2003
De kracht van het geloof in tijden van onzekerheid en beproeving
Mei 2003


De kracht van het geloof in tijden van onzekerheid en beproeving

Door geloof in God en in de leiding van zijn Heilige Geest wordt u gesteund in deze wereld die steeds slechter wordt.

Wie heeft geen behoefte aan kracht in tijden van onzekerheid en beproeving? Wie heeft zoveel zelfvertrouwen dat hij nooit behoefte aan een stabiliserende invloed heeft? Een fundamenteel doel van het leven is persoonlijke groei en ontwikkeling. Daarom moeten er tijden van beproeving en onzekerheid zijn waardoor wij die ontwikkeling kunnen doormaken. Welk kind kan ooit zelfstandig en volwassen worden als alle belangrijke beslissingen door de ouders genomen worden? En dat geldt ook voor onze hemelse Vader. Zijn plan van geluk is erop gericht dat wij in tijden van beproeving en problemen belangrijke beslissingen nemen waardoor we kunnen groeien, ons ontwikkelen en succes hebben in onze proeftijd.1 Omdat Hij ons liefheeft, heeft Hij gelukkig een manier bedacht waarop wij, door die problemen op te lossen, sterker en vaardiger worden. En dan bedoel ik de versterkende kracht van het geloof in tijden van onzekerheid en beproeving.

God heeft ons de mogelijkheid gegeven om ons geloof te oefenen, zodat we gemoedsrust, vreugde en een doel in het leven kunnen vinden. Maar om de macht ervan te kunnen gebruiken, moet geloof ergens op gebaseerd zijn. Er is geen fundament dat steviger is dan ons vertrouwen in de liefde die onze hemelse Vader voor ons heeft, ons vertrouwen in zijn plan van geloof en in de vaardigheid en bereidheid van Jezus Christus om al zijn beloften na te komen.

Sommige mensen begrijpen niet wat geloof betekent, en daarom gebruiken ze het niet in hun voordeel. Sommige mensen vinden dat een gesprek over godsdienst en de leiding die iemand door een sterk geloof kan ontvangen, geen rationele basis hebben. Geloof is echter geen illusie noch magie, maar een kracht die op eeuwige beginselen gebaseerd is. Bent u iemand die tevergeefs heeft geprobeerd geloof te oefenen? Als dat het geval is, hebt u waarschijnlijk de beginselen van geloof niet begrepen en niet nageleefd. Ik zal u een voorbeeld geven.

Jaren geleden nam ik deel aan een experiment om de nucleaire eigenschappen van verschillende stoffen vast te stellen. We gebruikten een experimentele kernreactor om neutronen te leveren. Deze neutronen werden naar experimentele kamer geleid waar de metingen plaatsvonden. De neutronen konden met het blote oog niet gezien worden, maar ze moesten zorgvuldig onder controle worden gehouden om schade aan anderen te vermijden. Op een dag kwam de conciërge binnen terwijl wij aan het experimenteren waren. Vol afkeer zei hij: ‘Jullie zijn allemaal leugenaars. Je doet alsof je met iets belangrijks bezig bent, maar je kunt mij niet in de maling nemen. Ik weet dat als je iets niet kunt zien, horen, proeven, ruiken of aanraken, het niet bestaat.’Die houding sloot de mogelijkheid uit om te leren dat er veel waardevols is dat niet door onze vijf zintuigen kan worden waargenomen. Als de man bereid was geweest om te leren begrijpen hoe neutronen waargenomen kunnen worden, had hij het bestaan ervan kunnen erkennen. Op soortgelijke wijze mogen wij niet aan de kracht van geloof gaan twijfelen. U zult de vruchten van geloof plukken als u de beginselen naleeft die God voor het gebruik ervan heeft vastgesteld.

Enkele van die beginselen zijn:

  • Vertrouwen op God en op zijn gewilligheid om u te helpen, ongeacht de omstandigheden.

  • Gehoorzaamheid aan zijn geboden en laten zien dat Hij u kan vertrouwen.

  • Openstaan voor de zachte influisteringen van de Geest.

  • Moedig gehoor geven aan die influisteringen.

  • Geduldig en welwillend zijn als God u door moeilijkheden laat groeien en als u in de loop der tijd stukje bij beetje antwoorden ontvangt.

