2010–2019
De rol van het Boek van Mormon bij bekering
Oktober 2018


De rol van het Boek van Mormon bij bekering

We vergaderen Israël voor de laatste keer en doen dat met het Boek van Mormon, een van de krachtigste middelen tot bekering.

Veel mensen zetten vraagtekens bij het bestaan van God en onze relatie tot Hem. Velen weten weinig of helemaal niets over zijn grote plan van geluk. President Ezra Taft Benson heeft meer dan dertig jaar geleden gezegd: ‘Een groot gedeelte van de […] wereld van vandaag verwerpt de goddelijke natuur van de Heiland. Men trekt zijn miraculeuze geboorte, zijn volmaakte leven en zijn glorierijke opstanding in twijfel.’1

In deze tijd worden niet alleen vraagtekens gezet bij onze Heiland maar ook bij zijn kerk – De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen – die Hij door toedoen van de profeet Joseph Smith heeft hersteld. Die vraagtekens betreffen vaak de geschiedenis, leringen of gebruiken van de kerk van de Heiland.

Het Boek van Mormon versterkt ons getuigenis

In Predik mijn evangelie staat: ‘Vergeet […] niet dat onze kennis [van onze hemelse Vader en zijn plan van geluk] bij hedendaagse profeten vandaan komt – Joseph Smith en zijn opvolgers – die rechtstreekse openbaring van God ontvangen. De eerste vraag die iemand daarom moet beantwoorden, is of Joseph Smith een profeet was. Die vraag kan hij of zij beantwoorden door het Boek van Mormon te bestuderen en erover te bidden.’2

Ik heb een sterker getuigenis van de goddelijke roeping van Jezus Christus gekregen door het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus gebedvol te bestuderen. Ik heb Moroni’s aansporing gevolgd om ‘God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus te vragen’ en zo achter de waarheid van het Boek van Mormon te komen.3 Ik getuig dat ik weet dat het waar is. Die kennis heb ik verkregen zoals u die ook kunt verkrijgen, ‘door de macht van de Heilige Geest’.4

In de inleiding tot het Boek van Mormon staat: ‘Zij die dit goddelijk getuigenis [van het Boek van Mormon] door de Heilige Geest ontvangen, zullen door diezelfde macht ook te weten komen dat Jezus Christus de Heiland van de wereld is, dat Joseph Smith zijn openbaarder en profeet in deze laatste dagen is, en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen het koninkrijk van de Heer is, wederom op aarde gevestigd ter voorbereiding op de wederkomst van de Messias.5

Ik ben in mijn jonge jaren naar Chili op zending geroepen en leerde toen een indringende les over de bekeringskracht van het Boek van Mormon. Meneer Gonzalez was vele jaren in een respectabele positie in zijn kerk werkzaam. Hij was godsdienstig uitstekend onderlegd en had een theologiediploma op zak. Hij liet zich nogal voorstaan op zijn kennis van de Bijbel. We zagen duidelijk dat hij een godsdienstgeleerde was.

Hij zag de zendelingen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen regelmatig aan het werk in zijn woonplaats Lima (Peru). Hij wilde altijd al eens met ze praten om ze kennis van de Bijbel bij te brengen.

Op een dag spraken twee zendelingen hem op straat aan, wat hij bijna als een geschenk uit de hemel beschouwde. Ze vroegen hem of ze bij hem thuis over de Schriften mochten komen praten. Zijn droom ging in vervulling! Zijn gebeden waren verhoord. Hij kon deze misleide jongens eindelijk op het rechte pad brengen. Hij zei dat hij graag bij hem thuis met ze over de Schriften in gesprek wilde gaan.

Hij kon nauwelijks wachten tot ze kwamen. Hij was er klaar voor om hun geloofsopvattingen op grond van de Bijbel te weerleggen. Hij wist zeker dat de Bijbel hun dwalingen helder en duidelijk aan de kaak zou stellen. Op de afgesproken avond stonden de zendelingen bij hem voor de deur. Hij was opgetogen. Zijn moment was eindelijk gekomen.

