2010–2019
Diepe en blijvende bekering tot onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus
Oktober 2018


Diepe en blijvende bekering tot onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus

Ons doel is een dusdanige balans tussen de kerk- en de gezinsbeleving te brengen dat geloof en spiritualiteit en diepe bekering enorm toenemen.

Zoals president Russell M. Nelson zojuist zo indrukwekkend en welsprekend heeft uitgelegd, hebben kerkleiders lange tijd gewerkt aan ‘een thuisgericht en kerkgesteund plan, zodat meer begrip van de kerkleer, een groter geloof en een diepere persoonlijke aanbidding worden bereikt.’ President Nelson maakte daarna een aanpassing bekend om ‘een nieuwe balans en verbinding tussen het evangelieonderricht thuis en het evangelieonderricht in de kerk’1 te bereiken.

Teneinde die door president Russell M. Nelson omschreven doeleinden te verwezenlijken, zal het zondagse kerkschema, op aanwijzing van president Russell M. Nelson, en overeenkomstig het besluit van de Raad van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen, met ingang van januari 2019 als volgt worden gewijzigd.

Zondagse kerkschema

De zondagse kerkbijeenkomsten zullen bestaan uit een avondmaalsdienst van 60 minuten, gericht op de Heiland, de verordening van het avondmaal en spirituele toespraken. Na een korte pauze zullen de kerkleden een klas van 50 minuten bijwonen, die elke zondag wisselt:

  • De zondagsschool vindt op de eerste en derde zondag van de maand plaats.

  • De priesterschap, zustershulpvereniging en jongevrouwen vinden op de tweede en vierde zondag plaats.

  • De klassen op de vijfde zondag vallen onder de verantwoordelijkheid van de bisschop.

Het jeugdwerk vindt wekelijks tijdens dezelfde periode van 50 minuten plaats, en bestaat uit een zangperiode en een klasperiode.

Afbeelding
Zondagse schema

Ten aanzien van het zondagse kerkschema zijn de hoogste leiders van de kerk zich er al jaren van bewust dat een zondags kerkschema van drie uur, voor sommige leden – die wij liefhebben – te lang is. Dat geldt in het bijzonder voor ouders met kleine kinderen, jeugdwerkkinderen, bejaarde leden, recente bekeerlingen en anderen.2

Deze aanpassing houdt evenwel zoveel meer in dan het inkorten van het zondagse kerkschema. President Nelson bevestigt dankbaar dat er veel is bereikt, omdat u getrouw gehoor aan eerdere uitnodigingen hebt gegeven. Hij, en de voltallige leiderschap van de kerk, verlangen dat ouders, kinderen, jongeren, alleenstaanden, bejaarden, recente bekeerlingen, en mensen die les van de zendelingen krijgen, meer vreugde in het evangelie beleven door middel van een evenwichtige, thuisgerichte, kerkgesteunde werkwijze. De doeleinden en zegeningen die met deze aanpassing en andere recente veranderingen verband houden, zijn de volgende:

  • Diepgaande bekering tot onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus en groter geloof in Hen.

  • Personen en gezinnen versterken door middel van een thuisgericht en kerkgesteund leerplan dat bijdraagt tot een vreugdevolle evangeliebeleving.

  • De sabbat heiligen, met gerichte aandacht voor de verordening van het avondmaal.

  • Alle kinderen van onze hemelse Vader aan beide zijden van de sluier helpen, door zendingswerk te doen en de verordeningen en verbonden, en de zegeningen van de tempel beschikbaar te stellen.

Thuisgerichte, kerkgesteunde evangeliestudie

Dit zondagse schema biedt meer tijd om op zondag een thuisavond te houden en het evangelie in huiselijke kring te bestuderen. Naar keuze van het individuele lid of het gezin kan dat ook op een andere tijd gedaan worden. Een gezin kan dan op maandag of op een andere dag een activiteitenavond houden. Daarom dienen er op de maandagavond nog steeds geen kerkbijeenkomsten en -activiteiten plaats te vinden. De tijdsduur van de thuisavond, evangeliestudie, en activiteiten kan, afhankelijk van de omstandigheden, per gezin of persoon verschillen.

