2023
4 tapaa, joilla Jeesus Kristus antaa sinulle voimaa
Tammikuu 2023


”4 tapaa, joilla Jeesus Kristus antaa sinulle voimaa”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2023.

4 tapaa, joilla Jeesus Kristus antaa sinulle voimaa

Kestän kaiken Kristuksen avulla.
Fil. 4:13

Kuva
kivitorni

Kaikkialla maailmassa kristityt riemuitsevat tästä pyhien kirjoitusten kohdasta: ”Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa” (Fil. 4:13).

”Hän” viittaa tietenkin Kristukseen. Kuullessaan tämän lainauksen jotkut saattavat luulla sen tarkoittavan, että he voivat päästä läpi mistä tahansa kokeesta tai voittaa minkä tahansa pelin ja että heidän jokainen toiveensa toteutuu. Pyhissä kirjoituksissa ei kuitenkaan opeteta niin.

Tämän jakeen kirjoitti apostoli Paavali. Hän oli kirjoitushetkellä vankilassa, minkä vuoksi oli monia asioita, mitä hän ei voinut tehdä. Hän kuitenkin tiesi, että Jeesus Kristus voisi antaa hänelle voimaa tehdä sitä, millä on eniten merkitystä.

Tämä pitää paikkansa myös sinun kohdallasi!

1. Kristus antaa sinulle voimaa tietää

Jeesus Kristus on antanut sinulle useita tärkeitä keinoja, joilla voit saada tietää, mikä on totta. Hän on opettanut meitä kaikkia rukoilemaan alati (ks. 3. Nefi 18:18) ja kysymään, mikä on totta (ks. Moroni 10:4–5). Toinen tapa selvittää ja tietää, mikä on totta, on tutkia pyhiä kirjoituksia.

Rukous ja pyhien kirjoitusten tutkiminen tuovat Hengen elämääsi. Henki voi puhua ”sinun mielessäsi ja sinun sydämessäsi” (OL 8:2), ja se ”täyttää sielusi ilolla” ja ”valaisee mielesi” (OL 11:13).

Näillä tavoin voit ”kuulla Häntä” – voit kuulla Vapahtajan sanat ja noudattaa sitä, mitä Hän on sanonut. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut, että tämä on malli ”menestykseen, onneen ja iloon tässä elämässä”1.

2. Kristus antaa sinulle voimaa toimia

Saat voimaa, kun pyrit pitämään käskyt ja teet hyviä valintoja, jotka johtavat rauhaan ja onneen. Jeesus Kristus antaa sinulla voimaa tehdä hyviä valintoja silloinkin, kun se on vaikeaa. Joskus saatat tehdä huonon valinnan. Onneksi Vapahtajan sovitus tekee parannuksen mahdolliseksi. Jeesuksen Kristuksen ansiosta sinä voit puhdistua ja tuntea iloa. Hän voi antaa sinulle voimaa, jotta voit ”toimia paremmin ja olla parempi”2 joka päivä.

3. Kristus antaa sinulle voimaa voittaa

Ollessaan vankilassa Paavali kirjoitti: ”Olen oppinut tulemaan toimeen sillä, mitä minulla on.

Tunnen köyhyyden ja hyvinvoinnin, olen tottunut kaikkeen ja kaikenlaiseen.” (Fil. 4:11–12.)

Toisin sanoen Paavali oppi, että Kristuksen avulla hän voi voittaa koettelemuksensa ja haasteensa ja oppia niistä. Jeesus Kristus voi antaa sinulle voimaa toimia samoin.

Vapahtaja kärsi ”kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia”. Hän otti päälleen meidän heikkoutemme, ”jotta hän osaisi – – auttaa kansaansa sen heikkouksien mukaisesti”. (Alma 7:11–12.) Riippumatta siitä, millaisia vaikeuksia kohtaat, Jeesus Kristus voi antaa sinulle voimaa kestää ja tehdä asioita, joita et pystyisi tekemään omin voimin.

4. Kristus antaa sinulle voimaa kehittyä

Jeesus Kristus on tehnyt ylösnousemuksesta todellisuutta meille kaikille, ja Hän tekee iankaikkisesta elämästä mahdollista niille, jotka tekevät parannuksen, ottavat vastaan välttämättömät toimitukset sekä solmivat niihin liittyviä liittoja ja pitävät ne. Ilman Kristusta me emme voisi saada aikaan sitä, mitä taivaallinen Isä haluaa eniten – että meistä tulee enemmän Hänen ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kaltaisia ja että asumme Heidän luonaan iankaikkisesti.

Kuva
Jeesus Kristus

Sinusta voi tulla enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltainen, kun opit Hänestä, turvaat ja luotat Häneen ja noudatat Hänen esimerkkiään. Tämän ansiosta elät entistä vahvemmin uskossa, toivossa, rakkaudessa, kärsivällisyydessä, nöyryydessä, puhtaudessa ja kuuliaisuudessa. Nämä kaikki ovat Vapahtajan ominaisuuksia.

Kun pyrit seuraamaan Jeesusta Kristusta, Hän on sinun toivosi ja valosi, joka opastaa sinua kehittymään juuri sellaiseksi, millaiseksi Hän tietää sinun voivan tulla. Niin sinäkin voit sanoa Paavalin tavoin: ”Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa.”