2023
Suurin ihme
Tammikuu 2023


”Suurin ihme”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2023.

Tule ja seuraa minua

Luukas 15

Suurin ihme

On yksi ihme, joka on kaikkia muita tärkeämpi.

Jumalan avulla kaikki on mahdollista (ks. Luuk. 1:37; Fil. 4:13). Mutta voitko rukoilla ihan mitä tahansa ja saada sen toteutumaan? Miksi jotkut ihmiset kokevat ihmeitä, kun taas muut eivät näytä kokevan niitä? Ja mitä tämä kaikki todella merkitsee sinulle?

Kolme muinaista ihmettä, kolme nykyajan ihmettä ja kaikkein suurin ihme opettavat meille aiheesta lisää.

1

Muinainen ihme

Kuva
Joosef, Maria ja Jeesus-lapsi

Kuvitus Camila Gray

Maria yllättyi varmaankin melkoisesti, kun enkeli Gabriel ilmoitti, että hänestä tulisi Vapahtajan äiti. Sen ei olisi pitänyt olla mahdollista. Enkeli Gabriel kuitenkin selitti, että Jeesus olisi Jumalan Poika, ja sanoi: ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta” (Luuk. 1:37). Ja enkeli oli oikeassa. Maria todellakin synnytti maailman Vapahtajan.

Nykyajan ihme

Kuva
lähetyssaarnaajasisaret auttamassa vanhaa naista

Kaksi lähetyssaarnaajaa, jotka olivat palvelemassa Meksikossa, ylittivät joka päivä vilkasliikenteisen kadun. Joskus he joutuivat odottamaan 10 minuuttia ennen kuin saivat tilaisuuden ylittää kadun ja silloinkin heidän piti yleensä juosta. Sitten he tapasivat hyvin vanhan ja hyvin hitaan jäsenen, joka ei ollut kovin aktiivinen kirkossa. Hän halusi tulla kirkkoon heidän kanssaan, mutta – tässä tulee tarinan mahdoton osuus – sinne päästäkseen hänen piti ylittää vilkas katu. Ja ei, lähetyssaarnaajat eivät voineet kantaa häntä tien yli (vaikka se kylläkin kävi heillä mielessä!). Mutta sitten tapahtui ihme. ”Kun pääsimme kadulle”, toinen lähetyssaarnaajista sanoo, ”yhtään autoa ei ollut tulossa. Saatoimme ylittää kadun hyvin hitaasti ja turvallisesti.”

Mahdotontako? Mietipä uudelleen!

Jumalan avulla kaikki on mahdollista (jopa mahdottomat asiat!).

2

Muinainen ihme

Kuva
Jeesus Kristus parantaa sairaan miehen, joka on laskettu katon läpi

Eräs mies oli halvaantunut ja hän uskoi, että Vapahtaja voisi parantaa hänet. Jeesuksen ympärillä oli kuitenkin paljon ihmisiä, joten Hänen luokseen oli vaikea päästä. Mitä mies siis teki? Hänen ystävänsä laskivat hänet ja hänen vuoteensa talon katon läpi Vapahtajan eteen. Se ei todennäköisesti ollut kovin helppoa. Mutta hänellä ja hänen ystävillään oli varmasti paljon uskoa. Ja se kannatti – Jeesus antoi miehen synnit anteeksi ja paransi hänet (ks. Luuk. 5:17–26).

Nykyajan ihme

Kuva
kameleontti

Ella W. leikki ystäviensä kanssa puistossa, kun hänen ystävänsä kadottivat lemmikkinsä, kameleontin. Tämä ei ehkä kuulosta kovin suurelta pulmalta. Mutta muista, että kameleontti vaihtaa väriä sulautuakseen ympäristöönsä. Kun kameleonttia oli etsitty jonkin aikaa, Ella päätti, että oli aika rukoilla uskossa. Sitten he löysivätkin kameleontin kiipeilemästä puussa! ”Kun yksi meistä oli saanut sen syliinsä, pidimme kiitosrukouksen taivaalliselle Isälle”, Ella sanoo.