Afbeelding
Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen

De evangeliestudie in het gezin of van het individuele lid wordt aanmerkelijk verbeterd door een geharmoniseerd leerplan en een nieuw boek, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, dat is afgestemd op de lessen die in de zondagsschool en het jeugdwerk worden gegeven.3 In januari zullen de jongeren en ouderen in de zondagsschool, en de kinderen in het jeugdwerk, het Nieuwe Testament bestuderen. Het nieuwe boek voor thuisstudie, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, is geschreven om leden de kans te bieden thuis het evangelie te leren. Er staat in: ‘Dit boek is voor alle personen en gezinnen in de kerk bestemd. Het is geschreven [om ons te helpen] het evangelie [beter te leren], zelfstandig of in gezinsverband. […] Dit [nieuwe boek] bevat een wekelijks leesschema.’4

De lessen in het nieuwe jeugdwerkboek, Kom dan en volg Mij volgen hetzelfde schema. De zondagsschoollessen voor ouderen en jongeren op de eerste en derde zondag zijn ook afgestemd, zodat ze op het nieuwe boek voor thuis, Kom dan en volg Mij, aansluiten. Op de tweede en vierde zondag blijven de volwassenen in de priesterschap en ZHV de leringen van kerkleiders bestuderen, met nadruk op de recente boodschappen van hedendaagse profeten.5 Op die zondagen bestuderen de jongevrouwen en de Aäronische priesterschap evangeliethema’s.

Het nieuwe boek voor thuisstudie bevat ‘Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond.’6 Elk lesschema bevat nuttige studie-ideeën en activiteiten voor personen en gezinnen. Het boek Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen bevat veel illustraties die het leerproces van het individuele lid of de gezinsleden een stuk aantrekkelijker maken, in het bijzonder voor kinderen.7 Ieder huishouden ontvangt dit nieuwe boek in december.

President Nelson heeft ons, vanaf zijn eerste toespraak tot de leden van de kerk, dringend verzocht ons voor te bereiden op de wederkomst door het verbondspad te bewandelen.8

De huidige wereldsituatie vergt steeds meer een diepere bekering tot, en meer geloof in, onze hemelse Vader, en Jezus Christus en zijn verzoening. De Heer heeft ons regel op regel voorbereid op de zware tijden waarin we ons nu bevinden. In de afgelopen jaren heeft de Heer ons geïnspireerd om bepaalde, verwante zaken aan de orde te stellen, met inbegrip van:

  • Sabbatheiliging en de heilige verordening van het avondmaal, waar in de afgelopen drie jaar de nadruk op heeft gelegen.

  • Op aanwijzing van de bisschop richten versterkte ouderlingenquorums en zustershulpverenigingen zich op het doel en de van God gekregen taken van de kerk.9 Zij helpen leden heilige verbonden sluiten en nakomen.

  • Bediening op een hogere en heiliger manier is vreugdevol ter hand genomen.

  • Met het einddoel in gedachten, worden tempelverbonden en familiegeschiedenis een doelgericht onderdeel van het verbondspad.

De aanpassing die vanochtend is bekendgemaakt, is nog een voorbeeld van hemelse leiding voor de uitdagingen van deze tijd.

Het traditionele leerplan van de kerk legde nadruk op de zondagse kerkbeleving. We weten dat we, als we beter onderwijs krijgen en de leden beter geestelijk voorbereid aan de les deelnemen, een betere zondagse kerkbeleving hebben. Het is een grote zegen dat de Geest in de kerksetting vaak bekering stimuleert en versterkt.

Het nieuwe thuisgerichte en kerkgesteunde leerplan dient te leiden tot een krachtiger godsdienstige beleving en geestelijke instelling in het gezin, en een krachtiger godsdienstige beleving en geestelijke instelling van personen. We weten welke krachtige geestelijke invloed en diepe en blijvende bekering er thuis mogelijk zijn. Jaren geleden bleek uit onderzoek dat jongemannen en jongevrouwen de invloed van de Geest het meest voelen bij individuele Schriftstudie en gezinsgebed. Ons doel is een dusdanige balans tussen de kerk- en de gezinsbeleving te brengen dat geloof en spiritualiteit en diepe bekering tot onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus enorm toenemen.

Wat in deze aanpassing te maken heeft met het thuisgerichte en kerkgesteunde leerplan, laat voldoende ruimte voor iedere persoon en ieder gezin om onder gebed te bepalen hoe en wanneer zij dat willen doen. Dit zal bijvoorbeeld gezinnen zeer tot zegen zijn. Maar het is, afhankelijk van de plaatselijke behoeften, volstrekt gepast dat jonge alleenstaanden, alleenstaanden, alleenstaande ouders, gezinnen met niet-leden, nieuwe leden10 en anderen, buiten de normale kerkgang gezellig samenkomen en elkaar sterken door het thuisgerichte kerkboek samen te bestuderen. Wie dat verlangen te doen, kunnen dat informeel onderling regelen.

