Generalkonference
Bliv fuldkomne i ham
Oktoberkonferencen 2022


Bliv fuldkomne i ham

Vores fuldkommenhed er kun mulig gennem Guds nåde.

Vor himmelske Fader og vor Frelser, Jesus Kristus, har magten til at frelse os og forandre os. De kan hjælpe os til at blive, som de er.

For nogle år siden begyndte et af vores børnebørn, Aaron, at få helbredsproblemer. Han var udmattet, havde en del blå mærker og så ikke sund ud. Efter lægeundersøgelser blev han diagnosticeret med alvorlig aplastisk anæmi, en sygdom, hvor hans knoglemarv holdt op med at producere røde og hvide blodlegemer og blodplader. Uden behandling og med en eventuel kur kunne hans blod ikke koagulere rigtigt eller bekæmpe infektioner, så selv mindre fald, skader eller sygdomme kunne hurtigt blive livstruende.

I en periode modtog Aaron regelmæssige blod- og blodpladetransfusioner for at holde ham uden for fare. Lægerne forklarede, at den eneste kur mod sygdommen ville være en knoglemarvstransplantation, og den bedste chance for succes ville være hvis en søskende var donor. Hvis en af hans søskende var et ideelt match, kunne udfaldet af transplantationen redde hans liv. Hans fire yngre brødre blev testet, og en af dem, Maxwell, var et perfekt match.

Selv med et perfekt donormatch er der stadig en alvorlig risiko for komplikationer ved en knoglemarvstransplantation. Processen krævede, at Aarons egne celler i hans syge knoglemarv blev tilintetgjort af en kombination af kemoterapi og strålebehandling, inden han fik stamcellerne fra sin bror Maxwells knoglemarv. På grund af sit svækkede immunsystem skulle Aaron isoleres på hospitalet i flere uger og derefter derhjemme i flere måneder med særlige regler, begrænsninger og medicin.

Det ønskede resultat af transplantationen var, at Aarons krop ikke ville afvise donorcellerne, og at Maxwells celler gradvist ville producere de nødvendige røde og hvide blodlegemer og blodplader i Aarons krop. En vellykket donortransplantation forårsager en meget reel fysiologisk forandring. En læge forklarede forbløffende nok, at hvis Aaron begik en forbrydelse og efterlod blod på gerningsstedet, kunne politiet arrestere hans bror Maxwell. Det skyldes, at Aarons blod ville komme fra Maxwells transplanterede celler og have Maxwells DNA, og det ville være tilfældet resten af hans liv.

Aaron, der blev reddet af sin brors blod, har ansporet mange tanker om Jesu Kristi forsonende blod, og den virkning hans forsoning har på os. I dag vil jeg gerne fokusere på den varige, livgivende forandring, der sker, når vi lader Herren udvirke mirakler i os.1

Aaron havde ikke kraften i sig selv til at overvinde sygdommen. Hans krop kunne ikke lave de blodlegemer, der var nødvendige for at bevare hans liv. Uanset hvad han personligt gjorde, kunne han ikke hele sin knoglemarv. Akkurat ligesom Aaron ikke kunne helbrede sig selv, kan vi ikke frelse os selv. Uanset hvor dygtige, uddannede, strålende eller stærke vi er, kan vi ikke rense os selv fra vores synder, ændre vores legeme til en udødelig tilstand eller ophøje os selv. Det er kun muligt gennem Frelseren Jesus Kristus og hans uendelige forsoning. »Der er ikke givet nogen anden vej eller noget andet navn under himlen, hvorved mennesket kan blive frelst i Guds rige.2 Det er hans forsonende blod, der renser og helliggør os.3

Selvom Aaron ikke kunne helbrede sig selv, for at transplantationer kunne virke, var han nødt til at være villig til at gøre det, lægerne bad om – selv meget svære og udfordrende ting. Selvom vi ikke kan frelse os selv, er vejen åben for vores forløsning, når vi underkaster os Herrens vilje og holder vores pagter.4 Som med den bemærkelsesværdige proces, hvor DNA’et i Aarons blodlegemer forandrer sig, kan vi få vores hjerte forandret,5 antage Kristi billede i vores ansigtsudtryk,6 og blive nye skabninger i Kristus.7

