2010–2019
Een levend getuigenis
April 2011


Een levend getuigenis

Een getuigenis vergt verzorging met gelovige gebeden, hongeren naar het woord van God in de Schriften, en gehoorzaamheid aan de waarheid.

Geliefde jonge zusters, jullie zijn de stralende hoop van De Kerk van Jezus Christus. Mijn doel vanavond is je te helpen geloven dat dat waar is. Als dat geloof tot een groot door God bezield getuigenis uitgroeit, zal het je keuzes van dag tot dag en van uur tot uur mee bepalen.En dan zal de Heer jou, door keuzes die in jouw ogen misschien onbeduidend lijken, leiden naar het geluk dat je verlangt. Door jouw keuzes zal Hij vele andere mensen kunnen zegenen.

Je keuze om vanavond bij ons te zijn is een voorbeeld van keuzes die ertoe doen. Er zijn ruim een miljoen jongevrouwen, moeders en leidsters uitgenodigd. Uit alles waar je voor had kunnen kiezen, koos je ervoor om bij ons te zijn. Je deed dat om wat je gelooft.

Jij gelooft in het evangelie van Jezus Christus. Je geloof was groot genoeg om hier naar zijn dienstknechten te komen luisteren in de hoop iets te horen of voelen dat je leven ten goede zal komen. Je voelde in je hart dat Jezus Christus volgen je meer geluk zal brengen.

Misschien zag je dat niet als een bewuste, belangrijke keuze. Misschien wilde je gewoon bij je vriendinnen of je moeder zijn. Misschien ben je gewoon gekomen omdat iemand zo vriendelijk was om je uit te nodigen. En al is het je niet opgevallen, heb je misschien diep van binnen de uitnodiging van de Heiland gevoeld:‘Kom, volg Mij.’1

In het uur dat we nu samen zijn, heeft de Heer je geloof in Hem vergroot en je getuigenis versterkt. Je hebt meer gehoord dan woorden en muziek. Je hebt de bevestiging van de Geest in je hart gevoeld dat er een profeet in de ware kerk van de Heer op aarde is en dat het pad naar geluk in zijn koninkrijk ligt.Je getuigenis is gegroeid dat dit de enige ware en levende kerk op aarde is.

We hebben allemaal niet precies hetzelfde gevoeld. Voor sommigen was het een geestelijke bevestiging dat Thomas S. Monson een profeet van God is. Voor anderen was het dat eerlijkheid, deugd en goeddoen aan alle mensen wezenlijke eigenschappen van de Heiland zijn. En dat ging vergezeld van een groter verlangen om meer op Hem te gaan lijken.

Jullie willen allemaal een groter getuigenis van het evangelie van Jezus Christus krijgen. President Brigham Young kon jullie vele jaren geleden zien. Hij was een profeet van God en met profetisch inzicht zag hij 142 jaar geleden jou en je behoeften. Hij was een liefhebbende vader en waar profeet.

Hij kon de invloed van de wereld zien die op zijn dochters afkwam. Hij zag dat die wereldse invloeden hen wegvoerden van het pad naar geluk dat de Heer heeft uitgestippeld. In zijn tijd kwamen die invloeden deels voort uit de komst van de transcontinentale spoorweg die de geïsoleerde en beschermde heiligen in contact bracht met de wereld.

Hij heeft misschien niet de technologische wonderen van tegenwoordig gezien, zoals een toestel niet groter dan je hand waarmee je toegang hebt tot ontelbare ideeën en mensen wereldwijd.Maar hij zag er de waarde van in dat zijn dochters en jullie je keuzes maakten op basis van een krachtig getuigenis van een levende en liefdevolle God en zijn plan van geluk.

Luister naar zijn immer profetische en geïnspireerde advies aan zijn dochters en aan jou,

want dat is de kern van mijn boodschap vanavond. Hij zei in een kamer van zijn huis op nog geen kilometer van waar deze boodschap nu uitgaat naar de dochters van God in landen over de hele wereld: ‘Het is van belang dat de jonge dochters van Israël een levend getuigenis van de waarheid krijgen.’2

Toen stichtte hij een vereniging voor jonge vrouwen, die is uitgegroeid tot wat we nu in de kerk van de Heer de ‘jongevrouwen’ noemen. Jij hebt vanavond iets van het geweldige effect gevoeld van de keuze die hij in die zondagavondbijeenkomst in de woonkamer van zijn huis maakte.

