2006
Alla människor överallt
Maj 2006


Alla människor överallt

Om och om igen lär oss Mormons bok att Jesu Kristi evangelium är universellt i sitt löfte och sin påverkan.

I fjol, på en profets uppmaning, läste miljoner människor Mormons bok. Miljoner människor välsignades. Vi fick alla lydnadens välsignelser, och de flesta av oss växte också i kunskap och vittnesbörd om Herren Jesus Kristus, om vilken denna bok vittnar.

Många andra saker uppenbarades, men det som uppenbarades berodde på läsaren. Det vi får från en bok — särskilt en helig text — beror till största delen på vad vi investerar i läsningen — vår önskan och villighet att lära oss och en hörsamhet till ljuset som Herrens Ande ger oss.

I.

En av de saker jag lärde mig under min senaste genomläsning av Mormons bok var hur mycket Gud älskar alla sina barn i varje nation. I det första kapitlet prisar fader Lehi Herren, vars ”makt och godhet och barmhärtighet äro över alla jordens invånare”. (1 Nephi 1:14) Om och om igen lär oss Mormons bok att Jesu Kristi evangelium är universellt i sitt löfte och sin påverkan, att det gäller alla som någonsin levt på jorden. Här följer några exempel, citerade direkt ur den boken:

• ”Försoningen … förbereddes från världens grundläggning för hela människosläktet, som någonsin varit till efter Adams fall … eller som någonsin skall bliva till.” (Mosiah 4:7)

• ”Förmedelst människornas återlösning, som skedde genom Jesus Kristus … [äro] alla människor … återlösta.” (Mormon 9:13)

• ”Han lider alla människors smärtor … både män, kvinnor och barn … han lider detta, på det att uppståndelsen måtte komma till alla människor.” (2 Nephi 9:21–22)

• ”Har han väl befallt någon att icke deltaga av hans frälsning? … Ingalunda, utan han har givit den fritt åt alla människor, och … alla människor hava rätt därtill, den ene såväl som den andre, och ingen är förmenad.” (2 Nephi 26:27–28)

Vi kan också läsa att ”hans blod försonar även för deras synder … som hava dött utan att veta Guds vilja angående sig, eller dem som hava syndat ovetande”. (Mosiah 3:11) Likaså ”sonar Kristi blod för [små barn]”. (Mosiah 3:16) Denna lära att försoningens makt ger alla uppståndelsens och renhetens gåva, motsäger påståendet att Guds nåd endast kan frälsa ett utvalt fåtal. Han nåd är till för alla. Denna lära i Mormons bok utvidgar vår syn och ökar vår kunskap om Guds allomfattande kärlek och hans försonings universella effekt på alla människor överallt.

II.

Mormons bok lär att vår Frälsare ”inbjuder [alla människobarn] att komma till sig och deltaga av hans godhet. Han förmenar ingen som kommer till honom, svart eller vit, träl eller fri, man eller kvinna, och han kommer ihåg folken, och alla äro jämlika för Gud, både jude och icke-jude.” (2 Nephi 26:33; se också Alma 5:49.)

”Han inbjuder dem alla.” Vi vet vad ”man eller kvinna” betyder. Vi vet också vad ”svart eller vit” betyder, vilket inkluderar alla raser. Men vad betyder ”träl eller fri”? Träl — motsatsen till att vara fri — innebär mer än slaveri. Det innebär att man är bunden (i fångenskap) till något som är svårt att undfly. Träl omfattar dem vars frihet begränsas av fysiska eller känslomässiga sjukdomar. Träl omfattar dem som är beroende av ett ämne eller en vana. Träl omfattar definitivt dem som fängslats av synden — som är ”omringade av” det som en annan del av Mormons bok kallar ”helvetets kedjor”. (Alma 5:7) Träl omfattar dem som hålls tillbaka av traditioner eller sedvänjor som strider mot Guds bud. (Se Matt 15:3–6; Mark 7:7–9; L&F 74:4–7; 93:39.) Slutligen, träl omfattar också dem som begränsas av andra felaktiga idéer. Profeten Joseph Smith lärde att vi predikar för att ”befria fångarna”.1 Vår Frälsare ”inbjuder … alla att komma till sig och deltaga av hans godhet”, ”han förmenar ingen som kommer till honom” och ”alla äro jämlika för Gud”.

III.

Guds barn i alla nationer har fått hans löfte att han ska uppenbara sig för dem. Mormons bok lär oss:

”Han uppenbarar sig för alla dem som tro på honom genom den Helige Andens kraft, ja, för varje nation, släkt, tungomål och folk genom att göra mäktiga underverk, tecken och under ibland människors barn enligt deras tro.” (2 Nephi 26:13)

Lägg märke till att Herrens utlovade uppenbarelser ska ges till ”varje nation, släkt, tungomål och folk”. Idag ser vi uppfyllelsen av detta löfte i varje nation som våra missionärer får verka i, även bland folk som tidigare inte räknats som kristna.

