2010–2019
Alles in Christus bijeenbrengen
Oktober 2018


Alles in Christus bijeenbrengen

De macht van het evangelie van de Heiland om ons te veranderen en zegenen, vloeit voort uit het opmerken en benutten van de verwevenheid van de leer, de beginselen en de gebruiken.

Een touw is een belangrijk werkmiddel dat we allemaal kennen. Touwen zijn gemaakt van draden uit stof, planten, metaal of andere materialen die ieder gedraaid of gevlochten zijn. Het is boeiend dat heel gewone stoffen ineengestrengeld kunnen worden en dan buitengewoon sterk zijn. Zo kunnen we door gewone materialen effectief met elkaar te verbinden een buitengewoon werkmiddel produceren.

Afbeelding
Draden tot een touw gevlochten

Net zoals een touw sterk wordt door veel draden ineen te strengelen, zo biedt het evangelie van Jezus Christus het beste perspectief van waarheid en de rijkste zegeningen, wanneer we de aansporing van Paulus opvolgen om ‘alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is.’1 En deze essentiële hoeveelheid waarheid heeft de Heer Jezus Christus als middelpunt, omdat Hij ‘de Weg en de Waarheid en het Leven’ is.2

Ik bid dat de Heilige Geest ons mag verlichten nu we bespreken hoe het beginsel van alles in Christus bijeenbrengen heel praktisch van toepassing is op het leren en naleven van zijn herstelde evangelie in ons dagelijks leven.

Een tijd van openbaring

Wij leven in een opmerkelijke tijd van openbaring in de herstelde Kerk van Jezus Christus. De historische veranderingen die vandaag zijn aangekondigd, hebben maar één alles overkoepelend doel: geloof in onze hemelse Vader en zijn plan, en in zijn Zoon Jezus Christus en zijn verzoening, sterken. Het zondagse kerkschema is niet gewoonweg ingekort. Integendeel, we hebben nu als individueel lid en als gezin meer de kans en de plicht onze tijd te gebruiken om van de sabbat thuis en in de kerk een verlustiging te maken.

In april is niet louter de organisatiestructuur van de priesterschapsquorums veranderd. Integendeel, er is nadruk gelegd op en kracht verleend aan een edeler, heiliger manier van bediening aan onze broeders en zusters.

Net zoals de gevlochten draden van een touw een solide, duurzaam werkmiddel opleveren, zo maken al deze acties die met elkaar in verband staan, deel uit van een vereende inspanning om de focus, de hulpbronnen en het werk van de herstelde kerk van de Heiland op één lijn te brengen met haar fundamentele zending: God helpen bij zijn werk om de verlossing en verhoging van zijn kinderen tot stand te brengen. Concentreer u alstublieft niet vooral op de logistieke aspecten van wat bekendgemaakt is. We moeten oppassen dat de procedurele details de overkoepelende geestelijke redenen voor deze veranderingen niet overschaduwen.

Het is ons verlangen dat geloof in het plan van de Vader en in de verlossende zending van de Heiland op de aarde mag toenemen en dat Gods eeuwigdurend verbond mag worden gevestigd.3 Onze enige doeleinden zijn voortgaande bekering tot de Heer mogelijk maken, en onze broeders en zusters vollediger liefhebben en effectiever dienen.

In hokjes denken

Wij, leden van de kerk, denken soms in hokjes: we scheiden zaken van elkaar en passen het evangelie toe door middel van lange lijsten met onderwerpen die we moeten bestuderen of taken die we af moeten maken. Maar die benadering kan ons begrip en onze visie wel eens inperken. We moeten voorzichtig zijn, want een farizese aandacht voor lijstjes kan ons ervan weerhouden om dichter bij de Heer te komen.

Het doel en de reiniging, het geluk en de vreugde, en de voortgaande bekering en bescherming als gevolg van ‘de overgave van [ons] hart aan God’4 en het ontvangen van ‘zijn beeld in [ons] gelaat’,5 kunnen niet worden verkregen door het louter afwerken en afstrepen van alle geestelijke zaken die we horen te doen. De macht van het evangelie van de Heiland om ons te veranderen en zegenen, vloeit voort uit het opmerken en benutten van de verwevenheid van de leer, de beginselen en de gebruiken. Alleen als we alles in Christus bijeenbrengen, met onze aandacht sterk op Hem gericht, kunnen met elkaar verbonden evangeliewaarheden ons in staat stellen om te worden wat God voor ogen heeft6 en moedig tot het einde toe te volharden.7

Evangeliewaarheden ontdekken en met elkaar verbinden

Het evangelie van Jezus Christus is een prachtig wandkleed van waarheid dat ‘goed samengevoegd’8 en geweven is. Als we geopenbaarde evangeliewaarheden ontdekken en met elkaar verbinden, ontvangen we een mooi perspectief en meer geestelijk vermogen door ogen die de invloed van de Heer in ons leven kunnen zien en oren die zijn stem kunnen horen.9 En door het beginsel van alles samenbrengen – en wel in Hem – kunnen wij de traditionele checklist veranderen in een samengevoegd, geïntegreerd en compleet geheel. Ik zal een leerstellig voorbeeld en een kerkvoorbeeld geven van wat ik bedoel.