Actief geloof is de basis van uw vertrouwen in de Heer en zijn bereidheid om in uw behoeften te voorzien. Want ‘de Here zegent hen en doet voorspoedig zijn, die hun vertrouwen in Hem stellen.’2 Als u gewillig uw geloof blijft oefenen, zal uw vertrouwen en uw vaardigheid om de macht van het geloof aan te wenden steeds groter worden.

U kunt uw geloof doelmatiger gebruiken als u het beginsel toepast waarvan Moroni heeft gezegd: ‘dat geloof datgene is, wat men hoopt en niet ziet; betwist het echter niet, omdat gij het niet ziet, want gij verkrijgt geen getuigenis dan na de beproeving van uw geloof.’3 Iedere keer als u uw geloof beproeft, dat wil zeggen, als u aan een influistering gehoor geeft, zult u van de Geest het bevestigende bewijs krijgen. Door dergelijke gevoelens zal uw geloof versterkt worden. En als u dat blijft doen, zal uw geloof steeds groter worden. De Heer kent uw behoeften. Als u Hem eerlijk en oprecht iets vraagt, zet Hij u aan tot een levenswijze waardoor u meer in geloof zult leren handelen. Als u uw geloof voortdurend oefent, zal het een levendige, krachtige, opbouwende en inspirerende invloed in uw leven zijn. Als u de grenzen van uw eigen begrip en zekerheden overschrijdt en uw geloof oefent, zult u oplossingen vinden die u anders niet had kunnen krijgen. Ik getuig van de waarheid daarvan.

Zelfs als u uw sterkste geloof oefent, zal God niet altijd onmiddellijk aan uw verlangens voldoen. Maar Hij zal antwoorden met wat volgens zijn eeuwige plan het beste voor u is. Zijn liefde voor u is zo innig en allesomvattend, dat u zich die in dit ondermaanse niet kunt voorstellen. Als u zijn hele plan zou begrijpen, zou u nooit om iets vragen dat daarmee in strijd is. Ook niet als u daar door uw gevoelens toe verleid wordt. Door oprecht geloof krijgen we het begrip en de kracht om de wil van onze hemelse Vader te aanvaarden, ook als die anders is dan de onze. We kunnen zijn wil in alle rust en vol vertrouwen aanvaarden, want zijn oneindige wijsheid overtreft ons vermogen om zijn plan, dat zich stukje bij beetje ontvouwt, volledig te begrijpen.

Geloof is niet een knop waar u op kunt drukken als u antwoord nodig hebt. De Heer heeft verklaard: ‘Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u.’4 Brigham Young heeft gezegd: ‘God geeft zijn volk, zijn kinderen, nooit buitengewone zegeningen, zonder hen eerst ernstig te beproeven.’5 Ook ik heb de slopende, pijnlijke strijd geleverd die voorafgaat aan het bevestigende antwoord dat we nodig hebben om een belangrijke beslissing te nemen. Toch zijn die beproevingen opbouwend geweest. Het is een troost om te weten dat God u nooit meer zal beproeven dan u met zijn hulp aankunt.

God gebruikt uw geloof om uw karakter te vormen. Uw karakter is een weerspiegeling van wat u kunt worden. U ontwikkelt een sterk, deugdzaam karakter als u in tijden van beproeving altijd de juiste beslissingen neemt. Met behulp van uw geloof kunt u de juiste beslissingen nemen. Het is duidelijk dat uw daden en gedachten bepalen wie u bent en wat u zult worden. Daarom moeten uw keuzen door de Heer geïnspireerd worden. Anderen kunnen u aanmoedigen de juiste beslissingen te nemen, maar die keuzes kunnen niet door hen voorgeschreven worden. U moet nadenken, bidden en uw geloof oefenen als u beslissingen wilt nemen die met de leringen van de Meester overeenkomen. Dergelijke beslissingen neemt u met vertrouwen in wat u gelooft; en ze worden bevestigd als u overeenkomstig handelt. U krijgt precies genoeg leiding om op het rechte pad te blijven en uw zich ontwikkelende karakter niet te laten verzwakken. Door die leiding wordt uw vertrouwen in onze hemelse Vader en de Heiland versterkt.