Vi känner till exempel till många händelser då Herren har uppenbarat sig för män och kvinnor i Ryssland, som så nyligen befriats från den gudlösa kommunismens långvariga grepp. När två ryska män läste några kritiska och hånfulla artiklar om mormonerna kände de starkt att de skulle söka upp ett av våra möteshus. Båda träffade missionärerna och blev medlemmar i kyrkan.2

En läkare i en by i Nigeria hade en dröm där han såg sin gode vän tala till en församling. Nyfiken åkte han till sin väns by en söndag och blev mycket förvånad att finna exakt det som han hade sett i sin dröm — en församling som undervisades av hans vän, deras biskop. Han blev imponerad av det han fick höra under upprepade besök och döptes tillsammans med sin hustru. Två månader senare hade över trettio personer i deras by också blivit medlemmar i kyrkan, och kyrkans möten hölls i deras klinik.

En man från norra Indien som jag träffade hade aldrig ens hört namnet Jesus Kristus tills han såg det på en kalender i en skomakares affär. Anden ledde honom till omvändelse i en protestantisk kyrka. Senare, under ett besök i en avlägsen studentstad, såg han reklam för en amerikansk grupp som hette ”BYU Young Ambassadors”. Under deras framträdande sade en inre röst till honom att gå till entréhallen efter uppträdandet, och att en man i en blå blazer skulle berätta vad han behövde göra. På så sätt fick han en Mormons bok, läste den och omvändes till det återställda evangeliet. Sedan dess har han verkat som missionär och biskop.

En liten flicka i Thailand mindes en kärleksfull Fader i himlen. När hon växte upp bad hon ofta och rådgjorde med honom i hjärtat. I början av tjugoårsåldern träffade hon våra missionärer. Deras undervisning bekräftade den kärleksfulla personliga relation hon haft med Gud sedan sin barndom. Hon döptes och verkade som heltidsmissionär i Thailand.

Endast 5 procent av människorna i Kambodja är kristna. En familj i det landet sökte efter sanningen. När deras elvaårige son var ute och cyklade såg han några män i vit skjorta och slips som visade någon en bild och frågade vem det var. Han kände att han borde stanna. När han iakttog dem manades han att säga: ”Det där är Jesus Kristus, Guds Son, och han kom för att frälsa människan.” Sedan cyklade han iväg. Det tog missionärerna en månad att hitta honom och hans familj. Idag är pappan rådgivare till missionspresidenten.

I juni i fjol besökte en familj på fem personer ett öppet hus för ett nytt kapell i Mongoliet. När pappan kom in genom dörren gick en kraftfull energi genom hans kropp, en känsla av frid han aldrig upplevt förut. Tårar flödade. Han frågade missionärerna vad den underbara känslan betydde och hur han kunde känna den igen. Snart var hela familjen döpt.3

Detta är bara några exempel. Det finns tusentals fler.

IV.

Mormons bok lär också att den store Skaparen dog ”för alla människor, på det alla människor måtte bliva honom underkastade”. (2 Nephi 9:5) Att underkastas Frälsaren innebär att vi, för att våra synder ska förlåtas genom hans försoning, måste följa de villkor han gett, som omfattar tro, omvändelse och dop. Uppfyllandet av dessa villkor beror på våra önskningar, våra val och våra handlingar. ”Han kommer in i världen på det han må frälsa alla människor, om de vilja hörsamma hans röst.” (2 Nephi 9:21)

Herren erbjuder en väg för alla sina barn och han vill att var och en av oss ska komma till honom. I Mormons boks sista kapitel vädjar Moroni:

”Kommen till Kristus och varden fullkomnade i honom och förneken eder all ogudaktighet, och om I förneken eder all ogudaktighet och älsken Gud av all eder makt, själ och styrka, då är hans nåd eder nog, så att I genom hans nåd kunnen bliva fullkomliga i Kristus.” (Moroni 10:32)

V.

Bibeln lär oss hur Gud ingick ett förbund med Abraham och lovade honom att genom honom skulle ”alla släkter” eller ”folk” bli välsignade. (Se 1 Mos 12:3; 22:18.) Det vi kallar Abrahams förbund öppnar dörren till Guds mest utvalda välsignelser för alla hans barn överallt. Bibeln lär att ”om ni … tillhör [Kristus] är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet”. (Gal 3:29; se också Abraham 2:10.) Mormons bok lovar att alla som tar emot och handlar efter Herrens inbjudan att ”omvända sig och tro på hans Son” tillhör ”Herrens förbundsfolk”. (2 Nephi 30:2) Det är en stark påminnelse om att varken rikedomar, släktlinjer eller några andra förmåner som man föds med bör få oss att tro att vi är ”bättre än den andre”. (Alma 5:54; se också Jakob 3:9.) Istället lär Mormons bok: ”I skolen ej anse en person högre än en annan, en människa skall icke tro sig stå över en annan.” (Mosiah 23:7)

