Institutet
Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen: Befallningen att föröka sig och uppfylla jorden


”Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen: Befallningen att föröka sig och uppfylla jorden”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
ett litet barn med föräldrar

Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen

Befallningen att föröka sig och uppfylla jorden

Vilka förhoppningar eller bekymmer har du vad gäller att få barn? När du studerar följande material, be då om en fördjupad kunskap om de heliga avsikter som uppfylls i vår himmelske Faders plan när män och hustrur väljer att få barn. Fundera över hur en man och hustru kan handla i tro för att hedra det gudomliga budet att föröka sig och uppfylla jorden.

Del 1

Vilken betydelse har detta att få barn i vår himmelske Faders frälsningsplan?

Tänk på olika åsikter du har hört människor uttrycka om att få barn. Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum berättade om en mammas perspektiv:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Många röster i världen i dag bortser från vikten av att få barn eller anser att man bör vänta med eller begränsa antalet barn i familjen. Mina döttrar berättade nyligen för mig om en blogg som skrivits av en kristen mor (som inte medlem i vår kyrka) med fem barn. Hon skrev: ”När man växer upp i denna kultur är det mycket svårt att få ett bibliskt perspektiv på moderskap. … Barn prioriteras mycket lägre än universitetsstudier. Definitivt lägre än att resa runt om i världen. Lägre än att kunna gå ut och roa sig på kvällarna. Lägre än att trimma kroppen på gymmet. Lägre än vilket jobb som helst som man har eller hoppas få.” Sedan tillägger hon: ”Moderskapet är ingen hobby, det är en kallelse. Man samlar inte på barn för att man tycker att de är gulligare än frimärken. Det är inget man ägnar sig åt om man får tid. Det är vad Gud gav dig tid för” [Rachel Jankovic, ”Motherhood Is a Calling (and Where Your Children Rank)”, 14 juli 2011, desiringgod.org]. (”Barn”, Liahona, nov. 2011, s. 28)

När Gud hade skapat Adam och Eva och förenat dem i det nya och eviga äktenskapsförbundet, gav han dem en befallning.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Moseboken 1:27–28 och tänk på betydelsen av att det här var det första budet som Gud gav Adam och Eva.

Nutida profeter har betonat: ”Det första bud som Gud gav Adam och Eva gällde deras möjlighet att som man och hustru bli föräldrar. Vi förkunnar att Guds bud till sina barn att föröka sig och uppfylla jorden fortfarande gäller” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org).

Tänk på varför det här budet behövde bekräftas på nytt i vår tid. President Dallin H. Oaks i första presidentskapet sa att ”Satans mest energiska motstånd riktas mot det som är viktigast i Guds plan”. Det här motståndet innefattar att ”avskräcka från barnafödande – särskilt hos de föräldrar som skulle uppfostra barnen i sanning” (”Sanningen och planen”, Liahona, nov. 2018, s. 27).

Bild
en pappa och mamma klär på sin baby

Jesu Kristi evangelium välsignar oss med ett gudomligt perspektiv på barnens betydelse (se t.ex. Psaltaren 127:3 och Matteus 19:13–15). Äldste Andersen har sagt:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Det är en stor förmån för en man och hustru som kan få barn att förse Guds andebarn med jordiska kroppar. …

När ett barn föds till en man och en hustru, så uppfyller de en del av vår himmelske Faders plan att föra barn till jorden. Herren sa: ”För se, detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” [Mose 1:39]. Före odödlighet måste det finnas dödlighet. (”Barn”, s. 28)

President M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att detta att få barn är en del av jordelivets syfte:

Bild
President M. Russell Ballard

Avsikten med jordelivet är att vi ska bli mer som Gud genom att få fysiska kroppar, utöva vår handlingsfrihet och ta på oss roller som endast våra himmelska föräldrar hade tidigare – rollerna som man, hustru och föräldrar. …

En viktig avsikt med jordelivet är att vi kan återskapa den familjeupplevelsen själva, den här gången som föräldrar i stället för bara som barn. …

Vår himmelske Fader vill att vi ska … lyda hans första bud att ”föröka sig och uppfylla jorden” – inte bara fullfölja hans plan utan också att finna den glädje som hans plan är avsedd att ge hans söner och döttrar. (Se ”KUV-lärarnas möjligheter och ansvar i tjugoförsta seklet” [En kväll med en generalauktoritet, 26 feb. 2016], JesuKristiKyrka.org)

Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Diskutera följande frågor med någon som har barn. Om du är gift och har barn kan du diskutera de här frågorna med din äkta hälft.

  • Vad har du lärt dig om din himmelske Fader av din upplevelse som förälder?

  • Hur har detta att vara förälder berikat ditt liv? (Se gärna hur andra gifta par besvarar den här frågan genom att titta på videon ”Att ha barn berikar ditt liv” [”Having Children Enriches Your Life”] [4:30].)

