Institutet
Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen: Omvändelse och förlåtelse i familjelivet


”Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen: Omvändelse och förlåtelse i familjelivet”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
Den förlorade sonen, av Clark Kelley Price

Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen

Omvändelse och förlåtelse i familjelivet

”Framgångsrika äktenskap och familjer skapas och bevaras genom principerna” i Jesu Kristi evangelium (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org). Två av de här principerna är omvändelse och förlåtelse. Vilken roll har de här principerna haft i ditt familjeliv? När du studerar det här materialet, fundera då över hur Jesus Kristus kan hjälpa dig i dina ansträngningar att omvända dig från misstag eller försyndelser som du kan ha begått mot dina familjemedlemmar. Fundera också över hur Frälsaren kan hjälpa dig förlåta familjemedlemmar som kanske syndar mot eller sårar dig.

Del 1

Hur kan min omvändelse vara till välsignelse för min familj?

Syster Cheryl A. Esplin sa följande när hon var rådgivare i Primärs generalpresidentskap:

Bild
Syster Cheryl A. Esplin

Familjer är Herrens verkstad här på jorden för att hjälpa oss lära och leva efter evangeliet. (Se ”Att fylla våra hem med ljus och sanning”, Liahona, maj 2015, s. 8)

I vår strävan att lära oss och leva efter Frälsarens evangelium i våra hem, finns det stunder när vi gör misstag. Även om meningsskiljaktigheter och försyndelser uppstår i alla familjer betyder det inte att familjemedlemmarna ursäktas från att vara kristuslika i sitt sätt att behandla varandra. Snarare ger våra misstag oss möjlighet att tillämpa evangeliets principer för omvändelse och förlåtelse i våra familjer.

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har förklarat vad omvändelse innebär:

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

Omvändelse innebär en sinnets och hjärtats förändring – vi slutar göra det som är fel och börjar göra det som är rätt. Det ger oss en ny inställning till Gud, till oss själva och till livet i allmänhet. (Se ”Återvänd med säkerhet”, Liahona, maj 2007, s. 100)

Frälsaren berättade en liknelse om en son som behövde omvända sig på grund av val som skadade honom själv och hans familj. Den här sonen fick ut sitt arv i förtid och slösade bort det genom att leva utsvävande. Utarmad och hungrig började han arbeta med att mata grisar och var till och med desperat nog att äta grisarnas mat. (Se Lukas 15:11–16.)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Lukas 15:17–24 och markera gärna principer du lär dig om omvändelse i familjelivet.

Bild
fadern springer för att omfamna den förlorade sonen

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har undervisat om hur vi och våra familjemedlemmar kan bli välsignade genom vår omvändelse:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Omvändelse förändrar inte bara oss; den blir till välsignelse för våra familjer och dem vi älskar. I och med vår rättfärdiga omvändelse – men enligt Herrens tidsplan – kommer Frälsarens utsträckta armar inte bara att omsluta oss utan också nå in i våra barns och efterkommandes liv. Omvändelse innebär alltid att det finns större glädje som väntar oss. (”’Bli omvända … så att jag kan hela er’”, Liahona, nov. 2009, s. 42–43)

När äldste L. Whitney Clayton verkade som medlem i de sjuttios kvorum undervisade han om hur regelbunden självrannsakan och snabb omvändelse kan berika äktenskap. Fundera över hur det kan hjälpa dig i alla dina familjerelationer att leva så:

Bild
Äldste L. Whitney Clayton

Jag har lärt mig att lyckliga äktenskap förlitar sig på omvändelsens gåva. Den är en väsentlig del av alla goda äktenskapliga relationer. Makar som då och då gör en ärlig självrannsakan och utan dröjsmål tar de nödvändiga stegen till omvändelse och förbättring, upplever ett läkande balsam i sina äktenskap. (”Äktenskap: Se och lär”, Liahona, maj 2013, s. 84)

Bild
en ung vuxen funderar
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Ta några minuter till ärlig självrannsakan. Behöver du omvända dig från val som har skadat eller skadar relationer med familjemedlemmar? Om så är fallet, vad kan du göra för att vända dig till Herren och påbörja den här processen? Fundera också över de val du gör som berikar dina relationer med dina familjemedlemmar och hur du kan fortsätta göra liknande val.