Alma mindede Zarahemlas folk om den tidligere generation, der var blevet omvendt. Alma talte om sin far og forklarede, at »i overensstemmelse med hans tro skete der en mægtig forandring i hans hjerte.«8 Han spurgte så: »Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?«9 Det var ikke folket, der forandrede deres eget hjerte. Herren udførte selve forandringen. Alma var meget klar omkring dette. Han sagde: »Se, han forandrede deres hjerte.«10 De »ydmygede sig og satte deres lid til den sande og levende Gud … [og] var trofaste indtil enden … [og] blev frelst.«11 Folket var villige til at åbne deres hjerte og udøve tro, og så forandrede Herren deres hjerte. Og hvilken mægtig forandring det var! Tænk på forskellen i disse to mænds liv, der hed Alma, før og efter deres hjerte blev forandret.12

Vi er Guds børn og har et guddommeligt formål. Vi kan forandres til at blive som ham og få »en fylde af glæde.«13 Satan ønsker på den anden side, at vi skal være elendige, ligesom han er.14 Vi har evnen til at vælge, hvem vi følger.15 Når vi følger Satan, giver vi ham magt.16 Når vi følger Gud, giver han os kraft.

Frelseren belærte om, at vi bør »være fuldkomne.«17 Det kan virke overvældende. Jeg kan tydeligt se mine personlige ufuldkommenheder og kender med smerte afstanden mellem mig og fuldkommenhed. Vi har måske en tendens til at tro, at vi er nødt til at fuldkommengøre os selv, men det er ikke muligt. Selv hvis man fulgte alle forslagene i hver eneste selvhjælpsbog i verden, ville det ikke ske. Der er kun én vej og ét navn, hvorved fuldkommenhed sker. Vi bliver »gjort fuldkomne ved Jesus, den nye pagts formidler, som udvirkede denne fuldkomne forsoning ved udgydelsen af sit eget blod.«18 Vores fuldkommenhed er kun mulig gennem Guds nåde.

Kan I forestille jer, hvor overvældende det ville have været for vores unge barnebarn Aaron at formode, at han selv var nødt til at forstå og udføre alle de medicinske procedurer, der var forbundet med hans transplantation? Vi bør ikke formode, at vi er nødt til at gøre det, som kun Frelseren kan gøre i den mirakuløse proces med vores fuldkommengørelse.

Moroni konkludere i sin optegnelse og sagde: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham … og hvis I fornægter jer selv al gudløshed og elsker Gud af al jeres kraft, sind og styrke, da er hans nåde tilstrækkelig for jer, så I ved hans nåde kan blive fuldkomne i Kristus«19. Sikken en opmuntrende og stærk sandhed! Hans nåde er tilstrækkelig for mig. Hans nåde er tilstrækkelig for jer. Hans nåde er tilstrækkelig for alle, der »slider [sig] trætte og bærer tunge byrder.«20

Med lægebehandlinger som Aarons er der altid en vis usikkerhed omkring udfaldet. Faktisk havde Aaron brug for endnu en transplantation, da der opstod en komplikation med den første. Med en åndelig forandring i hjertet behøver vi heldigvis ikke at spekulere på, om det vil ske. Når vi lever i overensstemmelse med hans vilje, »idet [vi] helt forlader [os] på hans fortjenester, han der er mægtig til at frelse,«21 er der en 100 procents garanti for at blive renset ved Frelserens blod og i sidste ende blive fuldkommengjort i ham. Han er »en sanddru Gud og kan ikke lyve.«22

Der er ingen tvivl om, at denne forandringsproces tager tid og ikke vil blive færdiggjort før dette liv er ovre, men løftet er sikkert. Når opfyldelsen af Guds løfter synes langt borte, tager vi stadig disse løfter til os og ved, at de vil blive opfyldt.23

Den mirakuløse ændring i Aarons helbred har bragt stor glæde i vores familie. Forestil jer den store glæde i himlen, når der sker mægtige forandringer i vores sjæl.

Vor himmelske Fader og vor Frelser, Jesus Kristus, elsker os og har nådigt tilbudt at forandre os og fuldkommengøre os. Det ønsker de at gøre. Det er centralt for deres gerning og herlighed.24 Jeg vidner om, at de har magt til at gøre dette, når vi kommer til dem i tro. I Jesu Kristi navn. Amen.