2010–2019
Het kampvuur van ons geloof
Oktober 2018


Het kampvuur van ons geloof

De dageraad van geloof zal, voor wie die zoekt, toestaat en ruimte biedt, soms heel geleidelijk, aanbreken of terugkomen.

Geliefde broeders en zusters, is het niet geweldig om voortdurend bij monde van president Russell M. Nelson en onze kerkleiders openbaring uit de hemel te ontvangen? Zij vragen ons om thuis en in de kerk, met heel ons hart, verstand en sterkte op een nieuwe, heiliger manier te leven.1

Hebt u weleens iets gedaan waarvoor u zich eigenlijk onvoorbereid of onbekwaam voelde, maar dat u tot zegen is geweest, omdat u het toch probeerde?

Ik wel. Ik geef een voorbeeld.

Enkele jaren geleden vroeg ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen mij: ‘Gerrit, heb je zin om met mij aquarellen te schilderen?’

Ouderling Scott zei dat hij door te schilderen beter kon observeren en scheppen. In zijn boek staat: ‘Wees creatief, ook al zijn uw pogingen maar bescheiden. […] Creativiteit kan een geest van dankbaarheid voor het leven oproepen, en voor alles wat de Heer met uw wezen heeft verweven. […] Kies verstandig, dan hoeft het niet veel tijd in beslag te nemen.’2

President Henry B. Eyring zegt dat zijn artistieke bespiegelingen zijn ingegeven door een ‘gevoel van liefde’, onder meer ‘de liefde van een Schepper die wil dat zijn kinderen zoals Hij worden, dat ze scheppen en vormgeven’.3 De creaties van president Eyring bieden een ‘unieke, geestelijke blik op getuigenis en geloof’.4

De kunstwerken van president Boyd K. Packer geven een fundamentele evangelieboodschap weer: ‘God is de Schepper van de hemelen en de aarde en alles wat daarin is, de natuur getuigt van die goddelijke schepping, en er bestaat een volmaakte harmonie tussen natuur, wetenschap en het evangelie van Jezus Christus.’5

Alma getuigt: ‘Alle dingen wijzen erop dat er een God is.’6 In het jeugdwerk zingen onze kinderen: ‘Wanneer ik de zang van vogels hoor of kijk naar de blauwe lucht, […] dan dank ik U, hemelse Vader, dat U al dit moois hebt gemaakt door uw macht.’7 De auteur Victor Hugo bejubelt de ‘wonderlijke band tussen wezens en dingen; in dit onmetelijke geheel, van de zon tot de nietigste bladluis. […] Al het vliegend gevogelte houdt het garen der eeuwigheid in zijn klauwen. […] Een melkweg is een mierennest van sterren.’8

Ik ga terug naar de vraag van ouderling Scott.

‘Ouderling Scott,’ antwoordde ik, ‘ik wil graag beter leren observeren en scheppen. Ik stel mij gefascineerd voor dat onze hemelse Vader kolkende wolken schildert, en lucht en water in alle schakeringen. Maar…’ en toen aarzelde ik lang voordat ik zei: ‘Ouderling Scott, ik kan helemaal niet aquarelleren. Het wordt vast frustrerend als u het mij wilt leren.’

Ouderling Scott glimlachte, en we legden een datum vast. Die dag had hij papier, verf en penselen klaargelegd. Hij maakte een paar schetsen en hielp mij het papier nat te maken.

Afbeelding
Kampvuur bij zonsondergang

Als voorbeeld gebruikten we zijn prachtige aquarel met de titel Kampvuur bij zonsondergang. Tijdens het schilderen, praatten we over geloof, hoe we duisternis en onzekerheid achter ons laten als we naar het licht en de warmte van een kampvuur kijken, hoe een kampvuur van geloof ons hoop en vertrouwen geeft in lange, eenzame nachten. En de dag breekt altijd weer aan. Het kampvuur van ons geloof, onze herinneringen, ervaringen, en het erfgoed van ons geloof in Gods goedheid en barmhartigheid, heeft ons tijdens de nacht gesterkt.

Ik getuig dat de dageraad van geloof, voor wie die zoekt, toelaat en ruimte biedt, soms heel geleidelijk, zal aanbreken of terugkeren. Het licht zal komen als we ernaar verlangen en het zoeken, als we Gods geboden geduldig gehoorzamen, als we voor Gods genade, zijn genezing en verbonden ontvankelijk zijn.

