Seminarie en instituut
Les 18: Het huwelijk koesteren


Les 18

Het huwelijk koesteren

Inleiding

‘Man en vrouw hebben de plechtige taak om van elkaar […] te houden, en voor elkaar […] te zorgen.’ (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, 129.) Door onze hemelse Vader en Jezus Christus bij hun relatie te betrekken en eensgezind volgens de beginselen van het evangelie van Jezus Christus te leven, kunnen echtparen het ultieme geluk, het doel van Gods plan, beërven.

Achtergrondinformatie

Lessuggesties

Mattheüs 19:3–8; Efeze 5:25, 28–31; Leer en Verbonden 25:5, 13–15; 42:22

Een succesrijk huwelijk opbouwen

Toon het volgende citaat van ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen, en vraag een cursist om het voor te lezen:

Afbeelding
Ouderling Russell M. Nelson

‘Het huwelijk brengt meer geluk teweeg dan enige andere relatie. Toch zijn sommige echtparen niet in staat om hun volledige potentieel te verwezenlijken. Ze laten de romantiek verroesten, nemen elkaar voor lief, of laten andere interesses of wolken van onachtzaamheid het doel van het huwelijk overschaduwen. Huwelijken zouden gelukkiger zijn als er meer zorg aan besteed werd.’ (‘Uw huwelijk koesteren’, Liahona, mei 2006, 36.)

  • Wat voor gewoontes of gedrag zouden ervoor kunnen zorgen dat een huwelijk ‘verroest’?

Leg uit dat echtparen die hun huwelijk laten verroesten soms voor een echtscheiding kiezen. Vertel dat een aantal Farizeeën tijdens de aardse bediening van de Heiland zeiden dat echtscheiding zelfs om banale redenen gerechtvaardigd was. Ze probeerden Jezus bij de onenigheid te betrekken door Hem naar zijn mening over echtscheiding te vragen. Laat een cursist Mattheüs 19:3–8 voorlezen en vraag de cursisten te letten op het contrast tussen de houding van Jezus en de Farizeeën betreffende het huwelijk. Leg zo nodig uit dat een echtscheidingsbrief een wettig document was dat een man aan zijn vrouw moest geven vóór hij haar verstootte.

  • Welke woorden in vers 3 illustreren de houding van de Farizeeën tegenover het huwelijk en echtscheiding? (Het was toegestaan om ‘om allerlei redenen te verstoten’ of te scheiden.)

  • Wat zei Jezus in vers 8 dat tegen die mening inging en de plechtige aard van het huwelijk bevestigde? (Vanaf de tijd van Adam en Eva wilde God dat het huwelijk eeuwig was. Om die leer te bevestigen, kunt u de cursisten vragen bij vers 8 een kruisverwijzing naar Prediker 3:14 en Mozes 4:18 te zetten.)

Lees het volgende citaat voor van ouderling Dallin H. Oaks van het Quorum der Twaalf Apostelen:

Afbeelding
Ouderling Dallin H. Oaks

‘Voor het soort huwelijk dat nodig is voor de verhoging — dat eeuwig van duur en van goddelijke kwaliteit is — komt echtscheiding niet in aanmerking. In de tempels van de Heer worden echtparen voor de eeuwigheid in de echt verbonden. Maar sommige huwelijken groeien niet naar dat ideaal toe. ‘Vanwege de hardheid [van ons] hart’ [Mattheüs 19:8] dwingt de Heer momenteel niet de consequenties van de celestiale norm af. Hij staat toe dat gescheiden personen hertrouwen zonder de eeuwige schandvlek die in de hogere wet genoemd wordt.’ (‘Echtscheiding’, Liahona, mei 2007, 70.)

Om te verduidelijken wat echtparen kunnen doen om het soort huwelijk op te bouwen dat voor de verhoging vereist is, laat u de cursisten de eerste zin van de zesde alinea in de proclamatie over het gezin lezen.

  • Welke plechtige taak hebben man en vrouw ten opzichte van elkaar? (Laat de cursisten antwoorden en zet deze zinsnede uit de proclamatie over het gezin op het bord: ‘Man en vrouw hebben de plechtige taak om van elkaar […] te houden, en voor elkaar […] te zorgen.’)

  • Wat betekent het voor jou dat man en vrouw de plechtige taak hebben van elkaar te houden en voor elkaar te zorgen?

Om die taak te verduidelijken, laat u de helft van de klas Leer en Verbonden 25:5, 13–15, en de andere helft Leer en Verbonden 42:22 en Efeze 5:25, 28–31 lezen. Laat de cursisten beginselen opzoeken over hoe we ons huwelijk kunnen koesteren en laat ze hun bevindingen op het bord zetten. Geef de cursisten voldoende tijd en laat ze dan een van de punten op het bord uitkiezen en uitleggen wat het voor hen betekent.

