Seminaarit ja instituutit
Opeta oppia


”Opeta oppia”, Opettaminen Vapahtajan tavalla: Kaikille, jotka opettavat kotona ja kirkossa, 2022

”Opeta oppia”, Opettaminen Vapahtajan tavalla

Kuva
Jeesus Kristus opettaa temppelissä ollessaan 12-vuotias

Kristus temppelissä, Heinrich Hofmann.

Opeta oppia

Vaikka Jeesukselle karttui viisautta ja tietoa koko elämän ajan, Hän ei saanut muodollista koulutusta kuten muut aikansa uskonnolliset johtajat. Ja kuitenkin, kun Hän opetti, ihmiset ihmettelivät sanoen: ”Kuinka tuo oppimaton mies voi tuntea kirjoitukset?” Miksi Hänen opetuksensa olivat niin voimallisia? ”Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani”, Vapahtaja selitti, ”vaan hänen, joka on minut lähettänyt.” (Joh. 7:15–16.) Oppi on iankaikkinen totuus – joka löytyy pyhistä kirjoituksista ja myöhempien aikojen profeettojen sanoista – ja joka osoittaa meille tien tulla taivaallisen Isämme kaltaisiksi ja palata Hänen luokseen. Riippumatta siitä, kuinka kokenut olet opettajana, voit opettaa voimallisesti, kuten Vapahtaja opetti, opettamalla Isän oppia. Sinä ja oppilaasi saatte ihmetellä siunauksia, joita Jumala lähettää, kun sinun opetuksesi ja heidän oppimisensa perustuvat Hänen sanaansa.

Opettaaksesi oppia

  • Opi Jeesuksen Kristuksen oppi itse.

  • Opeta käyttäen pyhiä kirjoituksia ja elävien profeettojen sanoja.

  • Auta oppilaita etsimään, tunnistamaan ja ymmärtämään totuuksia pyhistä kirjoituksista.

  • Keskity totuuksiin, jotka johtavat kääntymykseen ja vahvistavat uskoa Jeesukseen Kristukseen.

  • Auta oppilaita löytämään henkilökohtaista merkitystä Jeesuksen Kristuksen opissa.

Vapahtaja oppi opin

Näyttää selvältä, että Vapahtaja oppi pyhiä kirjoituksia nuoruudessaan, kun Hänelle ”karttui ikää ja viisautta [ja] Jumalan – – suosio seurasi häntä” (Luuk. 2:52). Hänen syvällinen ymmärryksensä Isän opista kävi ilmeiseksi, kun Hänen vanhempansa löysivät Hänet temppelistä opettamassa nuorella iällä juutalaisia opettajia ja vastaamassa heidän kysymyksiinsä (ks. JSR Luuk. 2:46, pyhien kirjoitusten liitteet). Myöhemmin kun Saatana esitti Jeesukselle äärimmäisen kiusauksen autiomaassa, Hänen pyhistä kirjoituksista saamansa tietämys opista auttoi Häntä vastustamaan kiusausta (ks. Luuk. 4:3–12).

Sinäkin voit pyrkiä oppimaan tosi oppia syvällisemmin ennen kuin opetat sitä. Kun valmistaudut opettamaan ja oppimaan muiden kanssa, pane tarkoin merkille, mitä Herra on sanonut opettamistasi totuuksista. Tutki pyhiä kirjoituksia ja elävien profeettojen sanoja löytääksesi selityksiä ja neuvoja. Tutkimiesi totuuksien mukaan eläminen ja niiden soveltaminen käytäntöön kutsuu Hengen opettamaan sinulle oppia vieläkin syvemmin ja vahvistamaan opin olevan totta niiden sydämessä, joita opetat.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Miksi sinun on tärkeää ymmärtää evankeliumin totuuksia itse? Kuinka olet saanut syvempää ymmärrystä evankeliumin totuuksista? Mitä tunnet innoitusta tehdä parantaaksesi pyhien kirjoitusten ja elävien profeettojen sanojen tutkimistasi?

