2022
Samlet i hans lys: Undgå trældom
Oktober 2022


»Indsamlet i hans lys: Undgå trældom«, Til styrke for de unge, okt. 2022.

Samlet i hans lys: Undgå trældom

Når I lever retskaffent, vil I ikke blot undslippe modstanderens trældomsåg, men I vil også blive et eksempel på håb og lys for andre.

Billede
en kvinde står foran en lyssøjle

Illustrationer: Maggie Stephenson

Vi har alle følt os alene fra tid til anden. Måske har I endda følt jer alene for nylig. Men det vidunderlige ved evangeliet er, at hvor end I er, kan I stadig føle, at I hører til. Det kan være sandt, selv om der kun er få kirkemedlemmer i nærheden.

I vores familie tilbragte vi 33 år på San Francisco-halvøen i USA. Jeg tror ikke, at der nogensinde var et tidspunkt, hvor der var mere end et andet medlem i vores børns klasser i gymnasiet.

Alligevel vidste vi i løbet af de år, at Herren havde indsamlet os som en del af Israels hus. Vi følte, at vi hørte til, idet vi efterlevede evangeliet. Som præsident Russell M. Nelson har sagt, er indsamlingen »ikke et spørgsmål om et fysisk sted, det er et spørgsmål om personlig forpligtelse. Folk kan blive ›bragt til kundskab om Herren‹ (3 Ne 20:13) uden at forlade deres hjemland.«1

Når I efterlever evangeliet, samler I jer for Herren. Når I gør jeres del for at samle andre i evangeliet, udfører I det afgørende arbejde med at hjælpe Herren med at indsamle Israel.

Fri fra trældom og uretfærdighed

Når vi samles i Kristus ved at følge hans lærdomme, oplever vi en frihed, som kun evangeliet kan give – frihed til at få personlig åbenbaring og frihed til at blive den, som vor himmelske Fader ønsker, vi bliver. Uretfærdig levevis kan føre til trældom og begrænsninger, både fysisk og åndeligt.2 Når vi hjælper med at samle vores venner og kære i evangeliet, herunder ved at hjælpe dem til at indgå og holde hellige pagter med Gud, kan vi hjælpe dem til at få frihed fra mange former for trældom.

En opera, jeg godt kan lide, illustrerer princippet om åndelig og fysisk trældom. Giuseppe Verdi var i sin ungdom fascineret af profeten Jeremias fra Det Gamle Testamente. I 1842 skrev han i en alder af 28 operaen Nabucco, der henviser til babylonerkongen Nebukadnesar, der levede på Jeremias’ tid.

Denne opera fortæller om erobringen af Jerusalem og jødernes fangenskab og trældom, som kom på grund af uretfærdig levevis (se Jer 13:9-19). Salmernes Bog 137 var inspirationen til Verdis bevægende og inspirerende »Hebraiske slavekor«. Kapitelresuméet til denne salme i Kirkens engelske bibel lyder meget dramatisk: »Da jøderne var i fangenskab, græd de ved Babylons floder – på grund af sorg kunne de ikke bære at synge Zions sange.«

Gud havde til hensigt, at mænd og kvinder skulle være frie til at vælge mellem godt og ondt. Når dårlige valg bliver et dominerende træk ved en kultur eller nation, får det alvorlige konsekvenser både i dette og det tilkommende liv. Folk kan ikke blot blive slavebundet eller lade sig fange af skadelige, vanedannende stoffer, men også af afhængighedsskabende filosofier, som fører dem bort fra en retskaffen levevis. Det kan vi se ske i vore dage.

Vi bør gøre alt i vores magt for at undgå den synd og det oprør, der fører til trældom.3 Når vi gør det, kvalificerer vi os til inspiration, når vi hjælper Herren med at samle hans udvalgte og med den bogstavelige indsamling af Israel.

Når I lever retskaffent, vil I ikke blot undslippe modstanderens trældomsåg, men I vil også blive et eksempel på håb og lys for andre.

Lad jeres lys skinne

Har I nogen venner eller kære i jeres liv, der er så fulde af sorg, at de ikke kan synge Zions sange eller føle glæden ved evangeliet?

Hvad enten det er i jeres eget hjem eller blandt fremmede, kan I, når det gælder om at fortælle andre om evangeliet, være et lys, der skinner, når I favner og efterlever evangeliets lys.4 Men hvis folk ikke ved, at I elsker dem, vil I ikke have den samme indflydelse. Derfor må vi altid stræbe efter at være fyldt med kærlighed til andre. Når I er fulde af kærlighed til alle vor himmelske Faders børn, vil alle se jeres lys. Dette lys kan have en mere vidtrækkende indflydelse end det, I nogensinde ser.

Bare ved at være den, I er, og ved at leve et retfærdigt liv, kan I tiltrække andre, der vil lægge mærke til jer og den måde, I lever på. Det vil så utallige frø, der med tiden kan bære megen frugt.5 Længe før I er gamle nok til at tage på mission, kan I hjælpe med at så frø, søge de udvalgte og indsamle dem til Kristus.

Billede
en ung kvinde tager Frelserens hænder

I kan begynde ved at udvikle denne kærlighed og dette lys i jeres eget hjem. Det kan være en langstrakt proces, så bliv ikke mismodige over individuelle stridigheder eller skænderier i jeres familie. Langvarig respekt kræver en langvarig indsats. Tag jer tid til at arbejde på familieforhold. I kan begynde ved at vise respekt og lære at undgå kritik.

I hjemmet er kritik en form for gift, der kan ødelægge samhørigheden. Hvis nogen begår en fejl, såsom at vælte en skål ned fra bordet, kræver det ikke omvendelse eller kritik. I stedet er mild undervisning alt, der er brug for. Vi må lære at være tålmodige med hinanden, især i vores familie. Jeg tror, at hvis et hjem kan være et sted, hvor der ikke er nogen kritik, så kan kærligheden blomstre.

Saml jer i sikkerhed

Når vi er i trældom, bliver vores handlemuligheder begrænsede. Løsningen er at finde frihed, lys og kærlighed i evangeliets sikkerhed. Syndens trældom kan få jer til at føle, at I ikke kan synge Zions sange. Men omvendelse er altid tilgængelig. Vi kan være indsamlet i Israels hus og hjælpe andre til at samles med os i sikkerhed.

Billede
folk danser i lyset

Når I har fokus på evangeliet, Frelseren og templet, gør I præcis det, I har brug for at gøre. I kan bo hvor som helst i verden, selv med få medlemmer af Kirken, og stadig være en meget stor del af Kirken og riget og indsamlingen. I er aldrig alene, når I er i Israels hus.

Noter

  1. Se Russell M. Nelson, »The Book of Mormon and the Gathering of Israel« (tale holdt ved et seminar for nye missionspræsidenter, 26. juni 2013), s. 6, Church History Library, Salt Lake City.

  2. Se 2 Ne 1:13, 23.

  3. Om vore dage sagde Herren: »Og hele verden ligger i synd og stønner under mørke og under syndens trældom … fordi de ikke kommer til mig« (L&P 84:49–50).

  4. Se Matt 5:16.

  5. Se Alma 32, Matt 13.