Del 2

Hur kan jag förlåta en familjemedlem som har felat mot mig?

I Frälsarens liknelse om den förlorade sonen vägrade den äldre sonen att delta i firandet av sin yngre brors återkomst (se Lukas 15:25–32). Liksom för den här äldre sonen kan det finnas tillfällen när vi behöver tillämpa följande råd från äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Låt människor omvända sig. Låt människor växa. Tro på att människor kan ändra sig och förbättra sig. (”’Remember Lot’s Wife’: Faith Is for the Future” [andakt på Brigham Young University, 13 jan. 2009], speeches.byu.edu)

Precis som det kan finnas tillfällen när du behöver få förlåtelse av en familjemedlem, kan du ibland behöva förlåta en familjemedlem som har syndat mot dig eller sårat dig.

Bild
ett par som pratar
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 64:8–11 och titta efter vad Herren lärde tidiga sista dagars heliga om att förlåta andra.

Efter att ha citerat en del av det här skriftstället förklarade äldste Holland:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Det är också viktigt att vissa av er som lever med sådan smärta noterar vad [Herren] inte sa. Han sa inte: ”Ni får inte känna genuin smärta eller verklig sorg över de förödande upplevelser andra har orsakat er.” Han sa inte heller: ”För att ni helt ska kunna förlåta, måste ni återvända till skadliga förhållanden eller låta övergrepp och destruktiva omständigheter upprepas.” Men vilka fruktansvärda kränkningar vi än upplever, kan vi endast höja oss över smärtan genom att vandra längs stigen som leder till sann läkedom. Den stigen är den förlåtelsens stig som Jesus från Nasaret vandrade, han som ropar till oss alla: ”Kom … och följ mig” [Lukas 18:22]. (”I förlikningens anda”, Liahona, nov. 2018, s. 78–79)

Bild
en ung vuxen som ber

Ibland kan du känna dig motvillig eller oförmögen att förlåta. Eller så kanske du känner att avståndet mellan dig och en familjemedlem är för stort för att ni ska kunna förlika er med varandra. Fundera över hur följande råd från president James E. Faust i första presidentskapet kan hjälpa dig i dina ansträngningar att förlåta:

Bild
President James E. Faust

Vi behöver medge och erkänna arga känslor. Det krävs ödmjukhet för att göra det, men om vi faller på knä och ber vår himmelske Fader om att vi ska få en känsla av förlåtelse så hjälper han oss. …

Det är inte lätt att släppa taget och tömma vårt hjärta på frätande agg. Frälsaren erbjuder oss alla en kostbar frid genom sin försoning, men den får vi endast om vi är villiga att driva ut negativa känslor – vrede, agg eller hämndlystnad. (”Förlåtelsens helande kraft”, Liahona, maj 2007, s. 69)

Äldste Massimo De Feo i de sjuttios kvorum betonade också vikten av att fokusera på Frälsaren:

Bild
Massimo De Feo

Mina kära bröder och systrar, om ni har det svårt att finna styrka att förlåta, tänk då inte på vad andra har gjort mot er, utan tänk på vad Frälsaren har gjort för er, så kan ni finna frid i de återlösande välsignelserna av hans försoning. (”Ren kärlek: Kännetecknet på alla sanna lärjungar till Jesus Kristus”, Liahona, maj 2018, s. 82)

Förlåtelse och helande kan ta tid. Ha tålamod med dig själv när du söker Herrens hjälp och hans helande gåva.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Fundera över vad du har lärt dig och känt när du har studerat det här materialet. Skriv ner dina önskningar eller mål i samband med omvändelse och förlåtelse i ditt familjeliv. Hur kan du inbjuda Frälsaren att hjälpa dig i dina ansträngningar?