Generalkonferanse
Gled deg over prestedømsnøklenes gave
Generalkonferansen april 2024


Gled deg over prestedømsnøklenes gave

Prestedømsnøkler styrer hvordan Guds prestedømme kan brukes til å tilveiebringe Herrens hensikter og velsigne alle som tar imot det gjengitte evangelium.

Mine kjære brødre og søstre, dette er en historisk dag for president Dallin H. Oaks og meg. Det er 40 år siden, den 7. april 1984, at vi ble oppholdt til De tolv apostlers quorum.1 Vi har gledet oss over hver eneste generalkonferanse siden den gang, også denne. Vi har igjen blitt velsignet med en hellig utgytelse av Ånden. Jeg håper dere gjentatte ganger vil studere budskapene fra denne konferansen i månedene som kommer.

Da jeg ble født,2 var det seks templer i drift i Kirken – ett på hvert av disse stedene: St. George, Logan, Manti og Salt Lake City, Utah; så vel som i Cardston, Alberta i Canada; og Laie, Hawaii. To tidligere templer hadde vært i drift en kort stund i Kirtland, Ohio og Nauvoo, Illinois. Da Kirkens medlemmer flyttet vestover, ble de hellige tvunget til å forlate disse to templene.

Nauvoo tempel ble ødelagt av en påsatt brann. Det ble gjenoppbygd og deretter innviet av president Gordon B. Hinckley.3 Kirtland tempel ble skjendet av Kirkens fiender. Senere ble Kirtland tempel kjøpt av Kristi Samfunn som har eid det i mange år.

I forrige måned bekjentgjorde vi at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har kjøpt Kirtland tempel, sammen med flere viktige historiske steder i Nauvoo. Vi setter stor pris på de hjertelige og gjensidig fordelaktige drøftingene vi hadde med ledere fra Kristi Samfunn som førte til denne avtalen.

Bilde
Kirtland tempel.

Kirtland tempel har uvanlig stor betydning for gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Flere hendelser som fant sted der, hadde blitt profetert i årtusener og var avgjørende for at Herrens gjenopprettede kirke skulle kunne utføre sin oppgave i de siste dager.

De viktigste av disse hendelsene fant sted 1. påskedag, 3. april 1836.4 Den dagen opplevde Joseph Smith og Oliver Cowdery en rekke bemerkelsesverdige besøk. Først viste Herren Jesus Kristus seg. Profeten skrev at Frelserens “øyne var som en ildslue, håret på hans hode var hvitt som nyfallen sne, hans åsyn skinte klarere enn solen, og hans stemme var som lyden av mektige fossefall.”5

Under dette besøket bekreftet Herren sin identitet. Han sa: “Jeg er den første og den siste, jeg er han som lever, jeg er han som ble slått ihjel, jeg er deres talsmann hos Faderen.”6

Jesus Kristus erklærte deretter at han hadde godtatt tempelet som sitt hus og ga dette fantastiske løftet: “Jeg vil åpenbare meg for mitt folk i barmhjertighet i dette hus.”7

Dette viktige løftet gjelder alle innviede templer i dag. Jeg oppfordrer deg til å grunne på hva Herrens løfte betyr for deg personlig.

Etter Frelserens besøk viste Moses seg. Moses overdro nøklene til Israels innsamling og de ti stammers tilbakekomst til Joseph Smith.8

Da dette synet ble avsluttet, “viste Elias seg og overga Abrahams evangelieutdeling” til Joseph.9

Så viste profeten Elijah seg. Hans besøk oppfylte Malakis løfte om at før Det annet komme ville Herren sende Elijah for å “vende fedrenes hjerte til barna, og barnas hjerte til deres fedre”.10 Elijah overdro nøklene til beseglingsmyndigheten til Joseph Smith.11

Betydningen av at disse nøklene ble gitt tilbake til jorden av tre himmelske sendebud under ledelse av Herren, kan ikke overdrives. Prestedømsnøkler utgjør presidentskapets myndighet og kraft. Prestedømsnøkler styrer hvordan Guds prestedømme kan brukes til å tilveiebringe Herrens hensikter og velsigne alle som tar imot Jesu Kristi gjengitte evangelium.

Det er viktig å merke seg at før Kirken ble organisert, hadde himmelske sendebud overdratt Det aronske og Det melkisedekske prestedømme til profeten Joseph og hadde gitt ham nøkler til begge prestedømmene.12 Disse nøklene ga Joseph Smith myndighet til å organisere Kirken i 1830.13

I Kirtland tempel i 1836 var overdragelsen av disse tre andre prestedømsnøklene – nemlig nøkler til Israels innsamling, nøkler til Abrahams evangelium og nøkler til beseglingsmyndigheten – helt nødvendig. Disse nøklene ga Joseph Smith myndighet – og alle etterfølgende presidenter i Herrens kirke – til å samle Israel på begge sider av sløret, til å velsigne alle paktens barn med Abrahams velsignelser, til å sette et gyldighetssegl på prestedømsordinanser og pakter og til å besegle familier for evig. Kraften i disse prestedømsnøklene er uendelig og storslått.

Overvei hvordan livet ditt ville vært annerledes hvis prestedømsnøkler ikke hadde blitt gjengitt til jorden.14 Uten prestedømsnøkler kunne du ikke bli begavet med Guds kraft.15 Uten prestedømsnøkler kunne Kirken bare være en betydelig undervisnings- og humanitærorganisasjon, men ikke stort mer. Uten prestedømsnøkler ville ingen av oss hatt tilgang til nødvendige ordinanser og pakter som binder oss til våre kjære for evig og til slutt lar oss bo hos Gud.