Pyhistä kirjoituksista: Sananl. 7:1–3; 2. Nefi 4:15–16; OL 11:21; 88:118

Vapahtaja opetti käyttäen pyhiä kirjoituksia

Vapahtajan kuoleman jälkeen kaksi Hänen opetuslapsistaan kävelivät ja juttelivat tuntien surua ja hämmästystä sydämessään. Kuinka he voisivat ymmärtää, mitä oli juuri tapahtunut? Jeesus Nasaretilainen, mies, jonka he uskoivat olevan heidän Lunastajansa, oli nyt ollut kuolleena kolme päivää. Ja sitten kerrottiin, että Hänen hautansa oli tyhjä, ja että enkelit olivat julistaneet Hänen olevan elossa! Tässä ratkaisevassa vaiheessa näiden opetuslasten uskoa eräs muukalainen liittyi heidän seuraansa. Hän lohdutti heitä ja ”selitti heille – –, mitä [Vapahtajasta] oli kaikissa kirjoituksissa sanottu”. Lopulta matkalaiset ymmärsivät, että heidän opettajansa olikin Jeesus Kristus ja että Hän oli todellakin noussut kuolleista. Kuinka he tunnistivat Hänet? ”Eikö sydämemme hehkunut innosta”, he pohtivat myöhemmin, ”kun hän kulkiessamme puhui meille ja opetti meitä ymmärtämään kirjoitukset?” (Luuk. 24:27, 32.)

Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”Kaikkien pyhien kirjoitusten keskeinen tarkoitus on täyttää meidän sielumme uskolla Isään Jumalaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen” (”Pyhien kirjoitusten siunaus”, Liahona, toukokuu 2010, s. 34). Koko palvelutyönsä ajan Jeesus käytti pyhiä kirjoituksia opettaakseen, ojentaakseen ja innoittaakseen muita. Huolehdi siitä, ettei opetuksesi poikkea pyhistä kirjoituksista ja profeettojen sanoista. Kun uskollisesti turvaat opetuksessasi Jumalan sanaan, voit tehdä muiden hyväksi sen, mitä Vapahtaja teki. Voit auttaa heitä tuntemaan Hänet, sillä me kaikki tarvitsemme sitä, että uskomme Vapahtajaan vahvistuu säännöllisesti. Rakkautesi pyhiä kirjoituksia kohtaan näkyy niille, joita opetat, ja opetuksesi kutsuu Hengen saamaan heidän sydämensä hehkumaan innosta todistuksella Isästä ja Pojasta.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Kuinka sinuun on vaikuttanut opettaja, joka on käyttänyt pyhiä kirjoituksia auttaakseen sinua oppimaan tuntemaan Vapahtajan paremmin? Mitä voisit tehdä, jotta opettaessasi turvaisit enemmän pyhiin kirjoituksiin ja profeettojen sanoihin? Kuinka voit auttaa niitä, joita opetat, tuntemaan Jumalan sanaa ja rakastamaan sitä?

Pyhistä kirjoituksista: Luuk. 4:14–21; Alma 31:5; Hel. 3:29–30; 3. Nefi 23

Vapahtaja auttoi ihmisiä etsimään, tunnistamaan ja ymmärtämään totuutta

Muuan lainopettaja kysyi Vapahtajalta: ”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?” Vastauksena Vapahtaja johdatti kysyjän pyhien kirjoitusten luo: ”Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?” Tämä johti miehen paitsi hänen vastaukseensa: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi – – ja lähimmäistäsi”, myös jatkokysymykseen: ”Kuka sitten on minun lähimmäiseni?” Vapahtaja vastasi tähän kysymykseen vertauksella kolmesta miehestä, jotka näkivät kulkiessaan apua tarvitsevan matkalaisen. Vain yksi näistä kolmesta – samarialainen, jota juutalaiset vihasivat vain sen vuoksi, mistä hän oli peräisin – pysähtyi auttamaan. Sitten Jeesus kehotti lainopettajaa vastaamaan omaan kysymykseensä: ”Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?” (Ks. Luuk. 10:25–37.)

Mistähän syystä Vapahtaja opetti tällä tavoin – vastaten kysymyksiin kutsumalla tutkimaan, pohtimaan ja löytämään? Osa vastausta on, että Herra arvostaa pyrkimystä etsiä totuutta. ”Etsikää, niin te löydätte”, Hän on kehottanut yhä uudelleen (ks. esim. Matt. 7:7; Luuk. 11:9; OL 4:7). Hän palkitsee etsijän uskoa ja kärsivällisyyttä osoittavat teot.

