2023
Se till profeten
Februari 2023


”Se till profeten”, Vägledning för de unga, feb. 2023.

Se till profeten

Det finns tröst och trygghet i att lita på, tro på och följa profeten.

Bild
World Trade Center den 11 september 2001

Foto från Getty Images

Det kändes som en vanlig morgon när jag gick till skolan. Men den här till synes obetydliga dagen i mitt 13-åriga liv förvandlades till något helt annat när jag kom dit.

”Har du hört nyheten?” frågade min vän.

”Nej”, svarade jag. ”Vad händer?”

När vi kom in till vår första lektion hade läraren en tv påslagen. Det var då jag såg nyheten om de hemska händelserna den morgonen, den 11 september 2001 i USA. Kapade flygplan hade flugits in i World Trade Center i New York City och i Pentagon nära Washington, D.C. Ett annat plan hade kraschlandat på en åker i Pennsylvania. Tusentals hade dödats eller skadats. Det var en skrämmande och tragisk dag.

Vid den här tiden var min pappa stridspilot ombord på ett hangarfartyg, på ett 6-månaders rutinuppdrag för USA:s flotta. Under dagarna som följde fortsatte jag att se nyheter om attackerna. Jag hörde också klasskamrater uttrycka rädsla och vrede. Allt det här gjorde mig orolig för framtiden och för vad som kunde hända med pappa.

Bild
stridspilot vid flygplan

Hal Murdock, kapten i USA:s flotta, i cockpiten på en F/A-18F Super Hornet vid Naval Air Station år 2008.

Tröstad av en profets bön

Generalkonferensen hölls tre veckor senare. När jag lyssnade sa profeten, president Gordon B. Hinckley (1910–2008), att vi levde i farofyllda tider, men ”den Gud som jag tror på … är barmhärtighetens Gud. Han är kärlekens Gud. Han är fridens och förtröstans Gud, och jag vänder mig till honom under tider som dessa för att få tröst och styrka.”1

På det sista mötet avslutade president Hinckley sitt tal med en bön. Han bad om välsignelser av tro, kärlek och ”uthållighetens anda att vi må utrota den fruktansvärda ondska som finns i denna värld”. Han bad att Gud skulle ”beskydda och vägleda dem som aktivt verkar i striden. Välsigna dem, beskydda deras liv, skydda dem från skada och ondska. Lyssna på deras nära och kära som ber för deras säkerhet.” Han bad också till Gud: ”Skona oss och hjälp oss att alltid vandra i tro på dig och på din älskade Son.”2

Bild
Gordon B. Hinckley

President Gordon B. Hinckley uppsänder en bön under generalkonferensen i oktober 2001.

Jag hade ofta hört profeten säga att han ber om många saker, men detta var en unik upplevelse. Jag hade aldrig hört profeten be en bön under generalkonferensen. När jag hörde profeten be gav det mig en tröst som jag inte hade känt på flera veckor. Han bad om mina bekymmer. Jag kände att han hade bett för min familj. Även om hans bön var för världen förundrades jag över att en profets bön också kunde vara för mig.

Ett speciellt brev

Flera månader senare fick vår familj ett brev från pappa. Han skrev att den dagen då president Hinckley bad hade han och alla ombord på hangarfartyget påbörjat ett uppdrag för att stoppa ytterligare attacker från dem som hade attackerat Amerika.

”Genom att begrunda bönen som profeten uppsände”, skrev pappa, ”har jag insett flera anmärkningsvärda saker. Vi drabbades inte av några skador eller förluster under hela operationen. Ibland var jag och de andra piloterna många kilometer från fartyget och flög över fientligt område under 12-timmarsuppdrag. När vi återvände till hangarfartyget för att landa våra jaktplan på natten höll sig havet och vädret lugnt länge efter den tid då vädret vanligtvis försämras i den delen av världen. Att kunna ta hem alla är en förunderlig välsignelse. Jag vet av egen erfarenhet att den bön som profeten uppsände för vår skull besvarades.”

När jag läste pappas vittnesbörd om att profetens bön hade besvarats, fyllde Anden mitt hjärta och de här orden kom till mig: ”Se till profeten så ordnar det sig.”

Bild
familjen

Befälhavare Murdock och hans familj dagen då han tryggt kom hem från sitt uppdrag.

Vägledning för svåra tider

I dag finns det många förvirrande och negativa röster som försöker vilseleda oss och få saker och ting att se ut att vara något annat än vad de egentligen är genom att vrida på och förvränga sanningen.

