2023
Lupaamme olla valona
Tammikuu 2023


”Lupaamme olla valona”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2023.

Tule ja seuraa minua

Matteus 3

Lupaamme olla valona

Jeesus Kristus on maailman valo. Tehkäämme kaikki, mitä voimme, jakaaksemme Hänen valoaan.

Kuva
kasteita

Ihmisiä tuli kaikkialta joukoittain katsomaan erämaassa asuvaa miestä, jolla oli yllään kamelinkarvasta tehdyt vaatteet ja joka söi heinäsirkkoja ja hunajaa. He kuuntelivat kiinnostuneina hänen opetuksiaan Vapahtajasta, parannuksesta ja kasteesta. Kuultuaan häntä monet halusivat ottaa kasteen. Hän kastoi ne, jotka olivat tehneet parannuksen. Tämän miehen nimi oli Johannes Kastaja.

Eräänä päivänä, kun Johannes oli kastamassa ihmisiä Jordanvirrassa, Jeesus Kristus saapui paikalle ja pyysi saada kasteen. Johannes oli yllättynyt. Johannes tiesi, että Jeesus oli aina noudattanut Jumalan käskyjä ja ettei Hänen tarvinnut tehdä parannusta. Itse asiassa hän ajatteli, että Jeesuksen pitäisi kastaa hänet (ks. Matt. 3:14)! Jeesus selitti, että Jumala oli käskenyt kaikkia ihmisiä ottamaan kasteen, joten Hänenkin piti ottaa kaste näyttääkseen esimerkkiä. Johannes suostui ja kastoi Jeesuksen Jordanvirrassa.

Jeesuksen kaste opettaa meille, että meidänkin täytyy ottaa kaste. Kun sinut kastettiin, teit liiton ja osoitit halukkuutesi noudattaa Vapahtajan esimerkkiä, et vain kastetilaisuudessasi vaan aina.

Lupauksia ja mahdollisuuksia

Kasteessa solmit liiton Jumalan kanssa ja lupaat ottaa päällesi Jeesuksen Kristuksen nimen (ks. Moosia 5:8–10). Lupaat myös pitää Hänen käskynsä, olla Jumalan todistajana ”kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla” (Moosia 18:9) ja palvella Häntä (ks. Moosia 18:8–10; OL 20:37).

Uudistat tämän liiton joka viikko, kun nautit kirkossa sakramentin (ks. OL 20:77, 79). Sitten ponnistelet ”eteenpäin [lujana] Kristuksessa, niin että [sinulla] on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan” (2. Nefi 31:20).

Matkan varrella saat monia tilaisuuksia noudattaa Vapahtajan esimerkkiä ja osoittaa rakkauttasi Häntä ja ympärilläsi olevia kohtaan. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Meidän tehtävänämme on siunata lähimmäisiä, suojella lapsia, auttaa köyhiä ja puolustaa totuutta. Tehtävänämme on oikaista vääryyksiä, kertoa muille totuuksista ja tehdä hyvää. Lyhyesti sanottuna meidän on annettava omistautuneen opetuslapsen elämä.”1

Valo apua tarvitseville

Täydellisenä esimerkkinämme Vapahtaja rakasti ja palveli aina muita ja ”kulki ympäri maata, teki hyvää” (Ap. t. 10:38).

Vaikeina aikoina Jeesus Kristus on valo, joka ”loistaa pimeydessä” (Joh. 1:5). Hän on myös opettanut, että meidän tulee olla valona. Hän sanoi: ”Katso, minä olen valo, joka teidän on pidettävä korkealla – se, mitä te olette nähneet minun tekevän.” (3. Nefi 18:24.)

Kasteenliittosi yhteydessä lupaat olla ”[halukas] kantamaan [toisten] kuormia, jotta ne olisivat keveitä” ja ”suremaan surevien kanssa – – ja lohduttamaan niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa” (Moosia 18:8–9).

Kun kohtaat jonkun, joka on surullinen tai lannistunut, sinulle saattaa olla ilmiselvää, mitä voit tehdä auttaaksesi. Toisinaan tulee kuitenkin tilanteita, jolloin et tiedä, mitä sanoa tai tehdä. Myös niinä hetkinä voit avata sydämesi. Voit kuunnella ja tukea toista.

Kun rakastat ja palvelet muita, Vapahtajan valo kirkastuu sisimmässäsi ja valaisee tien edessäsi. Se myös vetää puoleensa muita, jotka etsivät Vapahtajan valoa. Kun ponnistelet eteenpäin ja pidät kasteessa antamasi lupaukset, löydät monia tapoja, joilla voit tehdä tästä maailmasta paremman ja valoisamman.