2006
Att skapa ett hem där evangeliet sprids
Maj 2006


Att skapa ett hem där evangeliet sprids

Att skapa ett hem där evangeliet sprids är det lättaste och effektivaste sättet att berätta om evangeliet.

Mina bröder och systrar, för några veckor sedan opererade jag båda knäna. Så när jag säger att jag är tacksam att jag kan stå framför er, så är det inte tomma ord. Under tillfrisknandet har jag påmints om hur välsignade vi är som känner till Herren Jesu Kristi försoning. Jag känner mig överväldigad när jag tänker på den smärta och det lidande han utstod för oss i Getsemane och på korset. Jag förstår inte hur han kunde uthärda det. Men jag tackar honom och jag älskar honom mer än ord kan beskriva.

Jag tackar också president Hinckley för den förmån det var att få följa med honom till profeten Josephs födelse-plats. Vi har fått så mycket genom Joseph Smith. Om det inte vore för återställelsen skulle vi inte känna till Guds, vår himmelske Faders, sanna natur, eller vår egen gudomliga natur som hans barn. Vi skulle inte förstå vår tillvaros eviga natur eller veta att familjen kan vara tillsammans för evigt.

Vi skulle inte veta att Gud fortsätter att tala till sina profeter i våra dagar, vilket började med den härliga första synen då Fadern och Sonen visade sig för profeten Joseph. Vi skulle inte ha den trygga tillförsikten att vi leds av en profet idag, president Gordon B Hinckley.

Utan återställelsen skulle vi sannolikt tro att Bibeln innehåller alla Guds ord. Hur värdefull och underbar den boken än är, så skulle vi inte känna till Mormons bok och andra heliga skrifter från de sista dagarna som lär oss om eviga sanningar som hjälper oss komma närmare vår himmelske Fader och Frälsaren.

Utan återställelsen skulle vi inte ha förmånen av prästadömets förordningar, som gäller för tid och evighet. Vi skulle inte känna till villkoren för omvändelse eller förstå att uppståndelsen verkligen kommer att ske. Vi skulle inte ha den Helige Andens ständiga sällskap.

När vi verkligen förstår vilken stor välsignelse Jesu Kristi evangelium är i vårt liv, när vi accepterar och lever efter dessa eviga sanningar och låter dem sjunka djupt in i hjärta och själ, då upplever vi en ”mäktig förvandling” i hjärtat. (Se Alma 5:14.) Vi fylls med kärlek och tacksamhet. Som profeten Alma skrev känner vi oss manade ”att sjunga sången om den återlösande kärleken” (Alma 5:26) för alla som vill höra den.

”O, att jag vore en ängel”, sade Alma, ”och kunde erhålla mitt hjärtas begär, att jag måtte kunna gå omkring och tala som genom Guds domsbasun och med min röst skaka jorden samt predika omvändelse till alla folk!

Då skulle jag förkunna … återlösningsplanen för varje själ … på det de måtte omvända sig och komma till vår Gud, så att det icke skulle finnas mera sorg på hela jorden.” (Alma 29:1–2)

Så borde också vi känna det, mina bröder och systrar. Vår kärlek till Herren och vår tacksamhet för evangeliets återställelse är allt vi behöver som motivation för att dela med oss av det som ger oss så stor glädje och lycka. Det är den mest naturliga saken i världen för oss att göra det, och ändå är det alldeles för många av oss som tvekar att dela med sig av sitt vittnesbörd.

Runt hela världen sporras missionärer av sitt vittnesbörd så att de med glädje förkunnar evangeliet. Många av dem kommer till missionärsskolan med ett eget understruket och väl studerat exemplar av Predika mitt evangelium. Det gläder mig att kunna berätta att när Predika mitt evangelium används blir missionärerna allt bättre på att med egna ord undervisa med Andens kraft och på att anpassa sina lektioner efter behoven hos dem de undervisar. Det resulterar i att de påverkar många människor på ett meningsfullt sätt.

Men ärligt talat behöver de nu många fler människor att undervisa. Erfarenheten visar att de bästa undervisningstillfällena uppstår när våra medlemmar hjälper till med att finna och undervisa. Det här är inget nytt — ni har hört det förut. En del av er kanske till och med har dåligt samvete för att ni inte hjälper missionärerna särskilt mycket.

