Institutt
Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell: Vær håpefull med hensyn til å bygge opp en evig familie


“Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell: Vær håpefull med hensyn til å bygge opp en evig familie”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
en familie spaserer foran et tempel

Leksjon 28 Klassens forberedelsesmateriell

Vær håpefull med hensyn til å bygge opp en evig familie

Tenk på hva du har lært og opplevd i ditt studium om evige familier i løpet av dette kurset. Hvordan har disse læresetningene påvirket ditt vitnesbyrd, dine ønsker og handlinger? Når du studerer denne siste leksjonen, kan du overveie hva Herren vil du skal gjøre for at du skal kunne leve med større håp idet du arbeider med flid for bygge opp og styrke din egen evige familie.

Del 1

Hvorfor kan jeg ha håp om å bygge opp en evig familie?

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap sa at vi kan ha håp om å bygge opp en kjærlig og evig familie:

Bilde
President Henry B. Eyring

Alle av oss håper på gleden ved å leve i kjærlige familier. For noen av oss er det en følelse vi ikke har erfart – en følelse vi vet er mulig, men ennå ikke har forstått. Vi har kanskje sett det i andres liv. For andre av oss har kjærligheten til familien blitt mer levende og dyrebar når døden har adskilt oss fra et barn, en mor, en far, en bror, en søster, eller en elsket og verdsatt bestemor eller bestefar …

Hvis vi er velsignet ved å finne det gjengitte evangelium, kan vi velge å inngå og holde pakter med Gud som kvalifiserer oss for evig liv. Når vi trofast holder ut, vil Den hellige ånd bekrefte vårt håp, og vi kan vite at vi er på veien mot evig liv, for å leve sammen i familier for bestandig i Det celestiale rike. (“Håpet om en evig familie”, Liahona, aug. 2016, 4)

Vår tro på vår himmelske Faders plan og på hans Sønn Jesus Kristus kan gi oss håp om at vi kan bygge opp en evig familie. Herren ønsker å hjelpe oss, og ved hans kraft kan vi overvinne utfordringer. I Det nye testamente leser vi om at Elisabet ble gravid da hun var langt over fruktbar alder og at Maria, en jomfru, ble Guds Sønns mor. Hver av disse kvinnene opplevde forskjellige omstendigheter, men begge forsto at “ingenting er umulig for Gud” (Lukas 1:37).

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Finn et eksempel fra Skriftene eller din egen families erfaring på hvordan Herren hjelper dem som stoler på ham og søker hans hjelp. Bruk noen minutter på å skrive svarene dine på følgende spørsmål i en notatbok eller notatblokkapp:

  • Hvilke sannheter om Herren kan personen (eller personene) i denne beretningen råde deg til å huske?

  • Hva kan personen (eller personene) råde deg til å gjøre i din innsats for å bygge opp en evig familie?

Del 2

Hvordan kan jeg ha håp om å bygge opp en evig familie hvis jeg ikke kommer fra en familie som er sterk når det gjelder å følge Frelseren?

Noen unge voksne har ikke opplevd eller vært vitne til gode familiemønstre i sin familie. Noen har sett sine foreldres ekteskap ende med skilsmisse. De som har opplevd disse eller andre vanskelige omstendigheter, lurer kanskje på om de egentlig kan bygge opp en evig familie.

Bilde
kvinne som ser ut av et vindu

Eldste Yoon Hwan Choi i De sytti sa følgende om forskjellen våre valg kan gjøre for vår evige familie:

Bilde
Eldste Yoon Hwan Choi

Vi er alle midt i en evig familie. Vår rolle kan være et vendepunkt hvor vesentlige endringer kan skje på positive eller negative måter …

Det er generasjoner før oss og etter oss som er avhengige av at vi følger Jesus for at vi kan være en evig Guds familie. (“Ikke se deg rundt, se opp!Liahona, mai 2017, 91, 92)

Profeten Abraham er et mektig eksempel på hvordan vi kan velge å være et positivt “vendepunkt” for vår egen familie. Noen i Abrahams familie, deriblant hans egen far, hadde vendt seg bort fra Herrens bud. De valgte i stedet å tilbe avguder. (Se Abraham 1:5–6.)

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Abraham 1:2 for å finne ut hva Abraham ønsket og valgte til tross for sine omstendigheter.

Da ugudelige prester forsøkte å ofre Abraham til sine avguder, reddet Herren ham på mirakuløst vis. Senere ledet han Abraham og noen av hans slektninger til et annet land. Mens de var der, lovet Herren Abraham viktige velsignelser, herunder velsignelsen ved en evig familie. (Se Abraham 1:7–18; 2:3–4, 8–11.)

I likhet med Abraham kan vi søke velsignelsene ved en evig familie og motta Herrens hjelp til å bygge opp en, uansett hva familiens omstendigheter tidligere har vært.

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum vitnet og sa:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Til barn i en vanskelig familiesituasjon sier vi: Dette gjør ikke dere noe mindre. Utfordringer er til tider en indikasjon på Herrens tillit til dere. Han kan hjelpe dere, direkte og gjennom andre, å takle det dere står overfor. Dere kan bli den generasjonen, kanskje den første i deres familie, der guddommelige mønstre som Gud har fastsatt for familier, virkelig tar form og velsigner alle generasjonene etter dere. (“Fedre”, Liahona, mai 2016, 96)

Bilde
en familie ber sammen

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum fortalte om sin egen erfaring med å velge å bygge opp en evig familie. Les uttalelsen nedenfor, eller lytt til den fra og med tidskode 25:47 og til 28:15.

Bilde
Eldste David A. Bednar

Med Herrens hjelp kan dere skape en evig familie selv om dere ikke kommer fra et slikt siste dagers hellig hjem som noen ganger fremstilles på forsiden av [Kirkens tidsskrifter]. Husk alltid at det begynner med dere!

Det faktum at jeg ikke hadde opplevd mønstrene for rettferdige familier i mitt barndomshjem, ga meg et sterkt ønske om å arbeide flittig sammen med Susan for å påse at slike mønstre alltid fantes i hjemmet vi skapte sammen. Vi rådførte oss med hverandre, og ba om hjelp i våre bønner, og ble inspirert og velsignet med å kunne hjelpe våre barn å lære prinsippene i Frelserens gjengitte evangelium. Vi var absolutt ikke fullkomne foreldre, men vi fikk de åndelige gavene vi trengte, og “uant styrke” [“O, må jeg følge deg”, Salmer, nr. 201].

Dere og jeg er ikke fanget i våre tidligere erfaringer. Vi er ikke helt og holdent ofre for våre nåværende omstendigheter eller fanger av våre omgivelser. Den hellige ånd vil lære oss alt vi skulle gjøre, herunder mønstre for rettferdighet i familien som vi ikke tidligere har deltatt i. Det begynner med dere! Og med Herrens hjelp kan dere klare det.

Noen av dere har fått hjertet knust av familiemedlemmer eller respekterte ledere som ikke har overholdt hellige ekteskapspakter. Dere tenker kanskje: “Hvis mor og far eller andre par som jeg har kjent, ble beseglet i tempelet, og deres ekteskap ikke lyktes, hvordan kan jeg da håpe at mitt ekteskap skal vare evig?”

Dere som har opplevd hjertesorgen av skilsmisse i familien, eller kjent smerten av tillitsbrudd, må igjen huske at det begynner med dere! Ett ledd i generasjonslenken har kanskje blitt brutt, men de andre rettferdige leddene og det som gjenstår av lenken, er likevel av evig betydning. Dere kan styrke lenken og kanskje til og med bidra til å gjenopprette de brutte leddene. Dette arbeidet vil bli utført en etter en. (“Et sammenføyende ledd” [verdensomspennende andakt for unge voksne, 10. sept. 2017], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Tenk på dine fremtidige (eller nåværende) barn. Hvilke gode familiemønstre vil de kanskje ønske at du skal begynne eller fortsette med? Er det noen mønstre for urettferdig adferd som de ville ønske at du skal slutte med? Hvordan kan Herren hjelpe deg når du gjør det?

Del 3

Hva har du lært og opplevd i ditt studium om evige familier?

Når du nå nærmer deg slutten av dette kurset, kan du overveie hva du har lært om hvor viktig familien er i vår himmelske Faders frelsesplan og i ditt eget liv.

Når det gjelder familiers betydning, har president M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum undervist:

Bilde
President M. Russell Ballard

Brødre og søstre, den viktigste [saken] i vår levetid er våre familier. Hvis vi vil vie oss til denne saken, vil vi forbedre alle andre aspekter av vårt liv, og som et folk og som en kirke vil vi være et eksempel og et fyrtårn for alle folkeslag på jorden. (“Så de bortkomne kan finnes”, Liahona, mai 2012, 98)

Bilde
foreldre med barnet sitt
Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Se tilbake på titlene på leksjonene i dette kurset. Mens du gjør det, kan du reflektere over følgende spørsmål:

  • Hvordan har dette kurset påvirket din forståelse og ditt vitnesbyrd om Herrens læresetninger om ekteskap og familie?

  • Hva er noe av det viktigste du sitter igjen med etter dette kurset?

  • Hva har du lært om vår himmelske Fader og Jesus Kristus gjennom hele dette kurset? Hvordan har ditt forhold til dem blitt styrket?