2003
De stank van zonde kwijtraken
Mei 2003


De stank van zonde kwijtraken

Onze liefdevolle hemelse Vader (…) weet dat u en ik zondigen en onrein worden. Daarom heeft Hij voor een reinigingsmiddel gezorgd dat (…) echt werkt.

Iedere beslissing die we nemen, goed of slecht, heeft bepaalde gevolgen.

Ik ben opgegroeid in wat je een saai boerengehucht zou noemen: Virden (New Mexico) — inwonertal: 135. Ik was jong en liep me op een zomeravond met mijn neven en enkele vrienden te vervelen. We wilden iets spannends doen. Iemand stelde voor om een buurman te gaan plagen. Ik wist eigenlijk wel dat het niet goed was, maar ik was niet moedig genoeg om tegen de enthousiaste reactie van de groep in te gaan.

Na ons kattenkwaad renden we de donkere landweg op. We lachten en feliciteerden elkaar met de geslaagde streek. Plotseling struikelde iemand en riep: ‘O jee, ik ben op een kat gaan staan!’ Bijna meteen voelden we een dunne nevel over ons heen komen. Met een verschrikkelijke stank. Het was geen kat, maar een stinkdier. Het beest had uit zelfverdediging een enorme stank verspreid. Er is geen stank waar je zo misselijk van wordt als die van een stinkdier, en we stonken verschrikkelijk.

Ontmoedigd gingen we naar huis, op zoek naar ouderlijke troost voor onze erbarmelijke toestand. Toen we de keuken inliepen, rook moeder ons meteen en stuurde ons de tuin in. We werden het huis uitgezet. Toen begon ze met het reinigingsproces. Ze verbrandde onze kleren. En toen leek het wel of alle bekende huismiddeltjes gebruikt werden om de stank van ons te verwijderen. We werden eerst met tomatensap, toen met melk en ten slotte met zelfgemaakte loogzeep gewassen. Maar de stank bleef hangen. Zelfs de krachtige aftershave van mijn vader was niet tegen de stank opgewassen. Dagenlang aten we buiten onder een boom, sliepen in een tent en mochten niet in de auto.

Na een tijdje, toen we zo dom waren om te denken dat de stank verdreven was, liepen we op een paar normaal ruikende meisjes af. Ze lieten ons niet eens in de buurt komen, en verbrijzelden daarmee ons broze ego.

Ik geef toe dat het geen gebruikelijk gevolg van zonde is om door een stinkdier ondergesproeid te worden. De meeste gevolgen zijn niet zo direct of ingrijpend. Maar uiteindelijk zullen alle zonden bepaalde gevolgen hebben.

De gevolgen van zonden kunnen soms nauwelijks merkbaar zijn voor de zondaar. Misschien overtuigen we onszelf, net zoals wij op die meisjes afgingen, dat niemand onze zonden zal herkennen en dat we ze goed verborgen hebben. Maar voor onze hemelse Vader en vaak voor geestelijk ontvankelijke leiders, ouders en vrienden zijn onze zonden overduidelijk.

Toen ik met ouderling Richard G. Scott een haardvuuravond voor jongeren bijwoonde, zag ik vijf jongeren die wat uiterlijk en lichaamstaal betreft bijna uitschreeuwden dat er op geestelijk gebied iets in hun leven ontbrak. Toen ik na de bijeenkomst met ouderling Scott over die vijf jongeren sprak, antwoordde hij eenvoudigweg: ‘Er waren er acht.’

Jesaja heeft geprofeteerd: ‘Hun gelaatsuitdrukking getuigt tegen hen en openbaart, dat hun zonde als die van Sodom is, en zij kunnen het niet verbergen’ (2 Nephi 13:9; zie ook Jesaja 3:9).

God heeft gezegd: ‘Hij die zondigt en zich niet bekeert, moet worden uitgeworpen’ (LV 42:28). Zoals mijn neven en ik uit ons aardse thuis werden ‘geworpen’ als een gevolg van ons kattenkwaad, zullen wij uit het huis van onze hemelse Vader worden geworpen als we ons niet bekeren.

‘Wanneer wij het ondernemen onze zonden te bedekken’, zoals ik met de aftershave van mijn vader had geprobeerd, ‘dan onttrekken de hemelen zich, de Geest des Heren is bedroefd’ (LV 121:37). Dan raken we onze gaven van de Geest kwijt. De Heer heeft gezegd: ‘En van hem, die zich niet bekeert, zal zelfs het licht, dat hij heeft ontvangen, worden weggenomen’ (LV 1:33).

Wij hebben allemaal het licht van Christus, ofwel een geweten. Het fluistert ons voortdurend in om het goede te doen. Goede keuzen brengen goede gevolgen voort. Maar als we onze bekering uitstellen en blijven zondigen, is het net alsof we tegen het stinkdier blijven trappen. De stank zal na iedere zonde erger worden, waardoor we ons steeds meer van God en onze dierbaren zullen verwijderen. Dan lijken we al snel op Laman en Lemuël, die, na veel slechte keuzen, ‘gevoelloos’ waren geworden en de stille zachte stem niet meer konden horen. (Zie 1 Nephi 17:45.)

Als ik naar mijn geweten had geluisterd toen ik het gevoel kreeg dat we onze buurman niet mochten plagen, had ik die hele stinkende toestand kunnen voorkomen.

Bij monde van Nephi heeft de Heer gezegd: ‘Niets, wat onrein is, kan bij God wonen; daarom moet gij voor eeuwig worden verworpen’ (1 Nephi 10:21).

Maar, onze liefdevolle hemelse Vader kent onze zwaktes en weet dat u en ik zondigen en onrein worden. Daarom heeft Hij voor een reinigingsmiddel gezorgd dat — in tegenstelling tot tomatensap, melk en loogzeep — echt werkt.

Hij heeft in een Heiland voorzien, zijn eniggeboren Zoon, Jezus Christus, die onze zonden op Zich heeft genomen (zie Alma 22:14).

In de hof van Getsemane was Christus een volmaakt voorbeeld van gehoorzaamheid, welk lijden ‘God, de grootste van allen, van pijn deed sidderen en uit iedere porie bloeden, en zowel lichamelijk als geestelijk deed lijden’ (LV 19:18). Toen liet Hij toe ‘dat Hij op het kruis werd verheven en voor de zonden der wereld ter dood gebracht’ (1 Nephi 11:33).

‘Aldus leed Hij de pijnen van alle mensen, opdat alle mensen zich mochten bekeren en tot Hem komen. En hoe groot is zijn vreugde over de ziel, die zich bekeert!’ (LV 18:11, 13.)

De Heiland heeft gezegd: ‘Hierdoor moogt gij weten of iemand zich van zijn zonden bekeert: Ziet, hij zal ze belijden en verzaken’ (LV 58:43). Daarbij hoort de prachtige belofte: ‘Al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw’ (Jesaja 1:18).

Als de Geest u influistert om iets in uw leven te veranderen, houd dan het volgende in gedachten: uw ziel is waardevol. Onze hemelse Vader wil dat wij deel uitmaken van zijn eeuwige gezin.

Ik verzoek u liefdevol ‘de dag uwer bekering niet uit te stellen’ (zie Alma 34:33). Begin nu met dat reinigingsproces. Verwijder de stank van zonde door bekering. Dan kan de Heiland u door de verzoening reinigen. Daarvan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.