Idag vill jag att ni kopplar av och lägger era egna bekymmer åt sidan och i stället koncentrerar er på er kärlek till Herren, ert vittnesbörd om hans eviga existens och er tacksamhet för allt han har gjort för er. Om ni verkligen motiveras av kärlek, vittnesbörd och tacksamhet, kommer ni helt naturligt att vilja bistå Herren med att ”åvägabringa odödlighet och evigt liv” för vår Faders barn. (Moses 1:39) Faktum är att det vore omöjligt att hindra er från att göra det.

Frälsaren själv visade oss vägen när han bjöd sina lärjungar att komma och se var han bodde, och de ”stannade hos honom den dagen”. (Se Joh 1:39.) Varför tror ni att han gjorde det? Den skriftliga uppteckningen förklarar inte varför, men jag är säker på att det inte hade någonting att göra med trevnad eller bekvämlighet. Han var alltid i färd med att undervisa. Och fanns det något bättre sätt han kunde undervisa sina efterföljare på än att bjuda hem dem så att de själva kunde se och uppleva hans storslagna budskap?

På samma sätt kan vi använda vårt hem till att förkunna evangeliet när människor vi känner och älskar kommer till oss och personligen får uppleva evangeliet i både ord och handling. Vi kan dela med oss av evangeliet utan att hålla formella lektioner. Vår familj kan vara vår lektion, och andan som vårt hem utstrålar kan vara vårt budskap.

Ett hem där evangeliet sprids är inte bara till välsignelse för dem som besöker det, utan också för dem som bor där. Genom att vi bor i ett hem där evangeliet sprids stärks vårt vittnesbörd och vår insikt om evangeliet ökar. Läran och förbunden lär oss att vi får förlåtelse för våra synder när vi hjälper någon annan att omvända sig. (Se L&F 62:3.) Vi finner glädje i att hjälpa andra komma till Kristus och förnimma den återlösande kraften i hans kärlek. (Se L&F 18:14–16.) Vår familj välsignas när både föräldrars och barns vittnesbörd och tro växer.

I ett hem där evangeliet sprids ber vi om vägledning för oss själva och för andras fysiska och andliga välfärd. Vi ber för människorna som missionärerna undervisar, för våra bekanta och för dem som inte tillhör vår tro. I hem där evangeliet spreds på Almas tid brukade människorna ”vara förenade i fasta och mäktig bön för de själars välfärd, vilka icke kände Gud”. (Alma 6:6)

Att skapa ett hem där evangeliet sprids är det lättaste och effektivaste sättet att berätta om evangeliet för andra. Och vi talar inte bara om traditionella hem och familjer med två föräldrar och hemmaboende barn. Universitetsstuderande kan skapa ett hem där evangeliet sprids när de pryder sina väggar i lägenheten med bilder som återspeglar andliga sysselsättningar i stället för världsliga. Äldre par och ensamstående medlemmar kan vara exempel på hem där evangeliet sprids när de hälsar nya grannar välkomna och inbjuder dem att komma till kyrkan och till deras hem.

Ett hem där evangeliet sprids är ett hem där grannbarnen älskar att leka, där det känns naturligt att inbjuda dem och deras familj till kyrkan, till familjens hemafton eller till andra aktiviteter. Tonåringar som besöker ett hem där evangeliet sprids finner det lätt att ställa frågor eller att vara med i familjebönen.

Hem där evangeliet sprids är mycket enkla. De kanske inte alltid är skinande rena och barnen uppför sig inte alltid perfekt. Men de är en plats där det är tydligt att alla i familjen älskar varandra, och de som besöker dem känner Herrens Ande.

När vi beskriver ett hem där evangeliet sprids kanske det är lämpligt att nämna något om vad ett hem där evangeliet sprids inte är.

Ett hem där evangeliet sprids är inget program. Det är ett sätt att leva. När vi skapar ett hem där evangeliet sprids inbjuder vi våra vänner och grannar till de fortlöpande aktiviteterna i familjen och kyrkan. När vi inbjuder våra vänner till dessa aktiviteter kommer de också att känna Anden.

Att skapa ett hem där evangeliet sprids betyder inte att vi måste ägna ovanligt mycket tid åt att skaffa nya vänner som vi kan berätta om evangeliet för. Dessa vänner kommer in i vårt liv på ett naturligt sätt, och om vi från början berättar om vårt medlemskap i kyrkan kan vi lätt diskutera evangeliet med dem, med mycket liten risk att bli missförstådda. Vänner och bekanta förstår att evangeliet är en del av oss, och de känner sig fria att ställa frågor.

