2021
Kuinka saat apua vaikeimmissa koettelemuksissasi
Lokakuu 2021


”Kuinka saat apua vaikeimmissa koettelemuksissasi”, Nuorten voimaksi, lokakuu 2021.

Tule ja seuraa minua

Kuinka saat apua vaikeimmissa koettelemuksissasi

Oppi ja liitot 121122

Jopa yhden elämänsä kurjimpiin kuuluvan kokemuksen aikana profeetta Joseph Smith löysi toivoa, apua ja parantumisen.

Kuva
nuori mies

”Oi Jumala, missä olet?”

Tilanteen täytyy olla melko paha, kun esittää tämänkaltaisen kysymyksen. Profeetta Joseph Smithin kohdalla, joka kärsi Libertyn vankilassa Missourissa Yhdysvalloissa, se oli.

Vuosi oli 1839. Joseph ja hänen ystävänsä olivat olleet vankilassa – valheellisten syytösten vuoksi – yli neljä kuukautta. Se oli kaikkien aikojen kylmin talvi, eikä heillä ollut juuri mitään lämmikettä. Väkivaltaiset joukot olivat ajaneet Josephin perheen, ystävät ja muut kirkon jäsenet pois piirikunnasta. Joseph sai olla hyvin vähän yhteydessä heihin. Se oli yksi synkimmistä ajoista Josephin elämässä.

Valoa pimeydessä

Yhdessä vaiheessa Joseph kysyi tämän synkän vankilan syvyyksistä: ”Oi Jumala, missä olet, ja missä on maja, joka kätkee piilopaikkasi? Kuinka kauan kätesi viipyy ja silmäsi, niin, puhdas silmäsi katsoo iankaikkisista taivaista kansasi ja palvelijoidesi kohtaamaa vääryyttä ja heidän huutonsa tunkeutuvat sinun korvaasi?” (OL 121:1–2.)

Vaikka Joseph Smithin elämä oli täynnä koettelemuksia, jokin Libertyn vankilassa tuntui näännyttävän häntä enemmän kuin lähes mikään muu vaikeus.

Juuri kun tilanne oli pahimmillaan, tuohon kylmään vankiselliin loisti kuitenkin toivon säde. Joseph ja muut vangit saivat joitakin odottamattomia kirjeitä ystäviltä ja perheeltä – ja kokemuksen synkkyys lieveni.

Ystävyyden voima

Joseph Smith sanoi tuosta kokemuksesta: ”Eilisiltana me saimme joitakin kirjeitä – – kaikki henkien ystävällistä ja lohduttavaa tunnelmaa. – – Kun luimme nuo kirjeet, ne virvoittivat meidän sieluamme kuin leppeä ilma.”1

Kuva
käsin kirjoitettu kirje

Maaliskuun 7. päivänä 1839 Emma Smith kirjoitti kirjeen miehelleen Josephille, joka oli vankina Libertyn vankilassa.

Tietenkään nuo kirjeet eivät tehneet vankilasta lämpimämpää. Ne eivät tehneet vartijoista ystävällisempiä eivätkä ruoasta maistuvampaa. Mutta kirjeillä oli suuri vaikutus siihen, miltä vangeista tuntui. Tuo yksinkertainen ystävien ja perheen osoittama tuki auttoi Josephia olemaan enää miettimättä, missä Jumala on, ja hän pystyi kuulemaan Vapahtajan lohduttavat sanat: ”Poikani, rauha olkoon sielullesi” (OL 121:1, 7).

Joseph Smith esitti tämän näkökulman: ”Ne, jotka eivät ole syyttä tai aiheetta olleet suljettuina vankilan muurien sisään, tuskin tietävät, miten suloinen ystävän ääni on. Mistä tahansa lähteestä tuleva ystävyyden osoitus herättää ja saa aikaan kaikki myötämieliset tunteet.”2

Tunnet mitä todennäköisimmin jonkun, jolla on vaikeaa. Et ehkä ajattele, että voisit tehdä mitään auttaaksesi, mutta Josephin kokemus Libertyn vankilassa opettaa meille toisin. Sanoillasi voi olla sama vaikutus niihin, joista välität, kuin kirjeillä oli Josephiin. Voit lähettää kirjeen tai tekstiviestin, soittaa tai käydä heidän luonaan.

