2021
Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys: Sinä kuulut joukkoon
Lokakuu 2021


”Samaan samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys: Sinä kuulut joukkoon”, Nuorten voimaksi, lokakuu 2021.

Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys: Sinä kuulut joukkoon

Jos koet samaan sukupuoleen kohdistuvaa viehtymystä, tiedäthän, että Jumala rakastaa sinua. Sinulle on paikka Hänen valtakunnassaan.

Kuva
nuoria syömässä yhdessä

Jos koet samaan sukupuoleen kohdistuvaa viehtymystä, saatat miettiä, sovitko kirkon piiriin tai jopa soveltuuko Jumalan onnensuunnitelma sinuun.

Tunteesi näyttävät olevan ristiriidassa monien odotusten kanssa. Mietit ehkä: ”Miksi näin tapahtuu minulle? Rakastaako Jumala minua todella? Onko minulle paikkaa Hänen valtakunnassaan?”

1. Jumala rakastaa sinua

Ensimmäinen asia, joka sinun tulee tietää, on se, että taivaallinen Isäsi rakastaa sinua. Jumalan rakkaus on täydellistä, kestävää ja hämmästyttävää. Ja Hän rakastaa sinua yksilönä. Hän tietää nimesi.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf, silloinen toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on opettanut:

”Jumala ei katso ulkokuorta. Uskon, ettei Hän piittaa vähääkään siitä, asummeko me linnassa vai mökissä, olemmeko me komeita vai tavallisen näköisiä, olemmeko me kuuluisia vai unohdettuja. Vaikka me olemme vajavaisia, Jumala rakastaa meitä täysin. Vaikka me olemme epätäydellisiä, Hän rakastaa meitä täydellisesti. Vaikka me saatamme tuntea olevamme eksyksissä ja vailla kompassia, Jumalan rakkaus ympäröi meidät täysin.

Hän rakastaa meitä, koska Hän on täynnä ääretöntä pyhää, puhdasta ja sanoin kuvaamatonta rakkautta. Me emme ole Jumalalle tärkeitä saavutustemme vuoksi, vaan siksi, että me olemme Hänen lapsiaan. Hän rakastaa meitä jokaista.” (”Jumalan rakkaus”, lokakuun 2009 yleiskonferenssi [Liahona, marraskuu 2009, s. 22–23]).

”Jumala rakastaa meitä kaikkia. Hän rakastaa eri uskontokuntiin kuuluvia ja niitä, jotka eivät kuulu mihinkään uskontokuntaan. Hän rakastaa niitä, jotka kärsivät. Hän rakastaa yhtä lailla rikkaita ja köyhiä. Hän rakastaa jokaiseen kansaan ja kulttuuriin kuuluvia ihmisiä, naimisissa olevia ja naimattomia sekä niitä, jotka kokevat viehtymystä samaan sukupuoleen.” (churchofjesuschrist.org/topics/gay.)

2. Sinä kuulut joukkoon

Me kaikki olemme erilaisia tavalla tai toisella. Rotumme, etnisyytemme, taustamme ja kulttuurimme ovat erilaisia. Jotkut meistä ovat syntyneet kirkon piirissä, toiset ovat uusia käännynnäisiä. Ja jotkut kokevat samaan sukupuoleen kohdistuvaa viehtymystä, kun taas toiset eivät.

Me kaikki kuulumme joukkoon. Muinainen apostoli Pietari opetti: ”Jumala [ei] erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan.” (Ap. t. 10:34–35.) Hän tarkoitti, että jokainen, joka pyrkii pitämään käskyt, saa Jumalan siunauksia taustastaan riippumatta.

Vanhin L. Whitney Clayton, seitsemänkymmenen koorumin täysinpalvellut jäsen, on opettanut: ”Puhun nyt suoraan kirkon jäsenille, jotka kokevat samaan sukupuoleen kohdistuvaa viehtymystä. – – Haluan teidän tietävän, että me rakastamme teitä. Te olette tervetulleita. Me haluamme teidän olevan osa seurakuntiamme. Teillä on suuria lahjoja ja kykyjä tarjottavana Jumalan valtakuntaan maan päällä, ja me huomaamme ne monet arvokkaat tavat, joilla te osallistutte.” (churchofjesuschrist.org/topics/gay.)

3. Käänny Jumalan puoleen – Hän auttaa sinua

Vaikka meillä ei olekaan aina vastauksia siihen, miksi joitakin asioita tapahtuu elämässämme, niin me tiedämme, että taivaallinen Isä tietää, mitä joudut kokemaan. Ja Poikansa Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki Jumalan lapset voivat saada armoa, tulla siunatuiksi ja palata Hänen luokseen.

Jos siis koet samaan sukupuoleen kohdistuvaa viehtymystä, niin mitä nyt teet?

Tässä on asioita, jotka auttoivat erästä nuorta aikuista hänen oivaltaessaan, että hän kokee samaan sukupuoleen kohdistuvaa viehtymystä.

”Tein heti alussa päätöksen kutsua Jumalan mukaan matkani joka askeleelle, ja se on ollut minulle hengellinen kokemus.

En pysty ennustamaan, millaiselta elämäni näyttää vaikkapa 20 vuoden kuluttua. En pysty täysin kuvittelemaan iankaikkisia mahdollisuuksiani, ja tuskin tiedän, millaista lohtua tai ohjausta tarvitsen, mutta Jumala tietää tuon kaiken. En tiedä, kuinka olisin selviytynyt muutamasta kuluneesta vuodesta ilman Hänen apuaan.

Yksinkertaiset asiat – rukous, pyhien kirjoitusten tutkiminen sekä temppelissä ja kirkossa käyminen – vaikuttavat todella paljon. Ne ovat olleet ankkurina elämässäni nyt enemmän kuin koskaan. Taivaallinen Isä tuntee minut paremmin kuin itse tunnen itseni, joten ei ole mitään tarvetta piiloutua Häneltä. Pyydän Häneltä apua ja luotan siihen, että Hän haluaa onneani jopa enemmän kuin minä. Yritän myös antaa muiden tietää, kun tarvitsen halauksen tai muistutuksen siitä, että he rakastavat minua. Olen oppinut, ettei minun koskaan tarvitse kantaa kuormiani yksin.”

Laura F., Utah, USA

4. Voit löytää rauhan

Taivaallinen Isä haluaa sinun löytävän rauhaa ja onnea. Hän haluaa sinun rakastavan itseäsi ja löytävän iloa kuolevaisuuden matkallasi. Ja Hän on mukanasi joka askeleella matkan varrella – myös aikoina, jolloin sinusta tuntuu, ettet kuulu joukkoon. Sinä kuulut Hänelle – ja tulet aina kuulumaan.