Ett hem där evangeliet sprids definieras inte av huruvida de människor vi kontaktar blir medlemmar eller inte. Vi har möjligheten och ansvaret att bry oss om, att dela med oss, att vittna och att inbjuda och sedan låta personen fatta sitt eget beslut. Vi välsignas när vi har inbjudit dem att betänka återställelsen, oavsett resultatet. Om inte annat så har vi en givande relation med en person som har annan tro, och vi kan fortsätta att vara goda vänner.

I ett hem där evangeliet sprids ber vi inte bara för våra missionärers hälsa, säkerhet och framgång runt om i världen. Vi ber också om att få egna missionärsupplevelser och möjligheter och att vara beredda att handla enligt de maningar vi får. Och jag lovar er — de kommer.

För över 20 år sedan sade jag att nyckeln till framgångsrikt medlemsmissionärsarbete är att utöva tro. Ett sätt ni kan visa er tro på Herren och hans löften på är att under bön bestämma ett datum då ni ska ha någon som missionärerna kan undervisa. Jag har fått hundratals brev från medlemmar som har utövat sin tro på detta enkla sätt. Även om en familj inte hade någon särskild person i åtanke som de kunde berätta om evangeliet för, så bestämde de ett datum, bad och pratade sedan med många människor. Herren är den gode herden och han känner sina får som är redo att lyssna till hans röst. Han vägleder oss när vi ber om hans gudomliga hjälp att dela med oss av hans evangelium.

En syster i Frankrike tillfrågades om hemligheten med hennes framgång. Hon sade: ”Jag delar bara med mig av min glädje. Jag behandlar alla som om de redan vore medlemmar i kyrkan. Om jag står bredvid någon i en kö och börjar samtala, berättar jag för dem hur mycket jag tyckte om kyrkans möten på söndagen. När arbetskamrater frågar: ’Vad gjorde du under helgen?’ så hoppar jag inte från lördag kväll till måndag morgon. Jag berättar för dem att jag gick till kyrkan, vad som sades och om mina upplevelser med medlemmarna. Jag berättar hur jag lever, tänker och känner.”

I ett hem där evangeliet sprids diskuteras det personliga missionärsarbetet på familjeråd och vid andra tillfällen. En trofast familj talade med varandra om att alla i familjen behövde vara goda föredömen. Senare sände sonens high school-tränare, som inte var medlem, en donation till kyrkan. Varför? Därför att denne unge man hade gjort intryck på honom när han modigt sagt åt sina lagkamrater att sluta svära. Det finns tusentals berättelser om hur människor har blivit medlemmar i kyrkan tack vare den anda och inställning som de iakttagit hos kyrkans medlemmar, medlemmar från ett hem där evangeliets sprids.

Nya vänner kan lära sig om kyrkan genom kyrkans litteratur eller DVD-filmer. Människor som inte är medlemmar uppskattar en inbjudan att höra en familjemedlem tala på sakramentsmötet, närvara vid en dopgudstjänst för en familjemedlem eller att visas runt i möteshuset. Enligt de indikationer vi får finns det inget som är så effektivt som att inbjuda våra vänner att ”komma och se” genom att ta dem med till ett sakramentsmöte. Det finns alldeles för många som inte vet att de är välkomna till våra möten.

Naturligtvis stöder vi alla våra församlingsledare och hjälper dem att genomföra församlingens missionsplan. Vad vi än har för ämbete i kyrkan hjälper vi prästadömets och biorganisationernas ledare att bistå missionärerna, välkomna och engagera besökare och få med nya medlemmar i gemenskapen. Ni kan be missionärerna visa er sin dagliga kalender så att ni kan se hur ni bäst kan hjälpa dem uppnå sina målsättningar. När vi arbetar tillsammans flödar andan i vårt hem där evangeliet sprids över till våra kapell, våra klassrum och våra kulturhallar.

Jag vittnar om att om vi bara vill göra en del av dessa enkla saker så kommer Herren att leda oss till de tiotusentals av vår himmelske Faders barn som är redo att undervisas om evangeliet. Vår kärlek till Herren, vår uppskattning för hans försoningsoffer och hans inbjudan till alla att komma till honom, borde ge oss all den motivation vi behöver för att framgångsrikt dela med oss av evangeliet.

Må Herren välsigna er, mina bröder och systrar, med större tro och förtröstan på honom när ni idag anstränger er för att berätta om återställelsen av Jesu Kristi evangelium för världens människor, ber jag ödmjukt i Jesu Kristi namn, amen.