2022
Sådan undgår man undgåelige sorger
Oktober 2022


»Sådan undgår man undgåelige sorger«, Til styrke for de unge, okt. 2022.

Kom og følg mig

Jeremias; Klagesangene

Sådan undgår man undgåelige sorger

En fordums profet og en nutidig profet lærer os, at det altid er den bedste løsning at vende sig til Gud.

Billede
en kvinde med en paraply i regnen

Illustrationer: Michael Mullan

»Ødelæggelse er på vej!«

Sikke et svært budskab at give! Men det måtte gives. Folket i Jerusalem havde vendt sig bort fra Gud, afvist hans profeter og levede i synd og ulydighed. Gud ønskede, at de skulle vide, at han havde forsøgt at hjælpe dem, men nu kom der forfærdelige konsekvenser.

Gud kaldte Jeremias til at advare folket. Det var en svær opgave, for der var ingen, der lyttede. I sidste ende førte udbredt uretfærdighed til Jerusalems ødelæggelse, og folk blev ført til Babylon i fangenskab.

Kraften i valg

Billede
vejskilt

Sommetider kommer sorg af begivenheder, som vi ikke har kontrol over, eller af andres valg. Men en masse sorg kan undgås gennem de valg, vi træffer.

Jeremias advarede folk om, at deres valg om at vende sig væk fra Gud og ignorere hans lærdomme ville føre til sorg. Heldigvis hjælper skrifterne og nutidige profeters ord os til at vide, hvilke valg der vil føre til glæde, og som kan hjælpe os til at undgå undgåelig sorg. Her er nogle eksempler:

Giv agt på Guds ord

Billede
fodspor

Gennem Jeremias sagde Gud til folket i Jerusalem: »De har forladt mig, en kilde med levende vand« (Jer 2:13). Vand er afgørende for at bevare fysisk liv. I skrifterne er vand et symbol på Jesus Kristus og hans lærdomme, som er afgørende for evigt liv.

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at når vi giver agt på Guds ord, »giver Gud os et mønster for succes, lykke og glæde i dette liv …

Jeg lover jer, at I vil blive velsignet med mere kraft til at håndtere fristelse, vanskeligheder og svagheder. Jeg lover jer mirakler i jeres … familieforhold og daglige arbejde. Og jeg lover, at jeres evne til at føle glæde vil øges, selv hvis I oplever øget turbulens i jeres liv.«1

Velsignelsen ved regelmæssig omvendelse

Billede
dreng, der beder

Et stort problem for folket på Jeremias’ tid var, at de opførte sig, som om de var hengivne mod Gud, men de var ikke oprigtige (se Jer 3:10; 7:8-11). Gud er interesseret i vores hjertes ønsker. Hvordan kan vi sikre os, at vi oprigtigt følger ham?

Herren fortalte Jeremias, at vi kan »gøre [vores] færd og [vores] gerninger gode« (Jer 7:3). Med andre ord kan vi omvende os. Præsident Nelson har opfordret os til at have »et regelmæssigt, dagligt fokus på omvendelse«. Han har sagt: »Omvendelse er ikke en begivenhed, det er en proces … [Det er] at gøre det og være lidt bedre hver dag …

Når vi vælger at omvende os, vælger vi at forandre os! Vi tillader Frelseren at forandre os til den bedste udgave af os selv. Vi vælger at vokse åndeligt og modtage … glæden ved forløsning i ham. Når vi vælger at omvende os, vælger vi at blive mere som Jesus Kristus!«2

Følg profeten

Billede
Russell M. Nelson

Jeremias’ lærdomme blev ofte afvist. Det samme er sket for profeter gennem historien. De advarer os om de åndelige farer ved at afvise eller fordreje evangeliske sandheder for at gøre dem mere tiltalende eller acceptable.

»Sandhed er sandhed,« har præsident Nelson sagt. »Sandhed er baseret på de love, som Gud har fastsat.« Han har også sagt: »Det er netop, fordi vi holder så meget af alle Guds børn, at vi forkynder hans sandhed. Vi fortæller måske ikke altid folk, hvad de ønsker at høre. Profeter er sjældent populære. Men vi fortæller altid sandheden!«3

Hjælp langs vejen

Billede
pige i solskin

Sommetider kan de ting, vi står over for, føles overvældende. Sådan havde Jeremias det bestemt. Da Gud kaldte Jeremias som profet, var han usikker på sine evner. Gud forklarede Jeremias, at han havde kendt ham, før han blev født, og at han havde forudordineret eller valgt ham og forberedt ham til hans mission (se Jer 1:5).

Gud kender også jer. Når I vender jer til ham, vil han hjælpe jer til at undgå den sorg, der kommer af synd og ulydighed. Han vil give jer styrke til at udføre det, han har brug for, at I gør, uanset hvad I måtte møde.