2003
De instructies opvolgen
Mei 2003


De instructies opvolgen

Als u uw hart en uw verstand openstelt voor de Geest, zal de Heer u op zijn eigen tijd en wijze de instructies geven die u tot zegen zullen zijn.

Toen ik enige jaren geleden wijkadministrateur was, werden de wijkbenodigdheden voor het nieuwe jaar bij mij thuis bezorgd. Op een van de vele dozen stond iets voor de administrateur dat mijn aandacht trok. Op de doos zat een sticker met de vetgedrukte woorden: ‘Gelieve de instructies op te volgen als niets anders lukt.’

Ik beschouwde dat niet als een algemeen advies, maar was ervan overtuigd dat iemand op de hoofdzetel van de kerk mij kende.

Hoewel het op dat moment grappig was, blijft de boodschap op die sticker me bij: ‘Gelieve de instructies op te volgen als niets anders lukt.’

Iedereen heeft problemen. Iedereen heeft de vrijheid om beslissingen te nemen die zijn of haar vooruitgang beïnvloeden. Goede keuzen leiden tot beloofde zegeningen, en slechte keuzen hebben altijd ongewenste gevolgen.

Het leven is onzeker. Onze tijd is kort. Onze tijd is kostbaar. Dit is de tijd om ons voor te bereiden God te ontmoeten (zie Alma 34:32). We mogen geen tijd verspillen aan experimenten of zaken die schadelijk zijn voor ons lichaam en onze ziel.

Niemand onder ons is volmaakt en we hebben allemaal hulp nodig. Maar als we ontvankelijk zijn en luisteren, worden we niet aan ons lot overgelaten.

‘Vertrouw op de Here met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.

Ken Hem in al uw wegen, dan zal hij uw paden recht maken’ (Spreuken 3:5–6).

Hoe ontvangen we instructies?

Ten eerste moeten we oprecht verlangen.

Ten tweede moeten we geloof hebben — we moeten geloven dat de Heer ons kent, ons liefheeft en onze gebeden verhoort.

Joseph Smith las in de Bijbel in Jakobus 1:5:

‘Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

‘Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende.’

Joseph volgde de instructies op en kreeg antwoord op zijn gebed. Ook wij zullen antwoord op ons gebed krijgen.

Ik ben agrariër geweest en vader van een groot gezin. Hoewel persoonlijk en gezinsgebed altijd deel hebben uitgemaakt van ons leven, had ik zo nu en dan de behoefte om ’s avonds op het land of bij de hooiberg neer te knielen, naar de hemel op te kijken en mijn hemelse Vader in gebed aan te roepen. Ik heb altijd zijn warmte gevoeld en wist dan, net als nu, dat Hij naar me luistert en mijn gebeden beantwoordt — met zijn wijsheid, voor mijn bestwil.

Waar u zich ook bevindt — als u hoop nodig hebt, als u troost nodig hebt, als u ongelukkig bent, als u leiding nodig hebt en op zoek bent naar een doel in uw leven — dan moedig ik u aan, vrienden, om uw hoofd te buigen en op uw knieën te gaan! Bedank God in uw eigen woorden voor het zoenoffer dat zijn Zoon voor u gebracht heeft en voor alle zegeningen die Hij u heeft gegeven. Dan zult u tranen in de ogen krijgen en de warmte van de Geest in uw hart voelen.

Praat dan met de Heer, vraag Hem om troost, leiding en inzicht. Als u uw hart en uw verstand openstelt voor de Geest, zal de Heer u op zijn eigen tijd en wijze de instructies geven die u tot zegen zullen zijn.

In de Schriften staan de instructies van voormalige en huidige profeten. ‘Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid’ (2 Timoteüs 3:16).

In deze bedeling heeft de Heer ons deze vertroostende raad gegeven: ‘Weest daarom niet bevreesd voor uw vijanden, want in mijn hart heb ik besloten, (…) dat Ik u in alles zal beproeven of gij in mijn verbond wilt verblijven, zelfs tot in de dood, opdat gij waardig moogt worden bevonden’ (LV 98:14).

Als wij instructies willen opvolgen, moeten we hard werken, toegewijd zijn en tot het einde toe volharden.

‘Daarom moet gij standvastig in Christus voorwaarts streven, met onverzwakte hoop, en met liefde voor God en alle mensen. Indien gij aldus voorwaarts zult streven, en u in Christus’ woord verheugt, en volhardt tot het einde toe, dan zegt de Vader: Gij zult het eeuwige leven hebben’ (2 Nephi 31:20).

‘En verder zeg Ik u: Indien gij acht geeft alles te doen, wat Ik u ook gebiede, zal Ik, de Here, alle wraak en toorn van u afwenden, en de poorten der hel zullen u niet overweldigen’ (LV 98:22).

‘Wanneer gij zijt voorbereid, zult gij niet vrezen’ (LV 38:30).

Net als in het verleden ontvangen we instructies van de profeet van de Heer. Ik getuig tot u dat ik weet dat president Gordon B. Hinckley momenteel de profeet van de Heer is. Hij geeft ons geïnspireerde raad voor deze tijd.

Tijdens de algemene conferentie in oktober 2001 heeft hij gezegd:

‘Momenteel staan we oog in oog met bepaalde problemen, ernstig en overweldigend, die ons zorgen baren. We hebben zeker de Heer nodig. (…)

‘Onze deugd zal ons veiligheid verschaffen. Onze rechtschapenheid zal ons kracht verschaffen. God heeft duidelijk gesteld dat Hij ons niet zal verlaten als wij Hem niet verlaten.’ (‘Tot w’u wederzien’, Liahona, januari 2002, p. 104–105.)

Als we instructies hebben ontvangen, moeten we gehoorzaam zijn en gehoor geven aan de raad die we hebben ontvangen. Wij moeten naar onze leiders luisteren en hen navolgen.

Op een keer vergeleek de Heiland de schare met schapen die geen herder hadden (zie Matteüs 9:36). Ieder lid van de kerk heeft herders. We noemen hen quorumleiders, bisschoppen en gemeentepresidenten.

De Heer moedigt ons aan om de Schriften te bestuderen en de geboden te onderhouden.

Hij heeft beloofd dat al zijn woorden in vervulling zullen gaan, ‘door mijn eigen stem, of door de stem mijner dienstknechten, dat is hetzelfde’ (LV 1:37–38).

De Heer heeft gezegd: ‘Wat zij ook zullen spreken, wanneer zij door de Heilige Geest worden gedreven, zal Schrift zijn, de wil des Heren, de zin des Heren, het woord des Heren, de stem des Heren, en de kracht Gods tot zaligheid’ (LV 68:4).

‘Gelieve de instructies op te volgen als niets anders lukt.’

Dat we dat zullen doen, bid ik in de naam van Jezus Christus. Amen.