Tijdens het schilderen moedigde ouderling Scott mij aan: ‘Gerrit, zelfs na één les kun je iets schilderen dat je wilt bewaren en koesteren.’ Ouderling Scott had gelijk. Ik koester de aquarel van het kampvuur van ons geloof die ouderling Scott mij leerde schilderen. Mijn artistieke talenten zijn nog steeds beperkt, maar de gedachte aan het kampvuur van ons geloof kan ons op vijf manieren opbouwen.

Ten eerste betekent het kampvuur van ons geloof dat we in gezonde creativiteit vreugde kunnen vinden.

Het is fijn om te fantaseren, leren en zinvolle nieuwe dingen te doen, vooral naarmate we ons geloof en vertrouwen in onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, verdiepen. We kunnen onszelf niet door eigenliefde redden. Maar onze hemelse Vader houdt meer van ons en kent ons beter dan wijzelf. We kunnen op de Heer vertrouwen en hoeven niet op ons eigen inzicht te steunen.9

Bent u weleens als enige niet op een verjaardagsfeest uitgenodigd?

Bent u weleens als laatste, of helemaal niet, in een team gekozen?

Hebt u zich weleens goed voorbereid op een examen, een sollicitatiegesprek of op iets wat u heel graag wilde, en hebt u het toch verknald?

Hebt u ooit gebeden voor een relatie die daarna toch op de klippen liep?

Bent u chronisch ziek, heeft uw partner u verlaten of bezorgen uw kinderen u verdriet?

Onze Heiland kent onze omstandigheden. Als we de keuzevrijheid die God ons heeft gegeven, benutten, en ons in nederigheid en geloof volledig inzetten, zal onze Heiland, Jezus Christus, in vreugde en problemen bij ons zijn. Geloof houdt een verlangen en een keuze om te geloven in. Geloof vloeit ook voort uit het gehoorzamen van Gods geboden, die zijn gegeven om ons te zegenen als we zijn verbondspad volgen.

Als wij ons onzeker, eenzaam, gefrustreerd, boos, teleurgesteld, ontmoedigd of ver van God en zijn herstelde kerk voelen, moeten we wellicht een extra inspanning leveren en meer geloof oefenen om weer op zijn verbondspad te komen. Maar dat is het waard! Alstublieft, kom, of keer terug, tot de Heer Jezus Christus! Gods liefde is sterker dan de banden van de lichamelijke en de geestelijke dood.10 De verzoening van onze Heiland is oneindig en eeuwig. We dwalen allemaal af en maken fouten. We kunnen tijdelijk de weg kwijtraken. God houdt ons liefdevol voor dat er altijd een weg terug is, waar we ook zijn of wat we ook hebben gedaan. Hij staat klaar om ons te omarmen.11

Ten tweede moedigt het kampvuur van ons geloof ons aan om op nieuwe, hogere en heiliger manieren volgens de Geest te dienen.

Die vorm van bediening brengt wonderen tot stand, en dan voelen we ons gezegend dat we bij het verbond horen. We voelen Gods liefde en willen anderen in diezelfde geest dienen.

Mijn vrouw en ik maakten onlangs kennis met een gezin dat was gezegend doordat een trouwe priesterschapsdrager aan de bisschop had gevraagd of hij de huisonderwijscollega van de vader mocht worden. De vader was niet actief en had geen zin in huisonderwijs. Maar geleidelijk veranderde zijn hart, en hij begon samen met zijn liefhebbende broeder ‘hun’ gezinnen te bezoeken. Na zo’n bezoek vroeg zijn vrouw, die zelf nooit naar de kerk ging, hoe het was gegaan. De vader gaf toe dat hij ‘misschien iets had gevoeld’, en ging vervolgens naar de keuken voor een biertje.12

Maar van het een kwam het ander: fijne ervaringen, de bediening, een verandering van hart, de cursus voorbereiding op de tempel, kerkbezoek, en verzegeling als gezin in de heilige tempel. Stel u voor hoe dankbaar de kinderen en kleinkinderen voor hun vader en moeder zijn, en voor de dienende broeder die als vriend en collega van hun vader anderen liefhad en diende.

Het derde voordeel van een kampvuur van geloof is dat we vreugde in het evangelie scheppen en zegeningen ontvangen als we ernaar streven de Heer en anderen met hart en ziel lief te hebben.