Del 2

Hur kan min äkta hälft och jag bedöma när vi ska skaffa barn och hur många barn vi ska ha?

Gifta par ställs inför viktiga frågor om när de ska skaffa barn och hur många de ska ha.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 37:37 och sök efter råd som kan hjälpa ett gift par att fatta de här besluten.

Äldste Andersen talade om vikten av att rådgöra med Herren när man fattar de här besluten:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

När det är dags att skaffa barn och hur många barn man ska ha är personliga beslut som fattas av mannen, hustrun och Herren. Detta är heliga beslut – beslut som borde fattas under uppriktig bön och genomföras med stor tro. …

Bröder och systrar, vi borde inte vara så snara att döma varandra när det gäller detta heliga och personliga ansvar. (”Barn”, s. 28, 30)

Bild
en hustru och man ber tillsammans

En del människor som rättfärdigt önskar få barn kanske inte får den möjligheten i det här livet. Angående detta har äldste Andersen sagt:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Barnafödande kan … vara ett smärtsamt ämne för rättfärdiga par som gifter sig och upptäcker att de inte kan få de barn som de så ivrigt önskar eller för en man och en hustru som planerat att ha en stor familj men i stället välsignas med en mindre familj.

Vi kan inte alltid förklara de svårigheter vi får under jordelivet. Ibland verkar livet väldigt orättvist – speciellt när vår största önskan är att göra exakt det som Herren har befallt. Som Herrens tjänare försäkrar jag er om att detta löfte är säkert: ”Trofasta medlemmar vars omständigheter inte låter dem ta emot det eviga äktenskapets och föräldraskapets välsignelser här i livet, får alla utlovade välsignelser i evigheten, om de håller de förbund som de slutit med Gud” [Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 38.1.4, JesuKristiKyrka.org]. (”Barn”, s. 30)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Varför är det viktigt att män och hustrur rådgör med sin himmelske Fader om när de ska skaffa barn och hur många barn de ska ha?

Del 3

Hur kan våra val påverkas av att vi förstår hur heligt livet är i Guds plan?

Genom levande profeter har Herren betonat det mänskliga livets helgd och vad alla barn, även de som är ofödda, har rätt till:

Vi bekräftar livets helgd och dess betydelse i Guds eviga plan. …

Barn har rätt att födas inom äktenskapets ram, och att fostras av en far och en mor som ärar sina äktenskapslöften med fullständig trohet. (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”)

Bild
ett barn tittar upp på sin mamma

Angående livets helgd har president Russell M. Nelson sagt:

Bild
President Russell M. Nelson

Ingen kan hålla i ett oskyldigt spädbarn, titta in i de vackra ögonen, känna på de små fingrarna och pussa barnets kind utan att känna större vördnad för livet och för vår Skapare. Liv föder liv. Det är ingen slump. Det är en gåva från Gud. (Se ”Abort: Ett angrepp mot de försvarslösa”, Liahona, okt. 2008, s. 19)

Förkunnelserna i tillkännagivandet om familjen talar emot olika livsval som är allmänt accepterade i dag, som abort och att skaffa barn utanför äktenskapet. När det gäller abort anses det förfarandet vara godtagbart i många delar av världen, och miljontals aborter utförs varje år.

Kyrkans ledare har gett följande anvisningar om abort:

Herren befallde: ”Du ska inte … dräpa eller göra något som är detta likt” (Läran och förbunden 59:6). Kyrkan motsätter sig självvald abort som görs av personlig eller social bekvämlighet. Medlemmar får inte underkasta sig, utföra, ombesörja, ge sitt samtycke till, bekosta eller uppmuntra till abort. De enda möjliga undantagen är då

  • graviditeten uppkommit till följd av våldtäkt eller incest

  • en kompetent läkare fastställt att moderns liv eller hälsa är i fara

  • en kompetent läkare fastställt att fostret har så svåra defekter att det inte kommer att överleva efter födseln.

Inte ens dessa undantag rättfärdigar automatiskt en abort. Abort är en mycket allvarlig sak och ska övervägas först efter det att de ansvariga personerna rådgjort med sin biskop och fått gudomlig bekräftelse genom bön. (Allmän handbok, 38.6.1)

En del ogifta föräldrar väljer abort eftersom de känner sig oförmögna att ge sitt barn en sådan ”trygg, omvårdande och fast relation” som han eller hon behöver. I det här fallet kan adoption vara ”ett osjälviskt, kärleksfullt beslut som välsignar barnet, de biologiska föräldrarna och adoptivföräldrarna i det här livet och i evigheten” (se Uttalande från första presidentskapet, 4 okt. 2006, som det citeras i Liahona, okt. 2008, s. 19).

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad lärde du dig av undervisningen i det här kapitlet om vår himmelske Fader? Hur kan du använda det du vet om Guds plan för att förklara varför ”självvald abort som görs av personlig eller social bekvämlighet” strider mot hans vilja? (Allmän handbok, 38.6.1).