Ruim honderd jaar later verlangen de dochters van Israël wereldwijd een eigen levend getuigenis van de waarheid te hebben. Voor de rest van je leven zul je dat levende en groeiende getuigenis nodig hebben om je te sterken en je op het pad naar het eeuwige leven te leiden.En daarmee zul je het Licht van Christus op je broeders en zusters overal ter wereld en op latere generaties overbrengen.

Je weet uit eigen ervaring wat een getuigenis is. President Joseph Fielding Smith verklaarde dat een getuigenis die ‘overtuigende kennis is die iemand door openbaring krijgt als [iemand] nederig op zoek is naar de waarheid.’ Hij zei over een getuigenis en de Heilige Geest die deze openbaring geeft: ‘Zijn overtuigingskracht is zo groot dat er geen ruimte voor twijfel is als de Geest heeft gesproken. Het is de enige manier waarop iemand echt kan weten dat Jezus de Christus is en dat zijn evangelie waar is.’3

Jullie hebben die inspiratie zelf gevoeld. Dat kan zijn geweest toen een aspect van het evangelie aan jou bevestigd werd, zoals dat vanavond bij mij is gebeurd. Toen ik de woorden uit het dertiende geloofsartikel over eerlijkheid, trouw, kuisheid en welwillendheid hoorde, was het alsof de Heer ze sprak.Ik voelde nogmaals dat dat zijn eigenschappen zijn. Ik voelde dat Joseph Smith zijn profeet was. Voor mij zijn dat dus niet louter woorden.

Ik zag de stoffige wegen van Judea en de hof van Getsemane voor me. In mijn hart voelde ik enigszins hoe het geweest moet zijn om neer te knielen zoals Joseph voor de Vader en de Zoon in een bos in de staat New York is neergeknield. Ik zag in gedachten geen lichtkolom die de helderheid van de zon overtrof zoals hij, maar ik voelde de warmte en het wonder van een getuigenis.

Een getuigenis van de hele waarheid in het evangelie van Jezus Christus krijg je stukje bij beetje. Bijvoorbeeld als je verzen in het Boek van Mormon leest en overdenkt die je al eerder hebt gelezen, maar die nieuw lijken en je nieuwe ideeën geven.Je getuigenis zal zowel in de lengte als in de breedte groeien en zich verdiepen doordat de Heilige Geest bevestigt dat ze waar zijn. Je getuigenis zal in kracht toenemen als je biddend de Schriften bestudeert en overdenkt.

Voor mij staat de beste omschrijving van hoe je een levend getuigenis krijgt en behoudt, en er is al naar verwezen, in het 32ste hoofdstuk van Alma in het Boek van Mormon. Misschien heb je die tekst al vele malen gelezen. Elke keer als ik die lees, zie ik iets nieuws. Laten we de les die we eruit leren vanavond nog een keer doornemen.

We leren uit die geïnspireerde passage dat we onze zoektocht naar een getuigenis beginnen met een ‘sprankje geloof’4 en het verlangen dat het zal groeien. Vanavond heb je geloof gevoeld en dat verlangen terwijl je luisterde naar inspirerende toespraken over de mildheid en de eerlijkheid van de Heiland, en over de reinheid die we kunnen krijgen door zijn verzoening en het naleven van zijn geboden.

Daardoor is er al een geloofszaadje in je hart gezaaid. Misschien heb je het zelfs al in je hart voelen zwellen, zoals je dat in Alma wordt beloofd. Ik heb het gevoeld.

Maar evenals een levende plant moet het verzorgd worden, anders zal het verdorren. Vaak en oprecht gelovig bidden is een belangrijke en noodzakelijke voedingsstof.Gehoorzaamheid aan de waarheid die je hebt ontvangen, houdt het getuigenis levend en sterk. Gehoorzaamheid aan de geboden maakt deel uit van de voeding die je je getuigenis moet geven.

Je weet vast nog de belofte die de Heiland heeft gedaan: ‘Wie ernaar streeft te doen wat God wil, zal weten of mijn leer van God komt of dat Ik namens mezelf spreek.’5

Dat heeft voor mij gewerkt en het zal ook voor jou werken. Een van de leerstellingen die mij van jongs af aan zijn geleerd, is dat de grootste van al Gods gaven het eeuwige leven is.6 Mij werd geleerd dat eeuwig leven onder meer inhoudt dat we voor eeuwig in liefdevol gezinsverband leven.