Prestedømsnøkler skiller Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige fra enhver annen organisasjon på jorden. Mange andre organisasjoner kan og vil gjøre ditt liv bedre her i jordelivet. Men ingen annen organisasjon kan og vil påvirke ditt liv etter døden.16

Prestedømsnøkler gir oss myndigheten til å gi alle velsignelser som ble lovet Abraham, til enhver paktslojal mann og kvinne. Tempelarbeid gjør disse utsøkte velsignelsene tilgjengelige for alle Guds barn, uavhengig av hvor eller når de levde eller nå lever. La oss glede oss over at prestedømsnøkler igjen finnes på jorden!

Jeg vil be deg tenke nøye gjennom følgende tre uttalelser:

  1. Israels innsamling er bevis på at Gud elsker alle sine barn overalt.

  2. Abrahams evangelium er ytterligere bevis på at Gud elsker alle sine barn overalt. Han innbyr alle til å komme til ham – “sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne … alle er like for Gud.”17

  3. Beseglingskraften er et evigvarende bevis på hvor høyt Gud elsker alle sine barn overalt og ønsker at hver enkelt av dem skal velge å vende hjem til ham.

Prestedømsnøkler som ble gjengitt gjennom profeten Joseph Smith, gjør det mulig for enhver paktslojal mann og kvinne å nyte fantastiske personlige åndelige privilegier. Også her er det mye vi kan lære av den hellige historien til Kirtland tempel.

Joseph Smiths innvielsesbønn for Kirtland tempel er en opplæring om hvordan tempelet åndelig sett styrker deg og meg til å møte livets utfordringer i disse siste dager. Jeg oppfordrer deg til å studere denne bønnen, som er nedtegnet i Lære og pakter kapittel 109. Innvielsesbønnen, som ble mottatt ved åpenbaring, lærer oss at tempelet er “et bønnens hus, et fastens hus, et troens hus, et lærdommens hus, et herlighetens hus, et ordens hus, et Guds hus.”18

Denne listen over egenskaper er mye mer enn en beskrivelse av et tempel. Det er et løfte om hva som vil skje med dem som tjener og tilber i Herrens hus. De kan forvente å motta svar på bønn, personlig åpenbaring, større tro, styrke, trøst, økt kunnskap og større kraft.

Tid i tempelet vil hjelpe deg å tenke celestialt og se hvem du egentlig er, hvem du kan bli og hva slags liv du kan ha for evig. Regelmessig tempeltilbedelse vil styrke ditt syn på deg selv og hvordan du passer inn i Guds storartede plan. Det lover jeg deg.

Vi er også lovet at vi i tempelet kan “motta en fylde av Den hellige ånd”.19 Forestill deg hva dette løftet betyr med hensyn til å få himlene åpnet for enhver oppriktig sannhetssøker.

Vi er instruert om at alle som tilber i tempelet, vil ha Guds kraft og at engler “våke[r] over dem”.20 Hvor mye øker det din selvtillit å vite at du, som en begavet kvinne eller mann, væpnet med Guds kraft, ikke trenger å møte livet alene? Hvilket mot gir det deg å vite at engler virkelig vil hjelpe deg?

Til slutt er vi lovet at “intet ugudelig forbund” skal få overhånd over dem som tilber i Herrens hus.21

Å forstå de åndelige privilegiene som muliggjøres av tempelet, er avgjørende for hver enkelt av oss i dag.

Mine kjære brødre og søstre, her er mitt løfte. Ingenting vil hjelpe deg mer å holde fast i jernstangen22 enn å tilbe i tempelet så regelmessig som omstendighetene tillater det. Ingenting vil beskytte deg mer når du møter verdens mørke tåke. Ingenting vil styrke ditt vitnesbyrd om Herren Jesus Kristus og hans forsoning eller hjelpe deg å forstå Guds storartede plan mer. Ingenting vil lindre din ånd mer i tider med smerte. Ingenting vil åpne himlene mer. Ingenting!

Tempelet er portalen til de største velsignelser Gud har i vente for hver enkelt av oss, for tempelet er det eneste sted på jorden hvor vi kan motta alle velsignelser som ble lovet Abraham.23 Det er derfor vi gjør alt i vår makt, under ledelse av Herren, for å gjøre tempelets velsignelser mer tilgjengelige for Kirkens medlemmer. Derfor er vi glade for å kunne meddele at vi planlegger å bygge et nytt tempel på hvert av følgende 15 steder:

  • Uturoa, Fransk Polynesia

  • Chihuahua, Mexico

  • Florianópolis, Brasil

  • Rosario, Argentina

  • Edinburgh, Skottland

  • Brisbane, Australia syd

  • Victoria, Britisk Columbia

  • Yuma, Arizona

  • Houston, Texas syd

  • Des Moines, Iowa

  • Cincinnati, Ohio

  • Honolulu, Hawaii

  • West Jordan, Utah

  • Lehi, Utah

  • Maracaibo, Venezuela

Mine kjære brødre og søstre, jeg vitner om at dette er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Han er dens overhode. Vi er hans disipler.

La oss glede oss over gjengivelsen av prestedømsnøkler som gjør det mulig for dere og meg å nyte enhver åndelig velsignelse vi er villige og verdige til å motta. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.