Voorbeeld 1. Het vierde geloofsartikel is een van de beste voorbeelden van alles in Christus samenbrengen: ‘Wij geloven dat de eerste beginselen en verordeningen van het evangelie zijn: ten eerste, geloof in de Heer Jezus Christus; ten tweede, bekering; ten derde, doop door onderdompeling tot vergeving van zonden; ten vierde, handoplegging voor de gave van de Heilige Geest.’10

Afbeelding
Geloof in de Heer Jezus Christus

Echt geloof richt zich op de Heer Jezus Christus als de goddelijke en eniggeboren Zoon van de Vader. Het richt zich op Hem en op de verlossende zending die Hij heeft vervuld. ‘Want Hij heeft aan de doeleinden van de wet voldaan en Hij maakt aanspraak op allen die in Hem geloven; en zij die in Hem geloven, zullen al het goede aanhangen; daarom bepleit Hij de zaak van de mensenkinderen.’11 Geloof in Christus oefenen betekent dat we ons vertrouwen in Hem als onze Heiland stellen, in zijn naam en in zijn beloften.

Afbeelding
Bekering

Het eerste natuurlijke gevolg van vertrouwen in de Heiland is dat we ons bekeren en ons van kwaad afwenden. Wanneer we geloof in de Heer oefenen, wenden we ons vanzelf tot Hem, komen tot Hem en leunen op Hem. Bekering betekent dus erop vertrouwen en ons erop verlaten dat de Verlosser voor ons doet wat we zelf niet kunnen doen. Ieder van ons moet zich ‘geheel verlaten op de verdiensten van Hem die machtig is om te redden’,12 omdat wij ‘door de verdiensten en de barmhartigheid en de genade van de heilige Messias’13 nieuwe scheppingen in Christus kunnen worden14 en uiteindelijk terug kunnen keren naar de tegenwoordigheid van God, en daar kunnen wonen.

Afbeelding
Doop

De verordening van de doop tot vergeving van zonden vereist dat wij op Hem vertrouwen, ons op Hem verlaten en Hem volgen. Nephi verkondigde: ‘Daarom, mijn geliefde broeders, weet ik dat indien u de Zoon met een volmaakt voornemen van hart volgt, zonder huichelarij en bedrog voor het aangezicht van God, maar met een oprechte bedoeling, en u zich van uw zonden bekeert en tot de Vader getuigt dat u gewillig bent de naam van Christus op u te nemen door de doop – ja, door gelijk uw Heer en uw Heiland in het water af te dalen, naar zijn woord – zie, dan ontvangt u de Heilige Geest; ja, dan komt de doop met vuur en met de Heilige Geest.’15

Afbeelding
Bevestiging

De verordening van handoplegging voor de gave van de Heilige Geest vereist dat wij op Hem vertrouwen, ons op Hem verlaten, Hem volgen en met de hulp van de Heilige Geest in Hem voorwaarts gaan. Zoals Nephi zei: ‘En nu, […] hierdoor weet ik dat, tenzij een mens tot het einde volhardt in het volgen van het voorbeeld van de Zoon van de levende God, hij niet kan worden gered.’16

Afbeelding
Alles bijeenbrengen

In het vierde geloofsartikel worden niet alleen de fundamentele beginselen en verordeningen van het herstelde evangelie opgenoemd. Maar in deze geïnspireerde geloofsverklaring wordt alles in Christus bijeengebracht: op Hem vertrouwen, ons op Hem verlaten, Hem volgen en met Hem, ja, in Hem, voorwaarts gaan.

Voorbeeld 2. Nu wil ik duidelijk maken hoe alle kerkprogramma’s en initiatieven in Christus bijeengebracht worden. Ik zou nog veel meer voorbeelden kunnen noemen, maar beperk mij tot een paar.