Vapahtajan tavoin voit auttaa niitä, joita opetat, tunnistamaan ja ymmärtämään totuutta. Esimerkiksi pyhät kirjoitukset ovat täynnä evankeliumin totuuksia, mutta toisinaan niiden löytäminen vaatii tietoista ponnistelua. Kun opitte yhdessä pyhiä kirjoituksia käyttäen, pysähdy kysymään niiltä, joita opetat, mitä evankeliumin totuuksia he huomaavat. Auta heitä näkemään, kuinka nämä totuudet liittyvät taivaallisen Isän pelastussuunnitelmaan. Toisinaan pyhissä kirjoituksissa esitetään iankaikkisia totuuksia, ja toisinaan niitä havainnollistetaan niiden ihmisten kertomuksissa ja elämässä, joista luemme. Voi myös olla hyödyllistä tutkia yhdessä lukemienne jakeiden historiallista taustaa sekä jakeiden merkitystä ja sitä, kuinka ne soveltuvat meihin nykyään.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Kuinka löydät iankaikkisia totuuksia pyhistä kirjoituksista tai profeettojen sanoista? Miten nämä totuudet ovat olleet siunaukseksi elämässäsi? Millä tavoin voit auttaa oppilaita tunnistamaan ja ymmärtämään totuuksia, jotka ovat heille merkityksellisiä ja tuovat heitä lähemmäksi Jumalaa?

Pyhistä kirjoituksista: Joh. 5:39; 1. Nefi 15:14; OL 42:12

Kuva
oppilaita opiskelemassa

Me voimme auttaa niitä, joita opetamme, löytämään ja tunnistamaan totuuden itse.

Vapahtaja opetti totuuksia, jotka johtavat kääntymykseen ja vahvistavat uskoa

Eräänä lepopäivänä Vapahtaja ja Hänen opetuslapsensa, jotka olivat nälkäisiä, ohittivat pellon ja alkoivat kerätä viljaa. Fariseukset, jotka olivat aina innokkaita tähdentämään Mooseksen lain yksityiskohtia, huomauttivat, että viljan kokoaminen oli oikeastaan työtä, joka oli kielletty lepopäivänä (ks. Mark. 2:23–24). Mormonin kirjan profeetta Jaakobin ilmausta käyttäen fariseukset ”katsoivat ohi maalin” (MK Jaak. 4:14). Toisin sanoen he olivat niin keskittyneitä käskyjen perinteisiin tulkintoihin, etteivät he huomanneet noiden käskyjen jumalallista tarkoitusta – tuoda meitä lähemmäksi Jumalaa. Itse asiassa fariseukset eivät edes ymmärtäneet, että juuri Hän, joka antoi käskyn kunnioittaa lepopäivää, seisoi heidän edessään.

Vapahtaja käytti tätä tilaisuutta todistaakseen jumalallisesta identiteetistään ja opettaakseen, miksi lepopäivä on tärkeä. Se on luotu meille päiväksi palvella lepopäivän Herraa, Jeesusta Kristusta (ks. Mark. 2:27–28). Tällaiset totuudet auttavat meitä ymmärtämään, että Jumalan käskyt koskevat muutakin kuin vain ulkoista käytöstämme. Niiden tarkoituksena on auttaa meitä muuttamaan sydäntämme ja kokemaan täydellisempi kääntymys.

Mieti huolella oppia ja periaatteita, joihin päätät keskittyä. Vaikka pyhissä kirjoituksissa on monia totuuksia, joista voidaan keskustella, on parasta keskittyä niihin evankeliumin totuuksiin, jotka johtavat kääntymykseen ja vahvistavat uskoa Jeesukseen Kristukseen. Yksinkertaisissa perustotuuksissa, joita Vapahtaja opetti ja joista Hän oli esimerkkinä, on suurin voima muuttaa elämäämme – totuuksissa Hänen sovituksestaan, pelastussuunnitelmasta, käskyistä rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistämme ja niin edelleen. Luo Hengelle otollinen ilmapiiri todistaa näistä totuuksista, mikä auttaa niitä menemään syvälle niiden sydämeen, joita opetat.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Mitkä evankeliumin totuudet ovat auttaneet sinua kokemaan syvemmän kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen ja saamaan suuremman uskon Häneen? Kuinka joku opettaja on auttanut sinua keskittymään evankeliumin keskeisimpiin totuuksiin? Mitä sellaista voit opettaa, mikä auttaa muita kokemaan syvällisemmän kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen?

Pyhistä kirjoituksista: 2. Nefi 25:26; 3. Nefi 11:34–41; OL 19:31–32; 68:25–28; 133:57; Moos. 6:57–62

Vapahtaja auttoi ihmisiä löytämään henkilökohtaista merkitystä Hänen opistaan

”Tuo mies hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän kanssaan”, fariseukset valittivat Jeesuksesta – antaen ymmärtää, ettei tämä ollut hengelliselle opettajalle sopivaa käytöstä (Luuk. 15:2). Jeesus näki, että tämä oli tilaisuus opettaa heille syvällisiä hengellisiä totuuksia. Kuinka Hän tekisi sen? Kuinka Hän auttaisi fariseuksia näkemään, että juuri heidän sydämensä – ei Hänen – oli epäpuhdas ja tarvitsi parantumista? Kuinka Hän käyttäisi oppiaan osoittaakseen heille, että heidän ajattelunsa ja käytöksensä täytyisi muuttua?