Vanaf de eerste keer dat ik die waarheden hoorde en in mijn hart bevestigd kreeg, voelde ik mij verplicht om thuis bewust tot een vredige sfeer bij te dragen door zo weinig mogelijk ruzie te maken.

Alleen na dit leven kan ik de volheid van die grootste van alle zegeningen, het eeuwige leven, genieten. Maar in dit leven met al zijn problemen, heb ik wel enig inzicht gekregen in hoe mijn familieleven er in de hemel uit gaat zien. Die ervaringen hebben mijn getuigenis van de verzegelbevoegdheid die in de tempels wordt gebruikt, versterkt.

Toen mijn twee dochters zich in de tempel voor hun voorouders lieten dopen, voerde dat mijn hart tot mijn dochters en tot die voorouders van wie we de namen hadden gevonden.De belofte van Elia dat in een familie harten naar elkaar zouden worden gevoerd is voor ons in vervulling gegaan.7 Daardoor is geloof voor mij een zekere kennis geworden, zoals ons wordt beloofd in het boek Alma.

Ik heb in enige mate dezelfde vreugde gevoeld die mijn voorouders voelden toen de Heiland na zijn bediening op aarde in de geestenwereld kwam.Het staat zo weergegeven in de Leer en Verbonden:

‘En de heiligen verheugden zich in hun verlossing en bogen de knie en beleden de Zoon van God als hun Verlosser en Bevrijder van de dood en de ketenen der hel.

‘Hun gelaat straalde en de glans van de tegenwoordigheid des Heren rustte op hen en zij zongen zijn heilige naam lof.’8

Ik kon hun vreugde voelen doordat ik handelde naar mijn getuigenis dat de belofte van het eeuwige leven waar is.Dat getuigenis werd, zoals de Heiland dat beloofd had, versterkt door ernaar te handelen.

Hij leerde ons ook dat we er niet alleen voor moeten kiezen om gehoorzaam te zijn, maar dat we ook moeten bidden voor een getuigenis van de waarheid. De Heer leerde ons dat in zijn gebod om over het Boek van Mormon te bidden. Hij zei bij monde van de profeet Moroni:

‘Zie, ik wil u aansporen dat wanneer gij deze dingen leest — indien het wijsheid is in het bestel Gods dat gij ze leest — gij zult bedenken hoe barmhartig de Heer jegens de mensenkinderen is geweest vanaf de schepping van Adam tot op het tijdstip dat gij deze dingen ontvangt, en het in uw hart zult overwegen.

‘En wanneer gij deze dingen ontvangt, spoor ik u aan God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus te vragen of deze dingen niet waar zijn; en indien gij vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus, zal Hij de waarheid ervan aan u openbaren door de macht van de Heilige Geest.

‘En door de macht van de Heilige Geest kunt gij de waarheid van alle dingen kennen.’9

Ik hoop dat jullie allemaal die belofte op de proef hebben gesteld of dat binnenkort zullen doen. Het antwoord komt misschien niet in een enkele krachtige geestelijke ervaring. Bij mij verliep dat aanvankelijk stilletjes. Maar elke keer als ik daarna in het Boek van Mormon las en erover bad, kwam het met meer kracht tot mij.

Ik ben niet afhankelijk van wat er in het verleden is gebeurd. Om mijn levende getuigenis van het Boek van Mormon te behouden, ontvang ik de belofte van het Boek van Mormon vaak. Voor mij is de zegen van een getuigenis niet een permanente vanzelfsprekendheid.

Een getuigenis vergt verzorging met gelovige gebeden, hongeren naar het woord van God in de Schriften, en gehoorzaamheid aan de waarheid die we hebben ontvangen. Er schuilt gevaar in de verwaarlozing van gebed. Ons getuigenis loopt gevaar als we zo nu en dan vluchtig de Schriften lezen en bestuderen. Zij zijn noodzakelijke voedingsstoffen voor ons getuigenis.

Je herinnert je de waarschuwing van Alma:

‘Maar indien gij de boom verwaarloost en geen aandacht besteedt aan zijn verzorging, zie, dan zal hij geen wortel schieten; en wanneer de zonnehitte komt en hem verschroeit, zal hij verdorren omdat hij geen wortels heeft, en gij rukt hem uit en werpt hem weg.

