Voor de kracht van de jeugd
Anderen eenvoudig en krachtig tot Christus helpen komen
Maart 2024


‘Anderen eenvoudig en krachtig tot Christus helpen komen’, Voor de kracht van de jeugd, Maart 2024.

Anderen eenvoudig en krachtig tot Christus helpen komen

Je kunt op talloze manieren liefde tonen, je geloof uitdragen en anderen uitnodigen om tot Jezus Christus te komen.

Afbeelding
Jezus Christus

Toen ik 16–17 jaar was, vroeg Nedra, een vriendin, mij eens: ‘Russ, waarom ga je niet naar het seminarie?’

Mijn ouders gingen in die tijd niet naar de kerk. Ik ging alleen af en toe met mijn vrienden mee en ging niet naar het seminarie. De volgende ochtend ging ik om half zeven naar het seminarie. Daarna ging ik elke dag, zelfs op de koude winterochtenden.

Ik werd gegrepen door de dingen die ik in het seminarie leerde. Mijn getuigenis groeide naarmate ik meer over Jezus Christus en zijn herstelde evangelie leerde. Dat bereidde mij voor op mijn zending in Engeland, en de Heer en zijn kerk de rest van mijn leven dienen.

Ik heb door Nedra’s uitnodiging om naar het seminarie te gaan op persoonlijke wijze gezien dat er talloze mogelijkheden zijn om anderen tot de Heer Jezus Christus te helpen komen. Op eenvoudige, maar krachtige manieren kun je je liefde tonen, je geloof uitdragen en de mensen om je heen uitnodigen om de vreugde en vrede van de Heiland en zijn evangelie te ervaren.

Leer de Heiland kennen

Om anderen waarlijk tot Christus te helpen komen, moet je eerst begrijpen wie Hij is. Jezus Christus is de Zoon van God en de enige die de Heiland en Verlosser van de wereld kon zijn.

Alleen Hij kon een volmaakt leven leiden, verzoening voor je zonden brengen, al je ‘pijnen en benauwingen en […] verzoekingen’ doorstaan (Alma 7:11), en vervolgens zijn leven neerleggen en het weer opnemen. Dankzij Jezus Christus zullen al Gods kinderen opstaan en zijn heiligste en heerlijkste zegeningen ontvangen.

Als je begrijpt wie de Heiland is – en welke mogelijke eeuwige bestemming je dankzij Hem hebt – zul je jouw leven willen leiden op een manier die Hem welgevallig is. En het is Hem zeker welgevallig als je zijn evangelie in woord en daad verkondigt aan de mensen met wie je dagelijks omgaat.

Liefdevol de helpende hand uitsteken

Wanneer je de Heiland leert kennen en liefhebt, zul je het verlangen krijgen om Hem en zijn leringen, waaronder zijn gebod om elkaar lief te hebben (zie Johannes 13:34), beter te volgen.

Toen Ammon naar de Lamanieten ging om het evangelie te prediken, bood hij zichzelf als dienstknecht van koning Lamoni aan. Ammon toonde ware liefde en toewijding toen hij de schapen van de koning beschermde. Ammons daden verzachtten het hart van koning Lamoni. Toen Ammon in het evangelie onderwees, werd koning Lamoni door de Geest overmand, waarna hij tot bekering kwam (zie Alma 17–19).

Een ware discipel van Jezus Christus zijn, betekent dat je je naasten liefhebt als jezelf (zie Mattheüs 22:36–40). Als ze het gevoel hebben dat je hen liefhebt en om hen geeft, zullen ze er meer open voor staan dat je ze vertelt over jouw geloofsovertuigingen.

De moed om te vertellen

De Heiland heeft door middel van de profeet Joseph Smith het priesterschap en alle verordeningen en verbonden die voor onze eeuwige vooruitgang noodzakelijk zijn op aarde hersteld. Wanneer de heerlijke boodschap van de herstelling je raakt, zou je die van de daken moeten willen schreeuwen! Je dient gedreven de waardevolle kennis van het herstelde evangelie met iedereen te delen. Ik doe dat heel graag!

Sommigen zijn bang dat anderen geen interesse hebben of niet naar hun boodschap zullen luisteren. Ja, dat is mogelijk. Nadat Abish van huis tot huis was gerend en de mensen had verteld dat de macht van God over koning Lamoni en zijn huis was gekomen, geloofden sommigen. Maar velen kozen ervoor niet te luisteren (zie Alma 19:17–31).

Het grootste geschenk dat je een vriend of familielid, of zelfs een vijand kunt geven, is het evangelie van Jezus Christus, of ze het nu willen aanvaarden of niet. Bid om moed en vertel dan op een gepast moment over de waarheid.

Een oprechte uitnodiging

Toen ik president van het zendingsgebied Toronto (Canada) was, onderwees ik met enkele van mijn zendelingen een vooraanstaand zakenman. Na onze les nodigde ik hem uit om te bidden en onze hemelse Vader te vragen of onze boodschap waar was.

‘Ik weet niet hoe ik moet bidden’, zei hij.

Ik zei dat hij alleen maar hoefde te knielen en onze hemelse Vader te vragen om hem de waarheid bekend te maken.

‘Dat kunt u!’ zei ik bemoedigend.

We knielden samen neer en de man begon te bidden. Toen hij klaar was, zei hij: ‘Wat gebeurt er? Zoiets heb ik nog nooit gevoeld.’

‘Zo verhoort onze hemelse Vader gebeden’, zei ik. ‘U hebt gevraagd en Hij heeft geantwoord.’

Ik vertel zendelingen en leden over de hele wereld altijd dat bekering begint met wat mensen voelen. Als je anderen uitnodigt om het evangelie te horen, nodig ze dan ook uit om te bidden en te vragen om de waarheid te voelen. Als ze God vragen (zie Jakobus 1:5) met een oprecht hart, een eerlijke bedoeling en geloof in Christus, kunnen ze door de macht van de Heilige Geest een bevestiging van de waarheid krijgen (zie Moroni 10:4–5). Het is geweldig en brengt vreugde om anderen zelf de waarheid te laten ontdekken.

Bedenk dat iedere ziel kostbaar is

Je weet nooit wat er gebeurt als je anderen tot Christus helpt komen door lief te hebben, uit te dragen en uit te nodigen. Het leek bijvoorbeeld erg onwaarschijnlijk dat de Lamanieten het evangelie zouden aannemen, maar ze raakten dusdanig bekeerd dat ze ‘nooit afvallig [zijn] geworden’ (Alma 23:6–7).

Verwacht niet dat dit altijd het resultaat is wanneer je het evangelie uitdraagt. Maar je kunt eenvoudig en krachtig van de waarheid getuigen en meer kinderen van onze hemelse Vader met het herstelde evangelie in aanraking laten komen.

Als je beseft hoe kostbaar onze hemelse Vader al zijn kinderen vindt, zul je er alles aan willen doen om anderen tot Christus te brengen, en ze een stap in het licht van zijn evangelie en op het pad van onsterfelijkheid en eeuwig leven te laten zetten.

Wat kan er mooier zijn in je leven?