Lees het volgende citaat van ouderling L. Whitney Clayton van het Presidium der Zeventig voor en laat de cursisten op specifieke inzichten letten betreffende de woorden aankleven en achterlaten:

Afbeelding
Ouderling L. Whitney Clayton

‘De gelukkigste huwelijken die ik heb gezien, stralen gehoorzaamheid aan een van de gelukkigste geboden uit: dat we “in liefde met elkaar leven” [LV 42:45]. De Heer heeft de man geboden: ‘Gij zult uw vrouw liefhebben met geheel uw hart, en haar aankleven en geen ander’ [LV 42:22]. In een handboek van de kerk staat: “Het woord aankleven [betekent] volledig trouw en toegewijd zijn aan een ander. Echtparen kleven God en elkaar aan door elkaar te dienen en lief te hebben, en door de verbonden met volledige trouw jegens elkaar en jegens God na te komen.” Man en vrouw “laten [beiden] hun alleenstaande leven achter zich en stellen hun huwelijk boven alle andere belangen. […] Zij staan niet toe dat andere mensen of zaken belangrijker worden in hun leven […] dan het nakomen van de verbonden die zij met God en met elkaar hebben gesloten.” [Handboek 2: De kerk besturen (2010), 1.3.1.] Kijk en leer: geslaagde echtelieden houden met volledige toewijding van elkaar.’ (‘Het huwelijk: kijken en leren’, Liahona, mei 2013, 85.)

  • Wat moeten man en vrouw achterlaten om elkaar aan te kleven?

  • Hoe tonen echtparen die je kent hun liefde en zorg voor elkaar?

  • Wat doe je nu al om je voor te bereiden om onzelfzuchtig van je toekomstige huwelijkspartner te houden en voor hem of haar te zorgen?

Abraham 5:15–18

In het huwelijk één worden

Laat een cursist Abraham 5:15–18 voorlezen. Laat de andere cursisten meelezen en letten op wat er in deze verzen over de relatie tussen man en vrouw staat.

  • Welk doel dienen man en vrouw volgens deze verzen na te streven? (Eén vlees worden.)

Teken het volgende schema op het bord:

Afbeelding
marriage triangle

Geef iedere cursist een kopie van het volgende citaat van ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen en laat een cursist de eerste alinea voorlezen terwijl de anderen letten op wat het schema voorstelt:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Het focuspunt in een verbondshuwelijk is de Heer Jezus Christus. U ziet dat Jezus zich bij de bovenste hoek van deze driehoek bevindt en aan de basis een vrouw bij de ene hoek en een man bij de andere hoek. Kijk nu eens wat er gebeurt in de relatie tussen de man en de vrouw naarmate ze ieder gestadig tot Christus komen en eraan werken om in Hem vervolmaakt te worden (zie Moroni 10:32). In en door de Verlosser komen de man en de vrouw dichter tot elkaar.

‘Bij de man en vrouw die beiden tot de Heer worden getrokken (zie 3 Nephi 27:14), die elkaar leren dienen en liefhebben, die zich zij aan zij door het leven slaan, naar elkaar toegroeien en één worden — gezegend doordat zij beiden het unieke in zich ten goede laten komen aan de relatie — ontluikt het besef welke vervulling onze hemelse Vader voor zijn kinderen in gedachte heeft. Men legt de hand op het hoogste geluk, het ware doel van Vaders plan, door het eeuwig huwelijksverbond aan te gaan en na te leven. (Zie ‘Het huwelijk is onmisbaar voor zijn eeuwige plan’, Liahona, juni 2006, 50–55.)

  • Wat maakt het volgens ouderling Bednar mogelijk om als man en vrouw dichter naar elkaar toe te groeien? (Laat de cursisten antwoorden en benadruk dit beginsel: als man en vrouw ernaar streven dichter tot Christus te komen, kunnen ze in hun huwelijk één worden.)

  • Hoe maakt tot Christus komen het voor man en vrouw mogelijk naar elkaar toe te groeien?

Laat een cursist de tweede alinea van het citaat van ouderling Bednar voorlezen. Vraag dan:

  • Wat moeten echtparen volgens ouderling Bednar doen om het ‘hoogste geluk’ te verwerven dat God voor hen wenst?

  • Wat voor dingen heb je echtparen zien doen om eenheid en geluk in het huwelijk te hebben?

Lees en getuig van de waarheid van het volgende citaat van president Ezra Taft Benson (1899–1994):

Afbeelding
President Ezra Taft Benson

‘Het huwelijk zelf moet als een heilig verbond ten overstaan van God beschouwd worden. Man en vrouw hebben niet alleen verplichtingen ten opzichte van elkaar, maar ook ten opzichte van God. Hij heeft zegeningen beloofd aan wie dat verbond naleven.’ (Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson [2014], 195.)

  • Hoe kunnen huwelijkspartners zich anders gedragen als ze het huwelijk niet alleen als een heilig verbond met elkaar, maar ook met God beschouwen?

  • Wat kun je nu al doen om je op een tempelhuwelijk voor te bereiden?

Vraag de cursisten in hun dagboek te noteren wat ze nu al doen en wat ze nog kunnen doen om zich op het eeuwig huwelijk voor te bereiden.

Leesstof voor de cursisten