Generalkonference
Hvad er sandt?
Oktoberkonferencen 2022


Hvad er sandt?

Gud er kilden til al sandhed. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige favner al sandhed, som Gud bringer til sine børn.

Mine elskede brødre og søstre, tak til alle for dette inspirerende møde! Siden vores konference i april har vi været vidne til mange verdensbegivenheder, lige fra det hjerteskærende til det storslåede.

Vi glæder os over rapporter om store ungdomsstævner, der bliver afholdt over hele verden.1 Ved disse stævner lærer vores ædle unge, at uanset hvad der sker i deres liv, så kommer deres største styrke fra Herren.2

Vi glæder os over, at der bliver bygget flere templer rundt om i verden. Med indvielsen af hvert nyt tempel kommer der yderligere guddommelig kraft til verden for at styrke os, og det modvirker modstanderens skærpede indsats.

Mishandling og overgreb udgør modstanderens indflydelse. Det er en frygtelig synd.3 Som Kirkens præsident bekræfter jeg Herren Jesu Kristi lærdomme om dette emne. Lad mig gøre det helt klart: Enhver form for misbrug eller mishandling af kvinder, børn eller hvem som helst vækker Herrens afsky. Han bliver bedrøvet, og jeg bliver bedrøvet, når nogen som helst lider derunder. Han sørger, og vi sørger alle over hver eneste person, der er blevet offer for nogen form for misbrug eller mishandling. De, der begår disse rædselsfulde handlinger, står ikke blot til ansvar over for menneskers love, men vil også møde den almægtige Guds vrede.

I årtier har Kirken taget omfattende skridt for at beskytte især børn mod overgreb og mishandling. Der er mange ressourcer på Kirkens hjemmeside. Jeg opfordrer jer til at læse dem.4 Disse retningslinjer er på plads for at beskytte de uskyldige. Jeg opfordrer os alle til at være opmærksom over for enhver, der kan være i fare for at blive misbrugt eller mishandlet, og handle hurtigt for at beskytte dem. Frelseren vil ikke tolerere misbrug eller mishandling, og det kan vi som hans disciple heller ikke.

Modstanderen har andre foruroligende taktikker. Blandt dem er hans bestræbelser på at udviske linjen mellem det, der er sandt, og det, der ikke er sandt. Den strøm af information, vi har lige ved hånden, gør det ironisk nok stadig vanskeligere at afgøre, hvad der er sandt.

Denne udfordring minder mig om en oplevelse, som søster Nelson og jeg havde, da vi besøgte en fremtrædende person i et land, hvor relativt få mennesker har hørt om Jesus Kristus. Denne kære aldrende ven havde for nylig været meget syg. Han fortalte os, at han i løbet af sine mange dage i sengen ofte stirrede op i loftet og spurgte: »Hvad er sandt?«

Mange på jorden i dag »bliver alene … holdt borte fra sandheden, fordi de ikke ved, hvor de kan finde den.«5 Nogle vil gerne have os til at tro, at sandheden er noget relativt – at hver person selv bør afgøre, hvad der er sandt. En sådan tro er blot ønsketænkning hos dem, der fejlagtigt tror, at de ikke også vil være ansvarlige over for Gud.

Kære brødre og søstre, Gud er kilden til al sandhed. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige favner al sandhed, som Gud bringer til sine børn, hvad enten den læres i et videnskabeligt laboratorium eller modtages ved direkte åbenbaring fra ham.

Fra denne talerstol vil I i dag og i morgen fortsætte med at høre sandhed. Noter tanker, der fanger jeres opmærksomhed og dem, der kommer ind i jeres sind og forbliver i jeres hjerte. Bed bønsomt Herren om at bekræfte, at det, I har hørt, er sandt.

Jeg elsker jer, mine kære brødre og søstre. Jeg beder til, at denne konference vil være det åndelige festmåltid, I søger. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.