Voor de kracht van de jeugd
Wanneer voel ik geen schuld en schaamte meer?
Maart 2024


‘Wanneer voel ik geen schuld en schaamte meer?’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2024.

Kracht om zonde te overwinnen

Wanneer voel ik geen schuld en schaamte meer?

Soms lijkt het makkelijker om je hopeloos te voelen dan te voelen dat de Heiland van je houdt – maar zoals Nephi wist, hoeft dat niet zo te zijn.

Afbeelding
Nephi schrijft op platen

Als je iets verkeerds doet, denk je misschien dat je een mislukkeling bent. Dat je beter had moeten weten. Dat je de liefde niet waard bent.

Diep vanbinnen weet je dat dat allemaal niet waar is. Je hebt over je waarde als zoon of dochter van God geleerd, en je weet dat bekering echt bestaat en mogelijk is. Maar toch kun je, als je gezondigd hebt of een fout hebt gemaakt, in de verleiding komen om jezelf meer te straffen dan een ander zou doen, met schuldgevoelens en schaamte.

Zelfs sommige van onze helden uit de Schriften voelden zich soms zo.

Zelfs Nephi?

Nadat Nephi over de dood van zijn vader had geschreven, zei hij: ‘Niettemin, ondanks de grote goedertierenheid van de Heer, die mij immers zijn grote en wonderbare werken heeft getoond, roept mijn hart uit: O, ellendig mens die ik ben! Ja, mijn hart is bedroefd wegens mijn vlees; mijn ziel rouwt wegens mijn ongerechtigheden. Ik ben omsingeld wegens de verzoekingen en zonden die mij zo gemakkelijk overvallen. En wanneer ik ernaar verlang mij te verblijden, zucht mijn hart wegens mijn zonden’ (2 Nephi 4:17–19).

We hebben het hier over Nephi – die de koperen platen van Laban terughaalde, in de wildernis zelf een boog maakte, en zonder dat ooit eerder te hebben gedaan een schip bouwde. Hij had een getuigenis van de goedheid van de Heer; toch zat hij wegens zijn zonden en zwakheden in zak en as.

Wat moeten wij dan doen? Als onze held uit het Boek van Mormon met gevoelens van schuld en onvermogen worstelde, wat kunnen wij dan doen als wij ons zo voelen?

Concentreer je op Jezus Christus

Dat was niet het einde van Nephi’s verhaal. Nephi moest zich vooral op Jezus Christus concentreren, in plaats van op zichzelf.

Terwijl Nephi klaagt, zegt hij: ‘Toch weet ik op wie ik heb vertrouwd. Mijn God is mijn steun geweest’ (2 Nephi 4:19–20).

Na deze verandering in zijn houding, richt onze held zich niet meer op de pijn die hij door zijn fouten voelt. In plaats daarvan verheugt hij zich in zijn Heiland! Nephi zegt: ‘Verblijd u, o mijn hart, en roep de Heer aan en zeg: O Heer, ik zal U voor eeuwig loven; ja, mijn ziel zal zich verblijden in U, mijn God, en de Rots van mijn redding’ (2 Nephi 4:30).

Net als Nephi kun jij door Jezus Christus barmhartigheid, vergeving en vrede vinden. Je hebt misschien niet het gevoel dat je jezelf genadig kunt zijn, maar er is Iemand die je wel genadig is. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘De genade van Christus [biedt] ons niet alleen verlossing van verdriet en zonde en dood aan, maar ook verlossing van onze eigen onophoudelijke zelfkritiek.’1

Dus als je zo terneergeslagen bent dat je niet meer weet hoe je je zonden en fouten kunt overwinnen, wees je er dan van bewust dat je hemelse Vader en Jezus Christus nooit zijn opgehouden van je te houden. Concentreer je op je Heiland, zodat Hij je kan helpen om zowel je zonden als je schuldgevoel te overwinnen.