Ihmeitä tapahtuu uskon kautta Jeesukseen Kristukseen

Mahdoton on Jumalalle aina mahdollista. Meidän täytyy kuitenkin uskoa Vapahtajaan (tai ainakin haluta uskoa!) ja toimia sen uskon mukaan, jotta ihmeitä tapahtuisi.

3

Muinainen ihme

Kuva
Elisabet, Sakarias ja Johannes Kastaja lapsena

Elisabet ja Sakarias olivat olleet naimisissa monta vuotta mutta heillä ei ollut lapsia. Joskus heistä ehkä tuntui, että heidän uskollisiin rukouksiinsa ei vastattu. Lopulta he tulivat liian vanhoiksi saamaan lapsia. Mutta eräänä päivänä Sakariaalle ilmestyi enkeli, joka kertoi, että Elisabet saisi lapsen. (Mielenkiintoinen tieto: vauvasta tuli Johannes Kastaja!) Lopulta mahdottomasta tuli mahdollista. Elisabetin ja Sakariaan piti kuitenkin odottaa hyvin, hyvin kauan (ks. Luuk. 1).

Nykyajan ihme

Kuva
pappeuden siunaus

Lindsay M. kärsi epilepsiasta. ”Joka aamu rukoilin taivaallista Isääni ottamaan kohtaukset pois”, Lindsay sanoo. ”Mutta ne eivät menneet pois.” Samoihin aikoihin kun Lindsay odotti parantumistaan, hän sai pappeuden siunauksia, jotka toivat hänelle rauhaa. Ja tuo rauha oli itsessään ihme. ”Kun käännymme taivaallisen Isämme puoleen, Hän on horjumatta meidän tukenamme, tekee ihmeitä ja tarjoaa lohtua”, Lindsey sanoo. Lopulta Lindsey pääsi leikkaukseen, jonka seurauksena kohtaukset helpottivat.

Ihmeitä tapahtuu Jumalan tahdon mukaan

Jumala pystyy tekemään mitä tahansa. Sinulla voi olla vankkumaton usko. Ihmeet tapahtuvat kuitenkin taivaallisen Isän aikataulun ja tahdon mukaan ja Hänen valitsemallaan tavalla. Sillä välin kun odotat ihmettä tapahtuvaksi, pyri löytämään muita ihmeitä, kuten rauhaa ja voimaa kestää.

Suurin ihme

Olemme puhuneet paljon ihmeistä. On kuitenkin yksi ihme, joka on suurempi ja tärkeämpi kuin kaikki muut. Tuo ihme oli se, kun Jumalan Poika tuli maan päälle pienokaisena, myöhemmin opetti ja paransi ja antoi lopulta oman henkensä. Jeesus Kristus otti kantaakseen meidän syntimme, surumme ja sairautemme. Hänen ihmeeseensä sisältyy kolme päivää haudassa ja sitten ylösnousemus, joka toi meille kaikille elämän kuoleman jälkeen. Se ihme muuttaa kaiken.

On helppoa jäädä jumiin siihen, että yrittää uskoa tiettyyn ihmeeseen. Se voi tuntua raskaalta, kun emme tiedä taivaallisen Isän tahtoa. Sen sijaan että keskität uskosi johonkin toivomaasi ihmeeseen, keskitä se Vapahtajan sovituksen ihmeeseen. Osoita uskoa siihen, että Jumalalle mikään ei ole mahdotonta – ei edes se asia, jota rukoilet. Mutta usko myös siihen, että Hänen tahtonsa on parempi kuin omasi. Jos rukouksiisi ei vastata toivomallasi tavalla, Hän vahvistaa sinua ja auttaa sinua kestämään.

Tärkein opetus ihmeistä

Kun keskität uskosi Jeesukseen Kristukseen, ymmärrät, mitä tarkoittaa se, että Jumalalle kaikki on mahdollista. Uskot, että taivaallinen Isä voi vastata rukouksiisi, ja luotat Hänen tahtoonsa ja saat Hänen rauhansa, kun asiat eivät suju suunnitelmien mukaan. Keskitä siis uskosi Jeesukseen Kristukseen. Hän on kaikkein suurin ihme. Hänen avullaan kaikki on mahdollista.