Door geloof ontwikkelt u de karaktersterkte die u in tijden van nood zo hard nodig hebt. Dat karakter wordt niet door problemen of verleidingen ontwikkeld. Dan hebt u het juist nodig. Het karakter wordt geduldig geweven met het garen van beginsel, leer en gehoorzaamheid. In Jakobus lezen we ‘dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. Maar die volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij volkomen en onberispelijk zijt en in niets te kort schiet.’6 Het fundament van ons karakter is integriteit. Een goed karakter versterkt uw vermogen om gehoor te geven aan de leiding van de Geest. Een rechtschapen karakter is uw doel. Het is veel belangrijker dan uw bezittingen, kennis of prestaties. Het is bepalend of u al dan niet vertrouwd wordt. Een rechtschapen karakter is het fundament van geestelijke kracht. In tijden van beproeving stelt het u in staat om moeilijke en uiterst belangrijke beslissingen te nemen, ook als ze overweldigend lijken. Ik getuig dat Satan noch enige andere macht uw groeiende karakter kan verzwakken of vernietigen. Dat kunt u alleen zelf doen door ongehoorzaamheid.

Het plan van onze Vader is prachtig. Als u uw geloof oefent, ontwikkelt u uw karakter. Door een versterkt karakter bent u beter in staat om uw geloof te oefenen. Daardoor neemt uw vertrouwen toe om beproevingen te overwinnen. En de louteringscyclus gaat voort. Hoe meer uw karakter ontwikkelt wordt, des te meer zult u geloof kunnen oefenen.

Het spreekwoord ‘alle waar is naar zijn geld’, geldt ook voor geestelijke zegeningen. U krijgt waarvoor u betaalt met uw gehoorzaamheid, met uw geloof in Jezus Christus en door ijverig de waarheden toe te passen die u leert. Wat u krijgt, is karaktervorming, groeimogelijkheden en een succesvolle verwezenlijking van uw doel op aarde — om door beproeving te groeien.

Wat er ook gebeurt, hoe chaotisch de wereld ook wordt, u kunt altijd aanspraak op de kracht van uw geloof maken. Dat zal nooit veranderen. De volmaakte liefde van uw Vader in de hemel zal nooit veranderen. Zijn evangelie geeft het leven inhoud en kan ervoor zorgen dat u gelukkig bent. Het is niet alleen de bedoeling dat u zich hier op aarde bewijst, maar dat u groeit door de goede beslissingen die u aan de hand van uw geloof en uw gehoorzaamheid neemt.

Waarom zou u zich druk maken over toekomstige rampen of onzekerheden waar u geen invloed op hebt? Uw rechtschapen karakter vergroot de mogelijkheid dat u ze nooit hoeft te doorstaan. Als u beproefd wordt, zult u door uw geloof weten wat de oplossing is. Uw gemoedsrust, de oplossingen voor vervelende problemen en uw uiteindelijke vreugde zijn afhankelijk van uw vertrouwen in uw hemelse Vader en zijn Zoon Jezus Christus. Het goede zal uiteindelijk zegevieren. U zult gezegend worden als u vol vertrouwen de geboden van God onderhoudt. Vergeet niet dat u een onfeilbare, voortdurende, altijd aanwezige bron van vrede en troost voorhanden hebt. Dat is de zekerheid dat uw Vader in de hemel u liefheeft, ongeacht uw omstandigheden, beproevingen, problemen of ellende. Die zekerheid zal nooit veranderen. De mogelijkheid om die steun te ontvangen, is afhankelijk van de kracht van uw geloof in Hem en in zijn bereidheid om u te zegenen.

Ik getuig dat u door geloof in God en in de leiding van zijn Heilige Geest gesteund zult worden in deze wereld die steeds slechter wordt. Ik getuig dat u, als u de beginselen toepast die we behandeld hebben, in tijden van beproeving en onzekerheid zult profiteren van de versterkende kracht van uw geloof.

Veel mensen zijn in de war en op zoek naar oplossingen voor hun ingewikkelde problemen. Wilt u getuigen van de waarheid en de kracht van uw geloof. Wilt u hen helpen begrijpen dat geloof in God en zijn leringen, die in hun volheid in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zijn hersteld, een zegen in deze woelige tijden is. Getuig van de macht van de Heer tot zegen van hun leven. Doe dat nu. De Heer zal u helpen. U zult door uw geloof geleid en gesterkt worden. Dat weet ik. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Openbaring 3:19.

  2. Helaman 12:1; zie ook Spreuken 3:5–6.

  3. Ether 12:6; cursivering toegevoegd.

  4. Openbaring 3:19.

  5. Discourses of Brigham Young, samengesteld door John A. Widtsoe (1954), p. 338.

  6. Jakobus 1:3–4.