Voor de kracht van de jeugd
Vind je kracht in Jezus Christus
Maart 2024


‘Vind je kracht in Jezus Christus’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2024.

Vind zijn kracht

Vind je kracht in Jezus Christus

Jezus Christus is de kracht van de jeugd – van iedere jongere op aarde – dus zeker ook van jou!

Afbeelding
Jezus Christus

Hoor Hem, Haley Miller

Het doet mij genoegen om dit themanummer van Voor de kracht van de jeugd te introduceren. De artikelen, activiteiten en verhalen van jongeren over de hele wereld zullen jouw getuigenis versterken van een grote en eeuwige waarheid die het Eerste Presidium heeft verkondigd. Ze hebben over Jezus Christus gezegd: ‘Hij is de “kracht van de jeugd”.’1 Dat betekent dat Jezus Christus jouw kracht is. Ik bid dat je deze waarheid op deze cruciale tijd in je leven met vreugde omarmt, nu en voor eeuwig.

Iedereen heeft kracht in Christus nodig

Je bent hier niet toevallig of per ongeluk. Jij hebt ervoor gekozen naar de aarde te komen om te leren, te groeien, opmerkelijke dingen te doen en meer op je hemelse Vader te gaan lijken. Op deze reis zul je moeilijke tijden, persoonlijke beproevingen, ontmoediging en teleurstelling meemaken, en dat kan overstelpend aanvoelen. Misschien heb je nu wel het gevoel dat je daarin vastzit.

Vergeet op die momenten niet dat je hemelse Vader van je houdt. Dat heeft Hij altijd gedaan en zal Hij blijven doen. Vanwege zijn oneindige en volmaakte liefde heeft Hij zijn Zoon, Jezus Christus, gezonden om jou kracht te geven en vooruit te helpen. En Jezus kwam omdat Hij ook veel van je houdt.

Helaas beseffen sommige mensen niet dat ze een Heiland nodig hebben. Ze begrijpen niet dat ze, net als iedereen, fouten zullen maken die ze zelf niet kunnen rechtzetten, verliezen zullen hebben die ze zelf niet kunnen herstellen, en problemen en droefenis zullen meemaken die ze zelf niet kunnen doorstaan. Ze kunnen zelf ook zonde en de dood niet overwinnen. Dat betekent dat zij – en iedereen – de verzoening van Jezus Christus en de kracht die daaruit voortvloeit, nodig hebben.

Je denkt misschien: ‘Dat is geweldig, ouderling Holland, maar hoe kan ik van Jezus Christus mijn kracht maken?’ Om deze vraag te beantwoorden, wil ik je graag vertellen hoe Jezus Christus je dagelijks op talloze manieren kracht geeft.

Afbeelding
Jezus Christus

De bevrijding is nabij, David McClellan

Hij kan jou kracht geven

Op de laatste avond in zijn sterfelijk leven betrad Jezus Christus de hof van Gethsémané. Daar knielde Hij tussen de olijfbomen neer en begon Hij de zonden van de wereld op Zich te nemen. Dit grote en oneindige lijden ‘[deed Hem,] de grootste van allen, van pijn sidderen en uit iedere porie bloeden’ (Leer en Verbonden 19:18).

Jezus werd vervolgens naar Golgotha gebracht en gekruisigd. Daar volbracht Hij zijn zoenoffer. Hij gaf gewillig zijn leven, waarna Hij triomfantelijk uit de dood opstond. In deze paastijd verkondig ik met blijdschap dat Jezus Christus leeft! Ik verkondig ook dat Hij niet alleen de last van onze zonden op zich nam, maar daarbij ook ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen doorstond’ (Alma 7:11; cursivering toegevoegd).

De Heiland heeft elk hartzeer en verdriet gevoeld en persoonlijk alle smart en pijn doorstaan die jij, ik en iedere ziel die ooit heeft geleefd of nog zal leven, meemaakt. Door wat Hij lichamelijk, mentaal en geestelijk voor jou heeft doorstaan, weet Hij hoe Hij je kracht kan geven.

Misschien vind je het moeilijk om te geloven dat Jezus jou zou willen helpen, omdat je maar een van de miljoenen met dezelfde leeftijd bent. Als je ooit denkt dat Hij betere dingen heeft te doen dan jou in tijden van nood kracht te geven, denk dan aan Hem in die hof, en denk aan Hem aan dat kruis. Het ‘kruis [deed Hem] zoveel dulden’,2 want Hij wist dat je het waard bent. Dat weet Hij nog steeds. Hij is enorm geïnteresseerd, bereid en in staat om jou te helpen – nu en voor eeuwig. Hij heeft zijn leven gegeven zodat Hij jou kracht kan bieden als je zijn levensveranderende uitnodiging aanneemt: ‘Kom naar Mij toe’ (Mattheüs 11:28).

Kies ervoor om met Hem te wandelen

Jij kunt ervoor kiezen om Jezus Christus te volgen en van Hem je kracht te maken. Hij gaf het pad aan en ging ons voor naar onze hemelse Vader.3 Hij is zelfs ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’ (Johannes 14:6).

Je vindt de weg door het evangelie van Jezus Christus te omarmen, door geloof in Hem te oefenen en je van je zonden te bekeren. Je versterkt je band met Hem als je ervoor kiest je in zijn naam te laten dopen en de gave van de Heilige Geest te ontvangen. Vervolgens ga je verder op zijn evangeliepad door de geboden te onderhouden, verordeningen te ontvangen, verbonden na te komen en als zijn discipel te leven.

Hiermee vorm je een sterke band – een verbondsrelatie – waarmee je stevig aan Christus wordt verbonden – en Hij aan jou. Als je met Hem wandelt, worden Hij en de Vader jouw ultieme bron van geestelijke leiding en kracht. Dan kun je elke dag veilig en gelukkig voorwaarts streven, meer als Hen worden, en op een dag bij Hen terugkeren en het soort leven leiden dat Zij leiden.

Afbeelding
vrouw kijkt naar Jezus

Vertrouw op Mij, Eva Koleva Timothy

Ga voorwaarts in zijn kracht

Ik getuig met heel mijn hart dat Jezus de Christus is. Als je stappen in zijn richting zet, je hand naar Hem uitstrekt en Hem vraagt om jouw kracht te zijn, zal Hij tot je komen en zul je Hem vinden.4 Geen keuze die je maakt, kan je buiten zijn bereik plaatsen. Ik geloof met heel mijn hart wat ik eerder heb gezegd: ‘Het is voor [jou of wie dan ook] niet mogelijk om verder in de duisternis weg te kruipen dan het oneindige licht van Christus’ verzoening kan schijnen.’5

Als je tot Christus komt en eerst zijn geboden onderhoudt ‘met een volmaakt voornemen van hart’ (3 Nephi 18:32), bewandelt Hij jouw levenspad met je. Hij zal je bij de hand nemen en je hoop zijn. Hij zal je kracht zijn. En Hij zal je blijvend geluk, ware vrede en grote vreugde geven.

Als een van zijn bijzondere getuigen getuig ik daarvan en beloof ik dat dit waar is.