Hän teki sen puhumalla heille lampaasta, joka oli vaeltanut pois laumasta, ja hopearahasta, joka oli kadonnut. Hän puhui kapinallisesta pojasta, joka etsi anteeksiantoa, ja vanhemmasta veljestä, joka kieltäytyi ottamasta veljeään vastaan tai syömästä tämän kanssa. Jokainen näistä vertauksista sisälsi totuuksia, jotka olivat merkityksellisiä siinä, kuinka fariseukset suhtautuivat muihin, ja opettivat heille, että jokaisella sielulla on suuri arvo (ks. Luuk. 15). Vapahtaja ei kertonut fariseuksille – eikä kenellekään meistä – kehen samaistua Hänen vertauksissaan. Toisinaan me olemme levoton isä. Joskus me olemme kateellinen veli. Usein me olemme eksynyt lammas tai tyhmä poika. Mutta olivatpa olosuhteemme millaiset tahansa, vertaustensa välityksellä Vapahtaja kutsuu meitä huomaamaan merkityksen opetuksissaan – havaitsemaan, mitä Hän haluaa meidän oppivan ja mitä meidän saattaa olla tarpeen muuttaa omassa ajattelussamme ja käyttäytymisessämme.

Saatat panna merkille, etteivät jotkut oppilaat ymmärrä, miksi joillakin totuuksilla on heille merkitystä. Kun pohdit niiden tarpeita, joita opetat, mieti, kuinka pyhien kirjoitusten totuudet voisivat olla merkityksellisiä ja hyödyllisiä heidän olosuhteissaan. Yksi tapa, jolla voit auttaa oppilaita näkemään löytämiensä totuuksien merkityksen, on esittää seuraavanlaisia kysymyksiä: ”Kuinka tämä voi auttaa sinua jossakin, mitä koet parhaillaan?” ”Miksi sinun on tärkeää tietää tämä?” ”Kuinka tämä tieto voi vaikuttaa elämääsi?” Kuuntele niitä, joita opetat. Anna heidän esittää kysymyksiä. Kannusta heitä luomaan yhteyksiä Vapahtajan opetusten ja oman elämänsä välille. Voisit myös kertoa, kuinka olet huomannut opettamasi asian merkityksen omassa elämässäsi. Tämän tekeminen voi luoda Hengelle otollisen ilmapiirin opettaa oppilaille yksilöllisesti, kuinka oppi voi vaikuttaa heidän elämäänsä.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Mikä tekee evankeliumin totuuksista merkityksellisiä ja hyödyllisiä sinulle? Mikä auttaa sinua löytämään henkilökohtaista merkitystä, kun tutkit evankeliumia? Mitä teet keskittyäksesi totuuksiin, jotka ovat merkityksellisiä niille, joita opetat?

Pyhistä kirjoituksista: 1. Nefi 19:23; 2. Nefi 32:3; OL 43:7–9

Joitakin tapoja soveltaa oppimaasi

  • Arvioi, mitä opetat, varmistaaksesi, että opetat tosi oppia. Näistä kysymyksistä voi olla apua:

    • Perustuuko se, mitä aion opettaa, pyhiin kirjoituksiin ja myöhempien aikojen profeettojen sanoihin?

    • Ovatko tätä opettaneet useat profeetat? Mitä nykyiset kirkon johtohenkilöt opettavat tästä?

    • Kuinka tämä auttaa muita vahvistamaan uskoa Jeesukseen Kristukseen, tekemään parannuksen ja edistymään liittopolulla?

    • Onko tämä sopusoinnussa Pyhän Hengen kehotusten kanssa vai herättääkö se minussa hengellistä levottomuutta?

  • Tutki Jumalan sanaa päivittäin oppiaksesi itse tosi oppia.

  • Pyydä opettaessasi oppilaita lukemaan pyhiä kirjoituksia ja nykyajan profeettojen sanoja.

  • Opeta oppilaita käyttämään pyhiä kirjoituksia tutkiessaan alaviitteitä, Pyhien kirjoitusten opasta ja muuta aineistoa.

  • Kehota oppilaita etsimään totuuksia jostakin pyhien kirjoitusten kohdasta tai kertomuksesta.

  • Todista siitä, kuinka olet tullut tietämään, että jokin oppi on totta.

  • Käytä kertomuksia tai vertauksia auttaaksesi oppilaita saamaan syvemmän ymmärryksen evankeliumin totuuksista.