Det har också profeterats att Satan i vår tid ska ”rasa i människobarnens hjärtan och hetsa dem till vrede mot det som är gott” (2 Nephi 28:20). Det blir ”stridslarm och rykten om krig” (Matteus 24:6) och ångest och rådlöshet bland nationer (se Lukas 21:25) och ”allt ska vara i uppror” (Läran och förbunden 88:91). Till följd av det ska många människor tappa andan av skräck (se Lukas 21:26).

Lyckligtvis vet Herren ”änden från begynnelsen” (Abraham 2:8) och har inte lämnat oss utan hjälp. Som ett tecken på sin kärlek till oss har han kallat profeter att välsigna och vägleda oss.3

Vår profet i dag, president Russell M. Nelson, undervisar om Guds bud och tar emot uppenbarelse för att vägleda kyrkan. Han kan se sådant som vi inte kan se och ger vägledning som skyddar och hjälper oss. Han har till exempel lovat att om vi har tro på Jesus Kristus så ”behöver [vi] inte frukta4.

Det finns tröst och trygghet i att lita på, tro på och följa profeten, hans rådgivare i första presidentskapet och medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum. Om vi fokuserar på dem och deras ord kommer de inte att och kan de inte leda oss vilse.5 Frälsaren förkunnade: ”Antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, för det är detsamma” (Läran och förbunden 1:38).

Bild
stridspilot

Befälhavare Murdock i cockpiten på en F/A-18C Hornet på ett långtidsuppdrag någon gång under oktober–december 2001. Han tog en selfie med ett meddelande till sin familj. Han sa: ”Jag tog av syrgasmasken för fotot så att de skulle veta att det verkligen var jag.”

Bild
jaktplan

En F/A-18C Hornet som landar ombord på hangarfartyget USS Carl Vinson. Kroken på baksidan av planet är till för att gripa tag i en bromsande vajer på däcket.

Du kan få veta sanningen

Det är inte alltid lätt att följa profeten och apostlarna. När deras lärdomar är impopulära eller verkar socialt oacceptabla kan det vara frestande att bara välja ut och acceptera vissa lärdomar. Men deras ord baseras på den oföränderliga lära och de eviga sanningar vi behöver ha kunskap om. ”Vi säger kanske inte alltid det som människor vill höra”, har president Nelson sagt. ”Profeter är sällan populära. Men vi undervisar alltid om sanningen!”6

Bild
Russell M. Nelson med en ung man

President Russell M. Nelson hälsar på människor vid en andakt i Singapore den 20 november 2019.

Vi kan få kunskap om detta för egen del. President Nelson har också sagt: ”Fråga din himmelske Fader om vi verkligen är Herrens apostlar och profeter. Fråga om vi har fått uppenbarelse [till att leda kyrkan].”7 Den Helige Anden kan bekräfta för dig de sanningar de undervisar om. Ett annat sätt att ta reda på om deras ord är sanna är genom att tillämpa dem i ditt liv ”med största tålamod och tro” (Läran och förbunden 21:5). Bara gör det! Agera på det som de undervisar om och se vad som händer.

Jag är tacksam för det vittnesbörd från den Helige Anden som jag fick som 13-åring om en profets gudomliga kall. Jag är ännu säkrare på det i dag. Om vi ser till profeten och följer hans lärdomar så ordnar det sig för oss oavsett vilka svårigheter som yr omkring oss.

Slutnoter

  1. Gordon B. Hinckley, ”Tiderna vi lever i”, generalkonferensen i oktober 2001 (Liahona, jan. 2002, s. 84).

  2. Se Gordon B. Hinckley, ”’Tills vi möts igen’”, generalkonferensen i oktober 2001 (Liahona, jan. 2001, s. 105).

  3. Se Ulisses Soares, ”Profeter talar genom den Helige Andens kraft”, generalkonferensen i april 2018 (Liahona, maj 2018, s. 99).

  4. Russell M. Nelson, ”Templet och din andliga grund”, generalkonferensen i oktober 2021 (Liahona, nov. 2021, s. 96).

  5. Se M. Russell Ballard, ”Stanna i båten och håll dig fast!” generalkonferensen i oktober 2014 (Liahona, nov. 2014, s. 90).

  6. Russell M. Nelson, ”The Love and Laws of God” (andakt vid Brigham Young University, 17 sep. 2019), s. 3, speeches.byu.edu.

  7. Russell M. Nelson, ”The Love and Laws of God”, s. 5, speeches.byu.edu.