In veel delen van de wereld kiezen leden ervoor om na de zondagsdienst in de kerk te blijven om de sociale banden nog wat aan te halen. Niets in deze aanpassing staat zulke geweldige en lonende initiatieven in de weg.

Ter voorbereiding op de sabbat sturen sommige wijken doordeweeks al een e-mail, sms’je of appje met informatie naar de leden. In het licht van deze aanpassing bevelen wij deze vorm van communicatie ten zeerste aan. Deze uitnodigingen stellen de leden op de hoogte van het kerkschema voor de komende zondag, inclusief het onderwerp van de zondagse les. Ze stimuleren ook de evangelische gesprekken thuis. Bovendien kan er in de zondagse bijeenkomsten voor volwassenen informatie gedeeld worden die wekelijks de studie in de kerk aan de studie thuis verbindt.

De avondmaalsdienst en de lesperiode vergen gebedvolle overweging om er zeker van te zijn dat de spiritualiteit voorrang krijgt boven bestuurszaken. Zo kunnen bekendmakingen grotendeels in de doordeweekse uitnodiging of in een gedrukt programma komen te staan. Een openings- en slotgebed maken deel uit van de avondmaalsdienst, maar in de tweede bijeenkomst volstaat alleen een slotgebed.11

Zoals gezegd gaat het nieuwe zondagse kerkschema pas in januari 2019 in. Daar zijn verscheidene redenen voor. Dit zijn de twee belangrijkste. Ten eerste is er dan tijd genoeg om het boek Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, te verspreiden. Ten tweede, krijgen ringpresidenten en bisschoppen zo de tijd om een vergaderschema voor meerdere wijken in één gebouw op te stellen, zodat meer wijken eerder op de dag met hun kerkschema kunnen beginnen.

De openbaringen die de leiders van de kerk de afgelopen paar jaar hebben gezocht en gekregen, behelzen: de avondmaalsdienst kracht bijzetten, de sabbat heiligen, en ouders en individuele leden stimuleren en assisteren om van hun thuis een bron van geestelijke kracht en groter geloof te maken, een plek waar blijdschap en geluk heersen.

Uitzonderlijke zegeningen

Wat houden deze aanpassingen in voor de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen? We zijn ervan overtuigd dat de leden uitzonderlijk zullen worden gezegend. De zondag kan een dag van evangeliestudie en -onderricht zowel in de kerk als in het gezin zijn. Voor personen en gezinnen die aan gezinsraden, familiegeschiedenis, bediening, dienstbetoon, aanbidding en vreugdevolle activiteiten in het gezin deelnemen, zal de sabbat werkelijk een verlustiging zijn.

Afbeelding
Gezin Carvalho

Een gezin in Brazilië woont in een ring waarin het nieuwe boek Kom dan en volg Mij is uitgetest. Fernando, een teruggekeerde zendeling, en zijn vrouw, Nancy, de ouders van vier kleine kinderen, zeiden in hun verslag: ‘Toen Kom dan en volg Mij in onze ring werd geïntroduceerd, was ik heel enthousiast, en ik dacht: de manier waarop wij thuis de Schriften bestuderen, gaat veranderen.’ En dat gebeurde dan ook bij ons thuis, en ik zag als kerkleider dat het ook in andere gezinnen gebeurde. […] Het hielp ons om de Schriften thuis meer te bespreken. Mijn vrouw en ik kregen meer begrip van het onderwerp dat we die week bestudeerden. […] Het vergrootte […] onze kennis van het evangelie en versterkte ons geloof en getuigenis. […] Ik geef u mijn getuigenis […] dat ik weet dat het door de Heer geïnspireerd is. De consequente en doeltreffende studie van beginselen en leerstellingen, vervat in de Schriften, leidt tot meer geloof, getuigenis en licht in de gezinnen […] in een wereld die steeds meer in verval raakt.’12

Het nieuwe boek Kom dan en volg Mij is in meer ringen over de hele wereld uitgetest, en overal is het boek zeer gunstig ontvangen. Vele leden gaven aan dat ze zowaar de stap van het lezen van de Schriften naar het bestuderen van de Schriften wisten te maken. Ze waren veelal van mening dat hun geloof erdoor was versterkt en dat het de wijk zeer ten goede was gekomen.13

