2021
Miten minun pitäisi toimia, jos olen tehnyt parannuksen mutta en voi olla ajattelematta sitä, mitä tein väärin?
Lokakuu 2021


”Miten minun pitäisi toimia, jos olen tehnyt parannuksen mutta en voi olla ajattelematta sitä, mitä tein väärin?” Nuorten voimaksi, lokakuu 2021.

Kysymys ja vastaus

”Miten minun pitäisi toimia, jos olen tehnyt parannuksen mutta en voi olla ajattelematta sitä, mitä tein väärin?”

Huomaa edistymisesi

Taivaallinen Isä ei odota, että olemme jo täydellisiä, joten käytän virheitäni oppimiskokemuksina. Saatana yrittää lannistaa meitä kuormittamalla meitä syyllisyydellä, mutta enempää valtaa hänellä ei ole. Nyt kun tiedän sen, yritän nähdä, kuinka kehityn, sen sijaan että keskittyisin synteihini.

Luke M., 14, Utah, USA

Anna anteeksi itsellesi

Kun annat anteeksi itsellesi, tunnet rakkauden, joka Vapahtajalla on sinua kohtaan, koska Hän on jo antanut sinulle anteeksi. Saatana haluaa panna päähäsi lannistavia ajatuksia, mutta sinä olet vahvempi. Nuo ajatukset eivät ole peräisin taivaalliselta Isältä, joten käske niitä poistumaan!

Camila A., 18, Dominikaaninen tasavalta

Kohottava musiikki

Pidän innoittavien laulujen kuuntelemisesta, sillä ne kohottavat ja kannustavat minua. Kun rukoilen taivaallista Isää pyytäen Häneltä apua ja sitten panen soimaan kohottavaa musiikkia, tunnen Hengen todella vahvana, ja se auttaa minua siirtymään eteenpäin.

Elma P., 18, Negros Occidental, Filippiinit

Rauhaa pyhistä kirjoituksista

Jos tunnet, että olet jo tehnyt parannuksen, etsi rauhaa pyhistä kirjoituksista. Herran sanat annettiin meille, jotta voisimme tuntea rauhaa elämässämme. Jos rukoilet, että saisit Pyhän Hengen olemaan kanssasi, kun luet, Hän opastaa sinua.

Emma M., 19, Espanja

Muistaminen voi auttaa

Jakeissa Alma 36:17–19 profeetta Alma kuvaili, kuinka hän muisti syntinsä, mutta se vain sai hänet tuntemaan entistä enemmän intoa siitä, kuinka paljon hän oli muuttunut ja kehittynyt. Alman tavoin menneiden virheidemme muistaminen auttaa meitä olemaan lankeamatta niihin uudelleen.

Júlia M., 18, Bahia, Brasilia

Jumala ei enää muista syntejämme

Pyhissä kirjoituksissa meille kerrotaan, että kun olet tehnyt parannuksen synnistä, Jumala ei muista enää tuota syntiä (ks. OL 58:42). Vaikka Jumala ei enää muista syntejämme, me muistamme. Voi olla tuskallista muistaa menneitä erehdyksiä, mutta sen sijaan että pitäisit mennyttä syyllisyyttä kuormana, ajattele sitä muistutuksena siitä, että tekisit parhaasi.

Elijah W., 17, Utah, USA

Kristuksen sovitus – sinua varten

Kun ajattelen aiempia syntejäni, on helppoa tuntea, etten ole tehnyt todellista parannusta tai etten ansaitse Jumalan anteeksiantoa. Mutta on tärkeä muistaa, että taivaallinen Isä haluaa meidän kehittyvän. Hän ei halua meidän vatvovan menneitä tai kantavan syyllisyyttä sydämessämme ikuisesti. Taivaallinen Isä antoi meille Poikansa Jeesuksen Kristuksen Vapahtajaksemme, jotta me voisimme tehdä parannuksen ja tulla jälleen puhtaiksi Hänen sovituksensa kautta.

Chloe W., 16, Arizona, USA

Käänny ulospäin

Voisi ajatella, että kun on tehnyt parannuksen, ongelmat ja ajatukset menneistä virheistä lakkaisivat. Mutta se ei aina pidä paikkaansa. Toisinaan Jumala säilyttää nuo tunteet, jotta voit oppia voittamaan ne. Jos olet vilpittömästi tehnyt parannuksen mutta et tunnu unohtavan virheitäsi, yritä kääntyä ulospäin, kuten Kristus tekisi, palvelemalla lähelläsi olevia ja lausumalla todistuksesi. Se vie ajatuksesi pois puutteistasi, ja siinä samalla autat jotakuta muuta.

Jacob W., 21, Utah, USA