Kenen on tarpeen kuulla sinusta tänään? Kirjoita muistiin ideoita, mitä voisit sanoa:

Ilmoitus on ulottuvillasi

Toinen totuus, jonka voimme oppia Libertyn vankilasta, on se, että Josephin lailla sinä voit yhä saada lohtua ja ilmoitusta taivaalliselta Isältä ja Vapahtajalta silloinkin kun olet kokemassa jotakin kauheaa.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista puhui erään kerran Libertyn vankilasta ja opetti: ”Kun sitä tarvitsette, teillä voi olla pyhiä, ilmoitusta antavia, syvällisiä oppimiskokemuksia Herran kanssa missä tilanteessa sitten olettekin. Itse asiassa saanen sanoa sen vielä vähän voimakkaammin: Teillä voi olla pyhiä, ilmoitusta antavia, syvällisiä oppimiskokemuksia Herran kanssa elämänne kurjimmissa kokemuksissa – pahimmissa tilanteissa, jolloin kärsitte huutavaa vääryyttä, kun kohtaatte ylivoimaisimpia vaikeuksia ja vastoinkäymisiä, mitä olette koskaan kohdanneet.”3

Kun kuljet läpi oman metallinpuhdistajan tulesi tai koet omia Libertyn vankilan kaltaisia öitäsi, saatat tuntea kiusausta ajatella, että Jumala on kaukana sinusta. Mutta juuri niinä hetkinä Hän saattaa olla lähempänä kuin koskaan!

Olemme kaikki tässä yhdessä

Kuten Joseph Smithin aika Libertyn vankilassa osoittaa, koettelemuksia tulee meille kaikille silloinkin kun seuraamme Jeesusta Kristusta.

Eräs toinen ilmoitus Libertyn vankilassa muistutti Joseph Smithille, ettei hän ollut ensimmäinen, joka kärsii syvästi. Herra, kuvattuaan kaikenlaista kärsimystä, sanoi: ”Ihmisen Poika on laskeutunut kaiken tämän alapuolelle. Oletko sinä suurempi kuin hän?” (OL 122:8.)

Jokaiselle meistä tulee koettelemuksia. Mutta koska Vapahtaja kärsi syntiemme ja tuskiemme vuoksi, me voimme saada lohtua tiedosta, että Hän voi auttaa meitä selviytymään kärsimyksistämme. Herra sanoi Josephille: ”Älä siis pelkää, mitä ihminen voi tehdä, sillä Jumala on kanssasi aina ja ikuisesti” (OL 122:9.) Meidän jokaisen ulottuvilla on taivaan apu.

Kuva
Jeesus Kristus

Millä tavalla taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat auttaneet sinua koettelemuksissasi? Kirjoita kokemuksistasi:

Jalostuneempi ja vahvempi

Profeetta Joseph Smith ei nauttinut kokemuksistaan Libertyn vankilassa. Silti hän kasvoi noiden kokemusten myötä. Ja hänen saamansa opetukset ja ilmoitukset innoittavat meitä jokaista omissa koettelemuksissamme.

Vanhin Gary E. Stevenson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Uskon, että jonakin päivänä jokainen teistä katsoo taaksepäin peruutettuja tapahtumia sekä murhetta, pettymyksiä ja yksinäisyyttä, jotka liittyivät haasteellisiin aikoihin, joita elämme, ja näkee niiden jäävän suurten siunausten sekä lisääntyneen uskon ja todistuksen varjoon. Uskon, että tässä elämässä ja tulevassa elämässä teidän ahdinkonne, – – teidän libertyn vankilanne pyhitetään teidän hyväksenne. Rukoilen, että Nefin lailla voimme myöntää ahdingot elinpäiviemme aikana ja samanaikaisesti tunnustaa, että olemme Herran suuressa suosiossa.”4

Jos olet juuri nyt keskellä omia raastavia kokemuksiasi, tiedäthän, että Jumalan avulla sinä selviät niistä lopulta vahvempana ja pyhempänä.

Kuinka Jumala on tehnyt sinut vahvemmaksi koettelemusten kautta? Kirjoita kokemuksistasi: