Institutt
Leksjon 11 Klassens forberedelsesmateriell: Hvordan velge en evig ledsager


“Leksjon 11 Klassens forberedelsesmateriell: Hvordan velge en evig ledsager”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 11 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
en mann og en kvinne snakker sammen mens de spaserer

Leksjon 11 Klassens forberedelsesmateriell

Hvordan velge en evig ledsager

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum ga følgende råd: “Engasjer dere ivrig [se Lære og pakter 58:27] i åndelige og sosiale aktiviteter som er forenlige med deres mål om tempelekteskap” (“Velg med omhu”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 47). Når du studerer materiellet til denne leksjonen, kan du overveie hvordan tro på Herren kan hjelpe deg når du søker, velger og elsker din evige ledsager.

Merk: Stevnemøter betyr forskjellige ting i forskjellige kulturer. I denne leksjonen betyr stevnemøter å tilbringe tid med en av det motsatte kjønn, samtidig som man følger evangeliets normer og har til hensikt å utvikle et forhold som til slutt kan føre til ekteskap.

Del 1

Hvordan kan det å utøve tro på Herren hjelpe meg å utvikle et forhold som kan føre til ekteskap?

Stevnemøter kan være fantastiske og krevende. Det gir oss muligheter til å bli kjent med andre, få nye erfaringer og lære viktige ting om oss selv og om forhold til andre. Med tanke på hvor viktig ekteskapet er, skulle det ikke være overraskende at vi opplever motstand når vi går på stevnemøter og forbereder oss til ekteskapet. Har du, eller har noen du kjenner, opplevd noe av det følgende som kan forsinke eller stoppe utviklingen mot et evig ekteskap?

  • Frykt for avvisning

  • Angst i sosiale sammenhenger

  • Manglende muligheter eller utsikter

  • Følelsesmessig utmattelse på grunn av mislykkede forhold

  • Økonomisk usikkerhet

  • Ensidig fokus på utdanning eller karriere

  • Frykt for å binde seg

  • Mistet troen på ekteskapet

Mens hun var medlem av Hjelpeforeningens generalpresidentskap, sa president Julie B. Beck at mange unge legger “mindre og mindre [vekt] på å stifte en evig familie. Mange ser ikke på det å stifte familie som en gjerning bygget på tro” (“Hvordan undervise i læren om familien”, Liahona, mars 2011, 14; uthevelse tilføyd).

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Salomos ordspråk 3:5–6; 2 Nephi 22:2, og overvei hvordan tro på Herren kan hjelpe deg når du søker og velger en evig ledsager.

Herren er sterkt opptatt av dine erfaringer med å finne og velge en evig ledsager. Han vil hjelpe deg når du utøver tro på ham. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum understreket hvordan vår tro på Frelseren kan påvirke stevnemøter og ekteskap:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Tro at din tro har alt å gjøre med din romantikk, for det har den. Du utsetter deg for fare når du setter skille mellom stevnemøter og disippelskap. Jesus Kristus, verdens lys, er den eneste lyskilden som kan hjelpe deg å se kjærlighetens og lykkens vei. (“How Do I Love Thee?”, New Era, okt. 2003, 8)

Bilde
en kvinne og en mann snakker sammen på en benk

Å utøve tro på Jesus Kristus innebærer å handle rettferdig. Slik Herren underviste en gruppe tidlige siste dagers hellige som ønsket å vite hans vilje for dem, forventer han at vi skal bruke vår handlefrihet til å handle i tro.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Studer Lære og pakter 58:26–28, og tenk på hvordan du kan anvende Herrens instruksjoner på din innsats for å finne en evig ledsager.

President Dieter F. Uchtdorf, som da var medlem av Det første presidentskap, talte om hvordan vi kan gå fremover med tro og tålmodighet:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Hva med de som frykter at de aldri vil finne en evig ledsager? For det første, ikke gi opp. Gå på aktiviteter, møt folk og gjør alt dere kan. Jeg vet at stevnemøter kan være vanskelige. Avvisning er noe av det mest smertefulle vi kan oppleve …

Finn enkle måter å være sammen på … Målet er å bli kjent med en person og lære å utvikle et meningsfylt forhold til det motsatte kjønn. (“Speilbildet i vannet” [Kirkens skoleverks temakveld for unge voksne, 1. nov. 2009], ChurchofJesusChrist.org)

Guds løfter [vil] ikke alltid oppfylles like raskt eller på den måten vi kanskje håper. De kommer i hans tid og på hans egen måte … [Men] Herrens løfter, selv om de ikke alltid kommer raskt, [er] alltid … sikre. (“Fortsett i tålmodighet”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 58)

Mens han var medlem av De syttis presidentskap, underviste eldste Marlin K. Jensen følgende om en viktig del av forholdet som menn og kvinner skal utvikle ved stevnemøter:

Bilde
Eldste Marlin K. Jensen

Vennskap er … en vesentlig og fin del av forlovelsestid og ekteskap. Et forhold mellom en mann og en kvinne som begynner med vennskap og så utvikler seg til forelskelse og til slutt til ekteskap, blir vanligvis et varig, evig vennskap. (“Vennskap – et prinsipp i evangeliet”, Liahona, juli 1999, 74)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva kan du gjøre eller fortsette å gjøre for å utøve mer tro på Herren i din innsats for å gå på stevnemøter og gifte deg? Hvis du er gift, hvordan utøvde du tro på Herren i din innsats for å finne din evige ledsager?

Del 2

Hvilke egenskaper bør jeg se etter og utvikle som forberedelse til ekteskap?

Har du noen gang laget en liste over egenskaper du håper på i en ektefelle? I perioden med stevnemøter er det viktig at en mann og en kvinne bruker god tid på å bli kjent med hverandres egenskaper, personlighet og verdinormer. Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum ga følgende råd:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

Når dere går på stevnemøter, må dere finne ut alt dere kan om hverandre. Bli kjent med hverandres familier når det er mulig. Er målene deres forenlige? Føler dere det samme med hensyn til budene, Frelseren, prestedømmet, tempelet, barneoppdragelse, kall i Kirken og tjeneste for andre? Har dere sett hverandre håndtere stress, reagere på suksess og nederlag, motstå sinne og takle tilbakeslag? Er den dere går på stevnemøter med, en som trekker andre ned eller bygger dem opp? Er hans eller hennes holdning, språk og oppførsel noe dere ønsker å leve med hver dag? (“Hvordan møte utfordringene i dagens samfunn”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 45–46)

Enda viktigere enn egenskapene du håper på i ektefellen din, er egenskapene du utvikler i deg selv. Om dette ga eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum følgende råd:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Noen unge mennesker synes å ha en handleliste over egenskaper de ønsker i en ledsager, og måler deres potensial: “Har du alt jeg trenger?” Hvis dere håper å få en evig ledsager som har bestemte åndelige egenskaper, må dere anstrenge dere for å utvikle disse åndelige egenskapene i dere selv. Da vil en som har disse egenskapene, bli tiltrukket av dere. (I “Understanding Heavenly Father’s Plan”, ChurchofJesusChrist.org; se også Lære og pakter 88:40)

Da hun var medlem av Hjelpeforeningens generalpresidentskap, underviste søster Carole M. Stephens noe lignende:

Bilde
Søster Carole M. Stephens

Studer Frelserens liv og prøv å bli mer lik ham. Hvis du kan utvikle disse Kristus-lignende egenskapene i ditt liv og søke å bli mer lik Frelseren, vil du være bedre forberedt til å bli en ektefelle. (Ansikt til ansikt med eldste Holland, søster Stephens og eldste Hallstrom [verdensomspennende sending for unge enslige voksne, 8. mars 2016], facetoface.ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
et par som poserer foran en foss

Selv om det er viktig for oss å utvikle Kristus-lignende egenskaper og se etter dem i en fremtidig ektefelle, må vi være forsiktige så vi ikke utvikler urealistiske forventninger til oss selv og andre. Eldste Hales underviste: “Ingen av oss … gifter seg med fullkommenhet. Vi gifter oss med muligheter” (“Hvordan møte utfordringene i dagens samfunn”, 46).

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva vil du si er de viktigste Kristus-lignende egenskapene du ønsker i en ektefelle? Hva gjør du for å utvikle disse egenskapene i deg selv?

Del 3

Hvordan kan jeg finne ut hvem jeg skal gifte meg med?

Å velge hvem man skal gifte seg med, skulle være en nøye gjennomtenkt og inspirert avgjørelse. President Thomas S. Monson ga et råd han så innrammet i sin tante og onkels hjem: “Velg din elskede. Elsk ditt valg” (“Prestedømmets kraft”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 68).

Det kan hjelpe å innse at vi ikke leter etter en enestående forutbestemt kjærlighet. President Spencer W. Kimball underviste: “‘Sjelsfrender’ er fantasi og illusjon” (“Enhet i ekteskapet”, Liahona, okt. 2002, 36). Eldste Hales forklarte at når vi tar viktige avgjørelser i livet, blant annet om ekteskap, “forventer vår himmelske Fader at vi bruker vår handlefrihet, studerer situasjonen i vårt sinn ifølge evangeliets prinsipper, og fremlegger en avgjørelse for ham i bønn” (“Den hellige ånd”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 105).

Herren ønsker at hver enkelt skal gjøre sitt beste for å finne ut hvem de skal gifte seg med og søke en bekreftende åpenbaring om avgjørelsen. Disse og andre prinsipper for å motta åpenbaring ble undervist Oliver Cowdery tidlig i gjenopprettelsen.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lære og pakter 6:22–23 og 9:7–9. Mens du leser, kan du se etter prinsipper for å motta åpenbaring som kan hjelpe noen å finne ut om de vil gifte seg med en bestemt person. (Se også Lære og pakter 8:2–3; 11:12–14.)

Bilde
en kvinne kneler i bønn
Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Skriv et sammendrag av det du lærte av disse skriftstedene om å motta åpenbaring fra Herren.