De Schriften vragen ons om alles wat we zijn en worden op het altaar van liefde en dienstbetoon te leggen. In Deuteronomium in het Oude Testament staat dat we de Heer, onze God, met heel ons hart, onze ziel en kracht moeten liefhebben.13 Jozua spoort ons aan: ‘[Heb] de Heere, uw God, lief, [ga] in al Zijn wegen, [neem] Zijn geboden in acht neemt, [houd u] aan Hem vast, en [dien] Hem met heel uw hart en met heel uw ziel.’14

In het Nieuwe Testament geeft de Heiland de twee grote geboden: ‘U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht […], en uw naaste als uzelf.’15

In het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus, arbeidde koning Benjamin ‘met alle kracht van zijn lichaam en het vermogen van zijn gehele ziel’ en vestigde hij ‘vrede in het land’.16 Elke zendeling weet dat de Heer ons in de Leer en Verbonden vraagt Hem met ons hele ‘hart, macht, verstand en kracht’ te dienen.17 Toen de heiligen in Jackson County kwamen, gaf de Heer hun het volgende gebod om de Sabbat te heiligen: ‘U zult de Heer, uw God, liefhebben met geheel uw hart, met geheel uw macht, verstand en kracht; en u zult Hem dienen in de naam van Jezus Christus.’18

Wij verheugen ons in de uitnodiging om God en de mensen om ons heen met hart en ziel, en op nieuwe en heiliger manieren, lief te hebben, om ons geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus in ons hart, ons thuis en in de kerk te versterken.

Ten vierde moedigt het kampvuur van ons geloof ons aan om een consequent rechtschapen levenswijze te ontwikkelen waardoor ons geloof en onze geestelijke instelling zich verdiepen.

Deze heilige, rechtschapen levenswijze kan bestaan uit gewoonten zoals het gebed; Schriftstudie; vasten; onze Heiland en onze verbonden door de verordening van het avondmaal indachtig zijn; de zegeningen van het evangelie verspreiden door zendingswerk, tempelwerk en familiegeschiedenis, en ander dienstbetoon; een dagboek bijhouden enzovoort.

Waar rechtschapen gewoonten en geestelijke verlangens elkaar ontmoeten, worden tijd en eeuwigheid verenigd. We ontvangen geestelijk licht en leven, als we door onze religieuze gewoonten dichter bij onze hemelse Vader en onze Heiland, Jezus Christus, komen. Als we de geest en de letter van de wet liefhebben, zullen eeuwige zaken zich als dauw uit de hemel op onze ziel vormen.19 Dagelijkse gehoorzaamheid en verfrissend levend water leiden tot antwoorden, geloof en de kracht om alledaagse moeilijkheden en kansen met geduld, het juiste perspectief en vreugde aan te pakken.

Ten vijfde: als we goede gewoonten behouden en ook nog naar nieuwe, heiligere manieren zoeken om God lief te hebben en onszelf en anderen voor te bereiden Hem te ontmoeten, kan het kampvuur van ons geloof ons eraan herinneren dat alleen Christus volmaakt is, en niet wij of de wereld.

Gods uitnodigingen zitten vol liefde en mogelijkheden, want Jezus Christus is ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’.20 Wie belast is, nodigt Hij uit: ‘Kom naar Mij toe’. En wie naar Hem toekomt, belooft Hij: ‘Ik zal u rust geven’.21 ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem […] [heb] God [lief] met al uw macht, verstand en kracht, dan is zijn genade u genoeg, opdat u door zijn genade volmaakt kunt zijn in Christus.’22

Die verzekering – dat u door zijn genade volmaakt in Christus kunt zijn – omvat ook de troost, de gemoedsrust en de belofte dat we met geloof en vertrouwen in de Heer voorwaarts kunnen gaan, ook al gaat niet alles zoals wij verwachten of zelfs verdienen, ook als we ons best doen.

We hebben allemaal weleens het gevoel dat we niet goed genoeg, niet zeker, of misschien niet getrouw genoeg zijn. Maar als we trouw God liefhebben en onze naaste bedienen, voelen we op nieuwe en heiligere manieren Gods liefde en de inspiratie die we voor onszelf en voor hen nodig hebben.

Onze Heiland moedigt ons vol mededogen aan om ‘standvastig in Christus voorwaarts [te] streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen’,23 en Hij verzekert ons dat we dat kunnen. De leer van Christus, de verzoening van onze Heiland en onze onverdeelde inzet op zijn verbondspad zorgen ervoor dat wij zijn waarheden zullen kennen, en die zullen ons vrij maken.24

Ik getuig dat de volheid van zijn evangelie en zijn plan van geluk zijn hersteld en worden onderwezen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, in de heilige Schriften, en door profeten, van de profeet Joseph Smith tot onze huidige profeet, president Russell M. Nelson. Ik getuig dat zijn verbondspad leidt tot de grootste gave die onze hemelse Vader ons heeft beloofd: ‘u zult het eeuwige leven hebben’.25

Mogen zijn zegeningen en blijvende vreugde ons vervullen, en mogen wij ons hart, onze hoop en toewijding warmen aan het kampvuur van ons geloof, dat bid ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.