Diepe en blijvende bekering

Het doel van deze aanpassingen is een diepe en blijvende bekering van volwassenen en de opkomende generatie teweeg te brengen. Op de eerste pagina van het boek voor personen en gezinnen staat: ‘Het doel van al het leren en onderwijzen in het evangelie is onze bekering te verdiepen en meer op Jezus Christus te lijken. […] We vertrouwen daarbij op Christus, dat Hij ons hart […] verandert.’14 Dat gebeurt veelal ‘buiten het klaslokaal om en vindt in iemands hart en huis plaats. Het vergt dat we dagelijks consequent proberen het evangelie te begrijpen en na te leven. Voor ware bekering is de invloed van de Heilige Geest essentieel.’15

Het belangrijkste doel en de uiteindelijke zegen van een diepe en blijvende bekering is dat we de verbonden en verordeningen van het verbondspad waardig ontvangen.16

We vertrouwen erop dat u met elkaar overlegt en openbaring krijgt om deze aanpassingen door te voeren, zonder het doel voorbij te zien of personen of gezinnen in een keurslijf te duwen. Er volgt nog extra informatie, inclusief een brief met bijlage van het Eerste Presidium.

Ik getuig tot u dat wij allen een krachtige bevestiging kregen na onze beraadslagingen in de Raad van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen in de tempel, en nadat onze geliefde profeet de Heer om openbaring had gesmeekt om deze aanpassingen te kunnen invoeren. Russell M. Nelson is onze levende president en profeet. De bekendmakingen die vandaag zijn gedaan zullen grote zegeningen teweegbrengen voor hen die de aanpassingen enthousiast omarmen en de leiding van de Heilige Geest nastreven. We zullen dichter bij onze hemelse Vader en onze Heer en Heiland, Jezus Christus, komen, van wie ik een stellige getuige ben. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Openingswoord’, Liahona, november 2018, 8.

  2. We zijn ons er ook van bewust dat in de samenleving in het algemeen het overgrote deel van de evenementen op het gebied van informatie, onderwijs, en zelfs amusement, aanmerkelijk zijn ingekort.

  3. Dit leerplan zal zowel digitaal als in druk beschikbaar komen.

  4. Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen (boek, 2019), VI.

  5. Zie ‘Kom dan en volg Mij – voor het ouderlingenquorum en de zustershulpvereniging’, Liahona, mei 2018, 140. In plaats van op de tweede en derde zondag, worden de boodschappen van de algemene conferentie op de tweede en vierde zondag besproken.

  6. Zie Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, 4. Personen en gezinnen beslissen zelf welk deel van de evangelische thuisstudie, thuisavond en gezinsactiviteiten de gezinsavond vormen (die door velen al thuisavond wordt genoemd). Daar personen en gezinnen dit zelf zullen bepalen, zijn thuisavond en gezinsavond onderling verwisselbaar gebruikt in de aanpassingen die zijn bekendgemaakt.

  7. Zie Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, 29.

  8. Zie Russell M. Nelson, ‘Nu we samen verdergaan’, Liahona, april 2018, 7.

  9. Zie Handboek 2: de kerk besturen (2010), 2.2. Die door God voorgeschreven taken ‘bestaan uit hulp aan de leden om het evangelie van Jezus Christus na te leven, de vergadering van Israël door middel van zendingswerk, de zorg voor de armen en behoeftigen, en de verlossing van de doden door de bouw van tempels en het verrichten van plaatsvervangende verordeningen.’ Zie ook Leer en Verbonden 110, waar verslag wordt gedaan van de herstelling van essentiële sleutels.

  10. Besteed in het bijzonder aandacht aan de kinderen van wie de ouders niet tot de kerk behoren of onregelmatig naar de kerk komen. Alleenstaanden en anderen kunnen ook met een gezin samenkomen als alle betrokkenen daarbij gebaat zijn.

  11. De tweede bijeenkomst heeft doorgaans geen openingsprogramma.

  12. Fernando en Nancy de Carvalho, Brazilië.

  13. Wie betrokken waren bij het testproject bestudeerden het evangelie gemiddeld vaker, en hun Schriftstudie en evangeliegesprekken thuis hadden meer diepgang. Ze schreven dat ze meer over het evangelie spraken met leden van de familie en de wijk. En ze vonden het fijn dat ze hetzelfde tekstblok als de andere gezinsleden bestudeerden. Dat gold in het bijzonder voor jongeren.

  14. Zie Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, V; zie ook 2 Korinthe 5:17.

  15. Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, V.

  16. Russell M. Nelson, ‘Nu we samen verdergaan’, 7.