2023
Seuraa todellista valoa
Tammikuu 2023


”Seuraa todellista valoa”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2023.

Tule ja seuraa minua

Johannes 1:1–5

Seuraa todellista valoa

Jeesuksen Kristuksen valo on aina turvanasi – eilen, tänään ja ikuisesti.

Kuva
Jeesus Kristus

Katsokaa kedon kukkia, Haley Miller

Kun eräänä sunnuntaina vuonna 1948 aurinko oli laskemassa, kävelin pitkin Trent-joen rantaa Nottinghamissa, Englannissa. Olin silloin 20-vuotias lähetyssaarnaaja. Päivä oli ollut pitkä ja uuvuttava, mutta olin onnellinen ja tyytyväinen työhöni.

Kävellessäni pitkin joenrantaa pidin rukouksen sydämessäni. Toivoin, että saisin tuntea johdatusta Herralta, ja kysyin: ”Teenkö minä sitä, mitä Sinä haluat minun tekevän?”

Yhtäkkiä minut valtasi pakahduttava rauhan ja ymmärryksen tunne. Sillä nimenomaisella hetkellä tulin tietämään, että Jeesus Kristus tuntee minut ja rakastaa minua. En nähnyt näkyä enkä kuullut ääntä, mutta en olisi voinut tuntea Kristuksen todellisuutta ja jumalallisuutta yhtään sen voimallisemmin, vaikka Hän olisi seissyt edessäni ja kutsunut minua nimeltä.

Siitä päivästä tähän päivään asti jokaiseen merkittävään päätökseen, jonka olen tehnyt, on vaikuttanut tietoni siitä, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Minä rakastan Häntä syvemmin ja voimallisemmin kuin sanat voivat kertoa. Hän on Herrani, Vapahtajani, Lunastajani ja ystäväni.

Olen todistanut Vapahtajasta vuosien ajan ja kaikkialla maailmassa. Tiedän, että Hän on todellinen ja ikuinen valo, joka ”loistaa pimeydessä” (Joh. 1:5). Meille on etuoikeus tulla Hänen luokseen, seurata Häntä ja tuntea Hänen valonsa elämässämme.

Totuus valosta

Päivä vaihtuu yöksi ja yö päiväksi aina 24 tunnin välein. Kun koemme yön pimeyden, emme huolestu siitä, että aurinko on poissa. Me tiedämme, että maa jatkaa pyörimistään ja että aurinko paistaa meille pian uudelleen. Emme ehkä aina voi nähdä tai tuntea valoa, mutta se on aina olemassa.

Sama pätee hengellisesti. Sain tästä muistutuksen monta vuotta sitten, kun ihailin vaimoni Barbaran kanssa upeaa tähtitaivasta. Näimme miljoonia tähtiä, ja ne näyttivät poikkeuksellisen kirkkailta ja kauniilta. Sitten ajatukseni siirtyivät ihmettelemään Jeesusta Kristusta.

Hän oli ”alussa – – Jumalan luona” (Joh. 1:2). Taivaallisen Isän johdolla Hän loi maan ja maailmoja luvutta (ks. Moos. 1:33). Hän on voima, joka valaisee auringon, kuun ja tähdet (ks. OL 88:7–10). Hän on kaiken valon ja elämän lähde (ks. Joh. 1:3–4; OL 93:10). Hän on sanonut: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12.)

Meidän aikanamme Saatana tekee töitä tauotta pimentääkseen Vapahtajan valon. Mutta te ette voi koskaan olla niin pimeässä paikassa, ettei Jeesuksen Kristuksen valo voisi loistaa teille, jos tulette Hänen luokseen. Hänen valonsa loistaa aina.

Kuva
aamu, päivä ja yö

Kuvitus Adam Nickel

Hän valaisee tiemme

Jumalan Poikana Jeesuksella Kristuksella oli kirkkaus Isän Jumalan luona ”jo ennen maailman syntyä” (Joh. 17:5). Hän oli täydellisen kuuliainen Isälleen (ks. Joh. 5:30) ja tuli auliisti maan päälle. Hän luopui kirkkaudestaan ja syntyi vaatimattomassa tallissa, jossa Hänen äitinsä ”kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen” (Luuk. 2:7).

Nuorena Hän oli Isänsä luona (ks. Luuk. 2:49) ja hämmästytti niitä, jotka kuulivat Hänen opetuksiaan. Palvelutyössään Hänellä oli voima tehdä ihmeitä, siunata ja parantaa sairaita, herättää eloon kuolleita ja lopulta tarjota ääretön sovitus.

Kaikessa, mitä Vapahtaja on sanonut ja tehnyt, etenkin sovitusuhrissaan, Hän on näyttänyt meille tien taivaallisen Isämme luo. Hänen esimerkkinsä ja opetuksensa valaisevat tietä, jota meidän täytyy kulkea palataksemme taivaalliseen kotiimme.

Jaa Hänen valoaan

Kun tunnemme Jumalan Pojan valon elämässämme, meidän tulee pyrkiä jakamaan sitä muille. Minusta oli hienoa olla lähetyssaarnaajana Englannissa. Minusta oli hienoa olla lähetysjohtajana Kanadassa. Minusta on myös hienoa toimia nykyisessä kutsumuksessani kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä, jossa voin todistaa Jeesuksesta Kristuksesta kaikkialla maailmassa.

Vapahtaja on opettanut: ”Katso, minä olen valo, joka teidän on pidettävä korkealla – se, mitä te olette nähneet minun tekevän” (3. Nefi 18:24).

Vapahtajan valo loistaa meissä joka kerta, kun rukoilemme ja etsimme Hänen sanaansa pyhistä kirjoituksista. Hänen valonsa loistaa, kun rakastamme kuten Hän rakastaa, lausumme todistuksemme ja palvelemme epäitsekkäästi. Tämä karkottaa pimeyden elämästämme ja vetää puoleensa muita, jotka etsivät Hänen valoaan.

Kuva
tyttö ja poika, joka pitelee valoa

Hänen valonsa kestää ikuisesti

Jeesuksen Kristuksen valo on aina turvanasi. Kerta kaikkiaan mikään ei voi koskaan kukistaa tai sammuttaa Hänen valoaan. Se kestää ikuisesti. Jeesus Kristus ”on maailman valo ja elämä, – – valo, joka on loputon, jota ei voida milloinkaan pimentää” (Moosia 16:89).

Olen iankaikkisesti kiitollinen siitä kokemuksesta, jonka myötä sain oivaltaa tämän itse nuorena lähetyssaarnaajana. Tiedän sen varmemmin tänään, sillä olen kokenut elämää kaikkine sen koettelemuksineen ja iloineen.

Ellet tiedä, minne mennä tai mitä tehdä, katso Jumalan Pojan todelliseen valoon. Jos olet halukas tulemaan Hänen luokseen ja seuraamaan Hänen valoaan, Hän valaisee tiesi.