen van het priesterschap, zedelijkheid, vergeving, bekering — het staat er allemaal in’, noemt bisschop Lund enkele onderwerpen uit Trouw aan het geloof op.

Zoals het Eerste Presidium al in het voorwoord zegt, zij hopen dat de leden bij het bestuderen en toepassen van evangeliebeginselen gebruik zullen maken van deze informatiebron en er kracht uit zullen opdoen.

‘Hoe meer evangeliewaarheden u ontdekt, des te duidelijker zal het eeuwige plan van onze hemelse Vader u worden’, verklaren zij. ‘Met dit inzicht als fundament zult u verstandige keuzes kunnen maken, Gods wil kunnen volgen en een [vreugdevol] leven leiden. Uw getuigenis zal groeien. U zult trouw aan het geloof blijven.’