Voor de kracht van de jeugd
Jij en de Heiland tegen de wereld
Maart 2024


‘Jij en de Heiland tegen de wereld’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2024.

Kracht om de wereld te overwinnen

Jij en de Heiland tegen de wereld

Afleiding, verleiding, vervolging – Jezus Christus heeft de dingen van deze wereld overwonnen en kan jou de kracht geven om ze ook te overwinnen.

Afbeelding
vrouw met de wereld op haar schouders, en de armen van de Heer die naar haar uitgestrekt zijn

Illustratie, Alex Nabaum

Jezus Christus heeft de wereld overwonnen en nodigt ons uit om hetzelfde te doen. Maar wat is ‘de wereld’, en wat betekent het voor ons om die te overwinnen?

President Russell M. Nelson heeft daar het volgende over gezegd: ‘[De wereld overwinnen] betekent dat we de verleiding weerstaan om wereldse zaken boven die van de Heer te stellen.’1

‘Wereldse zaken’ kunnen bestaan uit bezittingen, populariteit, macht, lof, genot of iets anders wat de natuurlijke mens in het sterfelijk leven geniet. Hoewel sommige van deze zaken niet in alle gevallen slecht zijn, komen we op de lange termijn in de problemen als we ons niet meer op God concentreren omdat we wereldse zaken belangrijker vinden.

Jezus Christus heeft gezegd dat we tegenstand en vervolging zullen ondervinden als we de wereld proberen te overwinnen (zie Johannes 15:18–21). Maar we kunnen nog steeds vrede en ‘goede moed’ hebben, want Hij heeft de wereld al overwonnen (Johannes 16:33).

Deze jongeren vonden in Jezus Christus kracht om wereldse obstakels te overwinnen, en jij kunt dat ook!

Wereldse afleidingen

Afbeelding
jongevrouw

Ik speelde jarenlang elke dag uren computerspelletjes. Ik leerde zo nieuwe vrienden kennen en ik voelde me belangrijk. Maar na het spelen voelde ik me leeg, alsof er iets ontbrak. Ik was niet helemaal gelukkig.

Ik wilde me concentreren op dingen die me echt gelukkig zouden maken en helpen om vooruitgang te maken. Ik begon meer te bidden. Toen ik mijn hemelse Vader vertelde wat ik in mijn hart voelde, voelde ik heel veel liefde.

Ik wilde dingen doen om dichter tot Christus te komen, dus concentreerde ik me op eenvoudige dingen, zoals dagelijkse Schriftstudie en gebed, tijd doorbrengen met mensen die de Geest bij zich hadden, en ik probeerde me niet te laten afleiden door dingen die de Heilige Geest verdreven. Mijn leven veranderde. Ik heb nu meer vreugde.

Als ik dichter tot Christus kom, weet ik dat als ik echt gelukkig wil zijn, er belangrijkere dingen dan computerspelletjes zijn. Er bestaan eeuwige dingen.

Alina U. (18), Litouwen

Wereldse omstandigheden

Afbeelding
jongevrouw

Op school werd ik om mijn geloofsovertuiging gepest en bespot. Daardoor, en door andere moeilijkheden, had ik het gevoel dat mijn wereld instortte. Maar mijn moeder moedigde me aan om op de verzoening van Jezus Christus te vertrouwen, omdat Hij mijn pijn begrijpt en me gemoedsrust en troost kan bieden (zie Leer en Verbonden 19:23).

Ik besloot mijn hemelse Vader te beloven dat ik regelmatig zou vasten. Ik vroeg Hem om mij met mijn zwakheden en moeilijkheden te helpen, en dat doet Hij sindsdien ook.

Vasten heeft mij dichter bij mijn hemelse Vader en Jezus Christus gebracht. Ik weet dat Zij altijd aan mijn zijde staan en me de kracht geven om mijn moeilijkheden te overwinnen en waar geluk te vinden. Jezus Christus geneest mijn wonden en helpt me om bij mijn hemelse Vader terug te keren.

Vera R. (17), Brasília (Brazilië)