Afbeelding
Zion opbouwen en versterken

In 1978 instrueerde president Spencer W. Kimball de leden van de kerk om de kracht van Zion in de hele wereld op te bouwen. Hij raadde de heiligen aan om in hun vaderland te blijven en sterke ringen te vestigen door Gods gezin bijeen te brengen en hen in de wegen van de Heer te onderwijzen. Hij gaf ook aan dat er meer tempels gebouwd zouden worden en beloofde zegeningen aan de heiligen, waar ter wereld ze ook woonden.17

Afbeelding
Vergaderblok van drie uur
Afbeelding
Gezinsproclamatie

Naarmate het aantal ringen toenam, werd de behoefte groter om te zorgen dat het thuis van de leden ‘een plek werd waar gezinsleden [graag] waren, hun leven konden verrijken en wederzijdse liefde, steun, waardering en bemoediging ondervinden.’18 Daarom werden in 1980 de zondagsbijeenkomsten geconsolideerd tot een vergaderblok van drie uur om onze ‘persoonlijke en gezinsverantwoordelijkheid voor het leren, naleven en onderwijzen van het evangelie opnieuw te benadrukken.’19 Die nadruk op het gezin werd bevestigd in ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, die in 1995 door president Gordon B. Hinckley werd gepresenteerd.20

Afbeelding
Tempelbouw

In april 1998 kondigde president Hinckley de bouw van veel kleine tempels aan en bracht de heilige verordeningen van het huis des Heren daardoor dichter bij de heiligen der laatste dagen en hun gezinnen in de hele wereld.21 Die verbeterde kansen voor geestelijke groei en ontplooiing werden ondersteund door een toename in stoffelijke zelfredzaamheid met de aankondiging van het permanent studiefonds in 2001.22

Afbeelding
Zorg voor armen en minderbedeelden

President Thomas S. Monson heeft de heiligen tijdens zijn ambtsperiode herhaaldelijk aangespoord anderen te redden. Hij beklemtoonde de zorg voor de armen en minderbedeelden als een van de taken die de kerk van God heeft gekregen. De aanhoudende nadruk op stoffelijke voorbereiding resulteerde in de zelfredzaamheidsdiensten die in 2012 vorm kregen.

Afbeelding
Van de sabbat een verlustiging maken

De laatste jaren is de opdracht om van de sabbat thuis en in de kerk een verlustiging te maken als een wezenlijk beginsel beklemtoond en bekrachtigd. Dat heeft ons voorbereid op de aanpassing in het zondagse kerkschema die in deze conferentiebijeenkomst bekend is gemaakt.23

Afbeelding
Melchizedekse-priesterschapsquorums op één lijn met hulporganisaties

En zes maanden geleden werden de Melchizedekse-priesterschapsquorums versterkt en meer met de hulporganisaties op één lijn gebracht om een hogere, heiliger vorm van bediening te bewerkstelligen.

Afbeelding
Eén groot geheel

Ik geloof dat wij door de volgorde en timing van deze beslissingen in een tijdsbestek van decennia, één harmonieus, allesomvattend werk kunnen zien in plaats van een serie onafhankelijke, losse initiatieven. ‘God heeft een patroon geopenbaard voor de geestelijke groei van personen en gezinnen door middel van verordeningen, onderwijs, programma’s en activiteiten die thuisgericht en kerkgesteund zijn. Kerkorganisaties en programma’s zijn er om personen en gezinnen tot zegen te zijn en vormen geen doel op zich.’24

Ik bid dat we mogen inzien dat het werk van de Heer één groot wereldwijd werk is, dat zich steeds meer op het gezin richt en door de kerk ondersteund wordt. Ik weet en getuig dat God ‘nog vele grote en belangrijke dingen aangaande het koninkrijk van God zal openbaren’.25

Belofte en getuigenis

Aan het begin van mijn toespraak heb ik uw aandacht gevestigd op de kracht die ontstaat als aparte draden van een materiaal samen tot een touw worden gedraaid of gevlochten. Op soortgelijke wijze beloof ik dat wij meer perspectief, doelgerichtheid en kracht bij het leren en naleven van het herstelde evangelie van Jezus Christus zullen ervaren als we alles in Christus bijeen proberen te brengen, namelijk in Hem.

Alle kansen en zegeningen die van eeuwig belang zijn, hebben hun oorsprong in, zijn mogelijk dankzij, zijn zinvol vanwege, en blijven bestaan door de Heer Jezus Christus. Alma getuigde ‘dat er geen andere weg of middel is waardoor de mens kan worden gered, dan alleen in en door Christus. Zie, Hij is het leven en het licht van de wereld.’26

Vol vreugde getuig ik van de goddelijkheid en levende werkelijkheid van de eeuwige Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus. In onze Heiland vinden wij vreugde. En in Hem vinden we de geruststelling van ‘vrede in deze wereld en het eeuwige leven in de toekomende wereld’.27 Daarvan getuig ik in de heilige naam van de Heer Jezus Christus. Amen.