2023
Bitcoin, pizza och att finna varaktig glädje
Februari 2023


”Bitcoin, pizza och att finna varaktig glädje”, Vägledning för de unga, feb. 2023.

Bitcoin, pizza och att finna varaktig glädje

Ingenting kan någonsin jämföras med det som vår himmelske Fader har i beredskap åt oss.

Bild
pizza

Illustrationer: Amber Day

För många finns det få saker som är godare än pizza. Beroende på vilken topping man väljer kan pizzan bli vad man än vill att den ska vara!

Din pizza kan vara kryddstark (lägg bara till jalapeños eller chiliflingor). Den kan också hjälpa dig att äta mer grönsaker om du täcker den med spenat, lök, svamp eller svarta oliver. Med så många goda alternativ – från peperoni till ananas – kan pizza vara gott för nästan alla.

Men här är en intressant fråga: Skulle du betala 400 miljoner dollar för en pizza?

Den riktigt dyra pizzan

För ett antal år sedan bytte en kille i Florida 10 000 bitcoins, en virtuell valuta, mot två pizzor. På den tiden var bitcoin inte värt så mycket. Bytet motsvarade omkring 40 dollar. Flera år senare höjdes värdet på bitcoin dramatiskt. I dag skulle dessa 10 000 bitcoins ha varit värda nästan 400 miljoner dollar! Så om han använde 10 000 bitcoins till att köpa två pizzor i dag, skulle han betala 400 miljoner dollar – för pizza!

Om man ser det på det sättet var dessa två pizzor de dyraste pizzorna någonsin. Jag hoppas verkligen att de smakade gott!

Att se bortom här och nu

Om den där killen visste vad värdet på bitcoin skulle bli, tror du att han fortfarande hade köpt pizza för dem då? Lärdomen för oss är att vi inte ska ge upp det som är viktigt för något som vi kanske vill ha just nu.

Vår himmelske Faders plan för oss är evigt liv. Ingen bitcoinsumma, pizzamängd (hur gott det än är) eller något annat kan någonsin jämföras med det han har i beredskap åt oss. Han har lovat att allt han har ska bli vårt om vi är trofasta.

Inbjudan till varaktig glädje

I april 2020 introducerade president Russell M. Nelson en ny symbol för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ”som ska beteckna Jesu Kristi centrala plats i hans kyrka”. I mitten finns ”den uppståndne, levande Herren som sträcker sig ut för att omfamna alla som kommer till honom”1.

Den är utformad efter marmorstatyn Kristus. Originalet, skapat av den danske skulptören Bertel Thorvaldsen, står i en domkyrka i Köpenhamn. Ovanför originalstatyn Kristus finns dessa ord: ”Han är min älskade Son. Lyssna till honom!” (Markus 9:7). Och nedanför den står det: ”Kom till mig” (Matteus 11:28).2

Vår himmelske Faders uppmaning att lyssna till hans Son och Jesu Kristi uppmaning att vi ska komma till honom är deras inbjudan till oss att finna varaktig glädje.

Hör honom

President Nelson har sagt: ”Varje gång [Gud] … har presenterat sin enfödde Son … har han gjort det med anmärkningsvärt få ord. … Hör honom! …

Vår Fader vet att … inget … kan hjälpa oss mer än att höra hans Son.”

Du kan höra honom genom att studera skrifterna och gå i templet. Du kan lära dig hur den Helige Anden talar till dig och ge akt på profeters, siares och uppenbarares ord.

President Nelson har sagt att ”i dessa två ord – ’hör honom’ – ger Gud oss ett mönster för framgång, lycka och glädje i livet”.3

Bild
Kristusstatyn

Kom till honom

Oavsett vad du vill ha ut av livet – inklusive glädje – är Frälsarens inbjudan alltid densamma: ”Kom till mig.”

Vi kommer till honom när vi utövar tro på honom, går i kyrkan, tar del av sakramentet och älskar Gud och våra medmänniskor (se Matteus 22:37–39). Jesus lärde också genom sitt exempel att vi bör be och förlåta andra.

För att bygga sitt liv på Jesu Kristi lärdomar krävs arbete och tid, men man behöver inte göra det ensam. Jesus är ”vägen, sanningen och livet” (Johannes 14:6). Han hjälper dig.

Sedan kan du en dag se tillbaka på ett liv som du och Frälsaren är stolta över. Och det gör dig gladare än vad något annat någonsin skulle kunna göra – inte ens pizza!