Bibeln lär att en del av Abrahams efterkommande skulle skingras bland ”alla riken på jorden”, ”bland alla … hednafolk” och ”från jordens ena ände till den andra”. (5 Mos 28:25, 37, 64) Mormons bok bekräftar denna lära, och förkunnar att Abrahams efterkommande skulle ”spridas ut över hela jordens yta och ibland många nationer”. (1 Nephi 22:3)

Mormons bok ökar vår kunskap om hur vår Frälsares jordiska verksamhet nådde alla i hans skingrade hjord. Förutom hans verksamhet i det vi idag kallar Mellanöstern, berättar Mormons bok om hur han visade sig för och undervisade nephiterna på den amerikanska kontinenten. (Se 3 Nephi 11–28.) Där upprepade han att Fadern hade befallt honom att besöka de andra fåren som inte bodde i Jerusalems land. (Se 3 Nephi 16:1; Joh 10:16.) Han sade också att han skulle besöka andra ”som ännu icke [hade] hört [hans] röst”. (3 Nephi 16:2–3) Enligt profetior flera århundraden tidigare (se 2 Nephi 29:12) sade Frälsaren till sina efterföljare på den amerikanska kontinenten att han skulle gå för att ”visa [sig] för Israels förlorade stammar, ty de äro icke förlorade för Fadern, ty han vet varthän han har fört dem”. (3 Nephi 17:4)

Mormons bok är ett mäktigt vittne om att Herren älskar alla människor överallt. Den förkunnar att ”han skall uppenbara sig för alla nationer”. (1 Nephi 13:42) ”Veten I icke, att det finnes mer än en nation?” sade Herren genom profeten Nephi.

”Veten I icke, att jag, Herren eder Gud, har skapat alla människor och att jag kommer ihåg dem, som äro på havets öar, och att jag regerar i himlarna därovan och på jorden härnere, och att jag bringar fram mitt ord till människobarnen, ja, i alla jordens nationer.” (2 Nephi 29:7)

Likaledes lärde profeten Alma att ”Herren förlänar alla folk att bliva undervisade av dem från deras eget land och språk om hans ord, ja, med visdom om allt det han anser nödvändigt att de skola veta”. (Alma 29:8)

VI.

Herren inte bara uppenbarar sig för alla folk, han befaller dem också att skriva ned hans ord:

”Veten I icke att två nationers intyg är för eder ett bevis, att jag är Gud, som ihågkommer en nation såväl som en annan? Därför talar jag samma ord till en nation som till en annan …

Jag befaller nämligen alla människor … att skriva de ord, som jag talar till dem …

Ty se, jag vill tala till judarna, och de skola skriva det. Jag vill även tala till nephiterna, och de skola skriva det. Jag vill även tala till andra stammar av Israels hus, vilka jag bortfört, och de skola skriva det, och jag vill även tala till alla jordens nationer, och de skola skriva det.” (2 Nephi 29:8, 11–12; se också 1 Nephi 13:38–39.)

Dessutom lär Mormons bok att alla dessa grupper ska få varandras ord. (Se 2 Nephi 29:13.)

Av detta drar vi slutsatsen att Herren slutligen kommer att se till att den inspirerade undervisning han gett sina barn i olika nationer uppenbaras till alla människors nytta. Bland annat berättelsen om den uppståndne Herrens besök hos dem vi kallar Israels förlorade stammar och hans uppenbarelser till alla Abrahams efterkommande. Fyndet av Dödahavsrullarna visar ett sätt som detta kan ske på.

När nya uppteckningar kommer fram — vilket kommer att ske enligt profetiorna — hoppas vi att de inte ska förkastas på samma sätt som Mormons bok förkastades på grund av att man redan hade en Bibel. (Se 2 Nephi 29:3–10.) Som Herren sade genom en profet i den boken: ”I skolen icke mena, att jag, emedan jag talat ett ord, icke kan tala ett till, ty mitt verk är ännu ej fullbordat. Ej heller skall det fullbordas förrän det är slut med människan.” (2 Nephi 29:9)

Ja, evangeliet är till för alla människor överallt — varje nation, varje folk. Alla är inbjudna.

Vi lever i den tid som förutsetts, när rättfärdighet sänds ner från himmelen och sanning kommer fram ur jorden för att ”svepa över jorden såsom en flod” och ”samla [de] utvalda från jordens fyra hörn”. (Moses 7:62) Mormons bok har kommit fram för att påminna oss om Herrens förbund, för att övertyga alla om ”att Jesus är Kristus, den evige Guden, som uppenbarar sig för alla nationer”. (Mormons bok, titelbladet) Jag bifogar detta mitt vittnesbörd om honom och om hans mission i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. History of the Church, 2:229.

  2. Se Gary Browning, Russia and the Restored Gospel (1997), s 200–201, 220–221.

  3. Exempel från Nigeria, Thailand, Kambodja och Mongoliet återgivna av missionspresidenter som verkat i dessa länder.