‘Welnu, dat is niet omdat het zaadje niet goed was, en ook niet omdat de vrucht ervan niet begerenswaardig zou zijn; maar wél omdat uw grond onvruchtbaar is en gij de boom niet wilt verzorgen; daarom kunt gij er geen vrucht van hebben.’10

Als je wil dat je getuigenis groeit en bloesemt, zul je je regelmatig en gelijkmatig moeten vergasten aan het woord van God, innig moeten bidden en de geboden moeten naleven. Het overkomt ons allemaal wel eens dat we door omstandigheden niet elke dag de Schriften kunnen bestuderen. Misschien dat we er soms om welke reden dan ook voor kiezen om maar niet te bidden. Wellicht is er een gebod waar we een tijdje niet aan herinnerd willen worden.

Je zult echter, hoe graag je dat ook wilt, geen levend getuigenis krijgen als je de waarschuwing en de belofte van Alma negeert:

‘En dus, indien gij het woord niet verzorgt en niet met het oog des geloofs uitziet naar de vrucht ervan, zult gij de vrucht van de boom des levens nooit kunnen plukken.

‘Maar indien gij het woord wél verzorgt, ja, de boom verzorgt wanneer hij begint te groeien, door uw geloof, met grote ijver en met geduld, en uitziet naar de vrucht ervan, zal hij wortel schieten; en zie, het zal een boom zijn die opspruit tot het eeuwige leven.

‘En wegens uw ijver en uw geloof en uw geduld bij het verzorgen van het woord, opdat het wortel in u zal schieten, zie, zult gij er weldra de vrucht van plukken, die uiterst kostbaar is, die zoet is boven alles wat zoet is, en die wit is boven alles wat wit is, ja, en rein boven alles wat rein is; en gij zult u aan die vrucht vergasten totdat gij verzadigd zijt, zodat gij zult hongeren noch dorsten.

‘Dan (…) zult gij de beloning oogsten voor uw geloof en uw ijver en geduld en lankmoedigheid, terwijl gij erop wachtte dat de boom vrucht voor u zou voortbrengen.’11

De woorden ‘uitzie[n] naar de vrucht ervan’ in die tekst waren de leidraad voor de verstandige leringen die je vanavond hebt gehoord. Daarom werd je blik gericht op die toekomstige dag in een verzegelkamer in de tempel. Daarom hebben we vanavond die ogenschijnlijk eindeloze reeks lampen voor je gevisualiseerd, die worden weerspiegeld in de spiegels van een verzegelkamer, waar jouw tempelhuwelijk kan worden voltrokken.

Als je met genoeg verlangen, dat voortkomt uit een getuigenis, naar die dag uitziet, zul je de kracht ontvangen om de verleidingen van de wereld te weerstaan.Elke keer als jij ervoor kiest om te proberen meer op de Heiland te gaan lijken, zal je getuigenis worden versterkt. Je zult na verloop van tijd voor jezelf weten dat Hij het Licht van de wereld is.

Je kunt gaan voelen dat er steeds meer licht in je leven komt. Daar moet je wel wat voor doen. Maar je zult het voelen naarmate je getuigenis groeit en je ervoor kiest om het te verzorgen. Dit is de zekere belofte in de Leer en Verbonden: ‘Hetgeen van God is, is licht; en wie licht ontvangt en in God blijft, ontvangt meer licht; en dat licht wordt steeds helderder tot de volle dag toe.’12

Jij zult een licht voor de wereld zijn wanneer je je getuigenis aan anderen geeft. Je zult het licht van Christus dat in je leven is naar anderen uitstralen. De Heer zal manieren vinden om de mensen die je liefhebt met dat licht aan te raken. En door het verzamelde geloof en getuigenis van zijn dochters zal God met zijn licht het leven van miljoenen in zijn koninkrijk en overal in de wereld aanraken.

Op jouw getuigenis en jouw keuzes rust de hoop van de kerk en van de generaties die jouw voorbeeld zullen volgen van het horen en aanvaarden van de uitnodiging van de Heer: ‘Kom, volg Mij.’De Heer kent je en heeft je lief.

Ik geef jullie mijn liefde en mijn getuigenis. Jullie zijn de dochters van een liefdevolle en levende Vader in de hemel. Ik weet dat zijn herrezen Zoon, Jezus Christus, onze Heiland en het Licht van de wereld is. Ik getuig dat de Heilige Geest je vanavond heeft aangeraakt en de waarheid in je hart heeft bevestigd. President Thomas S. Monson is de levende profeet van God. Daarvan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.