Hij deed de deur open en liet de zendelingen binnen. Een van de zendelingen gaf hem een blauw boek en getuigde oprecht dat hij wist dat het boek het woord van God bevatte. De tweede zendeling getuigde eveneens krachtig van het boek. Hij getuigde dat het door een hedendaagse profeet van God, Joseph Smith genaamd, vertaald was en over Christus ging. De zendelingen gaven daarna aan dat ze helaas weg moesten.

Meneer Gonzalez was diep teleurgesteld. Maar hij sloeg het boek open en begon er doorheen te bladeren. Hij las de eerste pagina. Hij las pagina na pagina na pagina en stopte pas laat in de middag de volgende dag. Hij las het hele boek en wist dat het waar was. Hij wist wat hem te doen stond. Hij belde de zendelingen op, kreeg de lessen en gaf zijn vertrouwde leven op om lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te worden.

Die beste man was mijn leerkracht in het opleidingscentrum voor zendelingen in Provo (Utah). Het bekeringsverhaal van broeder Gonzalez en de kracht van het Boek van Mormon maakten grote indruk op mij.

Toen ik in Chili aankwam, raadde mijn zendingspresident, president Royden J. Glade, ons aan om elke week het getuigenis van de profeet Joseph Smith, opgetekend in de Geschiedenis van Joseph Smith, te lezen. Hij vertelde ons dat een getuigenis van het eerste visioen direct in verband zou staan met ons eigen getuigenis van het evangelie en ons getuigenis van het Boek van Mormon.

Ik nam zijn advies serieus. Ik heb de beschrijvingen van het eerste visioen gelezen; ik heb het Boek van Mormon gelezen. Ik heb op aanwijzing van Moroni gebeden en ‘God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus’6 gevraagd of het Boek van Mormon waar is. Ik getuig vandaag dat ik weet dat het Boek van Mormon, zoals de profeet Joseph Smith heeft gezegd, ‘het nauwkeurigste boek op aarde en de sluitsteen van onze godsdienst is, en dat de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen daarin te houden, dan door welk ander boek ook.’7 De profeet Joseph Smith heeft ook gezegd: ‘Haal het Boek van Mormon en de openbaringen weg, en wat blijft er van onze godsdienst over? Niets.’8

Persoonlijke bekering

Naarmate we onze identiteit en de doelen van het Boek van Mormon beter begrijpen, wordt onze bekering dieper en vaster. We worden gesterkt in onze belofte om de verbonden na te komen die we met God gesloten hebben.

Een belangrijk doel van het Boek van Mormon is de vergadering van het verstrooide Israël. Deze vergadering biedt alle kinderen van God de gelegenheid om het verbondspad te betreden en, door die verbonden na te leven, naar de Vader terug te keren. Als we bekering prediken en bekeerlingen dopen, vergaderen we het verstrooide Israël.

Het Boek van Mormon bevat 108 verwijzingen naar het huis van Israël. Nephi schreef in het begin van het Boek van Mormon: ‘Want mijn gehele oogmerk is de mensen ertoe te bewegen tot de God van Abraham, en de God van Izak, en de God van Jakob te komen en te worden gered.’9 De God van Abraham, Izak en Jakob is Jezus Christus, de God van het Oude Testament. We worden gered als we tot Christus komen door zijn evangelie na te leven.

Nephi schreef later:

‘Ja, mijn vader sprak veel over de andere volken, en ook over het huis van Israël, dat het zou worden vergeleken met een olijfboom, waarvan de takken zouden worden afgebroken en verstrooid over het gehele aardoppervlak. […]

‘En nadat het huis van Israël was verstrooid, zou het wederom worden bijeenvergaderd; of kortom, nadat de andere volken de volheid van het evangelie hadden ontvangen, zouden de natuurlijke takken van de olijfboom, ofwel de overblijfselen van het huis van Israël, erop worden geënt, ofwel tot de kennis komen aangaande de ware Messias, hun Heer en hun Verlosser.’10

Zo herinnert de profeet Moroni ons aan het eind van het Boek van Mormon ook aan onze verbonden. Hij zegt: ‘Opdat u niet meer verward wordt, opdat de verbonden van de eeuwige Vader, die Hij met u, o huis van Israël, heeft gesloten, zullen worden vervuld.’11

De verbonden van de eeuwige Vader

Wat zijn de door Moroni genoemde ‘verbonden van de eeuwige Vader’? In het boek Abraham staat:

‘Mijn naam is Jehova en Ik ken het einde vanaf het begin; daarom zal mijn hand over u zijn.

‘En Ik zal van u een grote natie maken en Ik zal u bovenmatig zegenen en uw naam grootmaken onder alle natiën en u zult een zegen zijn voor uw nakomelingen na u, zodat zij deze bediening en dit priesterschap in hun handen naar alle natiën zullen brengen.’12

President Russell M. Nelson heeft in een recente wereldwijde uitzending gezegd: ‘Dit zijn echt de laatste dagen. De Heer is het tempo van de vergadering van Israël aan het versnellen. Die vergadering is het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt. Niets is zo veelomvattend, niets is zo belangrijk, niets is zo majestueus. En als je ervoor kiest, als je wilt, kun jij er een groot aandeel in hebben. Je kunt deel uitmaken van iets groots, iets indrukwekkends, iets majestueus!

‘Als we het over de vergadering hebben, hebben we het over deze fundamentele waarheid: ieder kind van onze hemelse Vader, aan beide kanten van de sluier, verdient het om de boodschap van het herstelde evangelie te horen. Ze bepalen zelf of ze er meer van willen weten.’13

Dat is wat we als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen doen: we willen de wereld tot begrip van – en bekering tot – het evangelie van Jezus Christus brengen. Wij zijn de ‘bijeenbrengers van de laatste dagen’.14 Onze zending is duidelijk. Broeder en zusters, laten wij bekend staan als mensen die Moroni’s belofte ter harte genomen hebben, gebeden hebben en een antwoord gekregen hebben om te weten dat het Boek van Mormon waar is, en die kennis dan in woord en vooral in daad aan anderen uitdragen.

De rol van het Boek van Mormon bij bekering

Het Boek van Mormon bevat de volheid van het evangelie van Jezus Christus.15 Het voert ons tot de verbonden van de Vader, die ons bij getrouwheid van zijn grootste gave, namelijk het eeuwige leven, verzekeren.16 Het Boek van Mormon is de sluitsteen tot de bekering van alle zonen en dochters van onze hemelse Vader.

Ik citeer president Nelson wederom: ‘Als je elke dag in het Boek van Mormon leest, leer je wat de vergadering inhoudt, leer je waarheden over Jezus Christus, zijn verzoening en de volheid van zijn evangelie die je niet in de Bijbel vindt. Het Boek van Mormon staat in de vergadering van Israël centraal. De beloofde vergadering zou niet plaatsvinden als er geen Boek van Mormon was.’17

Ik besluit met de woorden van de Heiland tot de Nephieten aangaande de beloofde zegeningen: ‘U bent kinderen van de profeten; en u bent van het huis van Israël; en u bent van het verbond dat de Vader met uw vaderen heeft gesloten toen Hij tot Abraham zei: En in uw nageslacht zullen alle geslachten van de aarde worden gezegend.’18

Ik getuig dat wij zonen en dochters van God, het nageslacht van Abraham, het huis van Israël zijn. We vergaderen Israël voor de laatste keer en doen dat met het Boek van Mormon – een boek dat, in combinatie met de Geest van de Heer, het krachtigste middel tot bekering is. Wij worden door de profeet van God geleid, president Russell M. Nelson, die de vergadering van Israël in deze tijd aanstuurt. Het Boek van Mormon is waar. Het heeft mijn leven veranderd. Ik beloof u, net zoals Moroni en vele profeten door de eeuwen heen gedaan hebben, dat het uw leven ook kan veranderen.19 In de naam van Jezus Christus. Amen.